فروشگاه

پست های آموزشی

پست آموزشی

درس بیست و چهارم دوره مقدماتی آموزش پیانو

  • انتشار1402/06/22
درس بیست و چهارم دوره مقدماتی آموزش پیانو

هنرجویان گرامی به درس بیست و چهارم از دوره مقدماتی آموزش پیانو رسیدیم. باز هم یک تمرین خوب و کاربردی برای تقویت هر دو دست. در این درس تمرین شماره 26 از کتاب آموزش مقدماتی پیانو بیر را کار خواهیم کرد. استاد دانش مثل همیشه نکات تئوری و عملی را شرح داده و به تفکیک هر دو دست بر روی ساز اجرا می کند.

نت های لگاتو و به هم پیوسته دست راست، محک خوبی برای ارزیابی توانایی انگشت گذاری است. همزمان دست چپ نیز با دقت در سر ضرب ها و رعایت کشش نت های مختلف، نقش بستر ساز گردش ملودی برای دست راست را ایفا می کند. هر چند تحرک دست راست روی کلاویه ها بسیار بیشتر است، اما دست چپ در این تمرین نقش مهمتری دارد و تمرکز بیشتری برای نواختن صحیح آن می طلبد. علت آن نیز به این شرح است:

در این درس با کسر میزان چهار چهارم سر و کار داریم. تقریبا همه میزان های دست راست دارای 4 نت سیاه هستند. تلاش نوازنده برای اجرا، بیشتر معطوف به انگشت گذاری روی نت های صحیح است. اما برای نواختن با دست چپ، میزان ها تلفیقی از نت های سفید، گرد و سیاه هستند. یعنی نوازنده علاوه بر انگشت گذاری صحیح روی نت ها، بایستی به کشش هر نت و مدت زمان نگه داشتن کلاویه نیز دقت کند و در عین حال میزان کشش نت ها را با تعداد نت های دست راست تطبیق دهد.

می توان گفت ظاهر این تمرین بیانگر تقویت دست راست است، اما در اصل هدف نت نگار، مهندسی دست چپ است.

 

آیا آموزش پیانو برای افراد چپ دست متفاوت است؟

خیر، تعداد وظایف و مهارت های دست راست و چپ در پیانو کاملا یکسان است. هر دو دست باید به صورت همزمان تقویت شوند. به همین علت هیچ تفاوتی در آموزش پیانو برای افراد راست دست یا چپ دست وجود ندارد. اما مثلا در آموزش کیبورد، از آنجا که شرح وظایف بین دو دست کاملا متفاوت است (اصولا ملودی با دست راست و آکورد با دست چپ نواخته می شود)، نیاز به تمرین های جداگانه برای تقویت دست مخالف است.

 

آیا پیانو برای یادگیری ساز سختی است؟

یادگیری همه سازها سخت و دشوار است. نوازندگی فقط تولید صدا از ساز نیست. بلکه ایجاد صدایی هدفمند و در چارچوب تئوری موسیقی است. هنرجو باید به مهارتی برسد که علاوه بر نواختن هدفمند نت ها، بتواند به تکنیک های نوازندگی در مورد ساز خود مسلط شود. نوازندگی با پیانو یعنی به راه انداختن یک هارمونی صدایی بی نقص با هر دو دست. برای رسیدن به این مرحله به سالها تمرین و آموزش اصولی، در کنار صبر و حوصله نیاز است. البته داشن علاقه برای یادگیری هر ساز؛ سختی و آسانی آن را نیز تحت الشعاع قرار می دهد. اگر هنرجو شیفته و دلباخته پیانو باشد، این علاقه در او باعث می شود تمام سختی های مسیر برایش چالش های هیجان انگیز و لذت بخش به حساب بیاید. پس توصیه می کنیم قبل از یادگیری هر ساز؛ حتما از علاقه خود به آن کاملا مطمئن شوید.

 

آیا برای همه تمرین های کتاب بیر باید از مترونوم استفاده کنیم؟

بله صد درصد. کتاب بیر مرحله شروع یادگیری پیانو برای شماست. حاوی اتودهایی است که شاکله نوازندگی شما را شکل می دهد. این اتودها برای اثرگذاری بایستی کاملا صحیح و دقیق تمرین شوند. هیچ گزینه ای به جز مترونوم، برای مشخص کردن ضرب ها وجود ندارد. مترونوم الگوی قطعی و کارآمد برای حفظ ریتم و رعایت ضرب ها در اجرای تمرین ها است.

 

توجه !

برای نمایش کامل ویدیوی درس بالا ابتدا از طریق کادر زیر درس مربوطه را خریداری نمایید.

سپس آن را از طریق پروفایل کاربری خود دانلود کنید. 

در صورت خرید پکیج مربوط به این آموزش ، به جای خرید تک درس ها ، حداقل 50 درصد هزینه ی خرید شما کاهش می باید.

برخی محصولات فروشگاه

همه موارد

نظر دهید (برای اعضا)

به این مورد امتیاز بدهید

Captcha

نظرات (0)

تاکنون نظری ثبت نشده است.

سبد خرید 0
تماس با ما