فروشگاه

آموزش سنتور

خرید دوره های آموزشی

آموزش سنتور از مبتدی تا پیشرفته در وبسایت نت به نت

در بخش آموزش سنتور، وبسایت نت به نت هر آنچه که هنرجویان برای یادگیری این ساز اصیل و خوش ملودی مورد نیازشان باشد را مهیا کرده است. از مدرس با تجربه و توانمند گرفته تا ارائه ارزنده ترین محصولات آموزشی همگی در اختیار شماست.برای شروع آموزش سنتور کافی است به سراغ دروس پیش نیاز آموزش سنتور که به صورت کاملا رایگان در اختیار شما قرار داده شده است، بروید. و بعد از آن به سراغ شروع پکیج آموزش سنتور دوره مقدماتی بروید.

 

 

توضیحات کامل
سبک های نوازندگی سنتور

سبک های نوازندگی سنتور

در این مقاله قصد داریم در مورد سبک های سنتور نوازی با شما صحبت کنیم. بعد از معرفی سبک های معروف به مبحث چگونه خودمان سبک های سنتور نوازی را بشناسیم می...

یادگیری سنتور در منزل

سنتور یک ساز خوش صداست و برخلاف بقیه سازها صداهای ناخوشایند ندارد. حتی اگر اشتباه و به قول معروف بد زده شود بازهم صدای لطیف و شادی بخشی دارد.معمولا سنتور باعث تقویت احساس شادی در بدن میشود و حس غم را از بین میبرد. به قول معروف سنتور ، ساز آرامش بخش است. به همین دلیل افراد زیادی به سنتور نوازی و شنیدن صدای سنتور گرایش دارند. حتی ملودی های بی کلام بسیاری که با سنتور نواخته شده به عنوان موسیقی بی کلام و آرامش بخش استفاده میشود.

بسیاری از افراد به دلیل نداشتن وقت و هزینه ، یادگیری سنتور را به تعویق می اندازند اما باید بگویم دیگر نیازی نیست که نگران وقت و هزینه و سایر موارد باشید. چرا که امروزه با پیشرفت تکنولوژی آموزش سنتور در فضای مجازی به بهترین شکل ممکن امکان پذیر است. کافی است یک استاد با مهارت پیدا کنید تا در مسیر یادگیری سنتور در منزل همراه شما باشد.

- با یادگیری سنتور در منزل ، هر زمان و مکان که تمایل داشته باشید میتوانید سنتور را یاد بگیرید چرا که فایل های آموزشی سنتور در اختیار شما قرار دارد.

 

- هزینه کلاس سنتور

           - با یادگیری سنتور در منزل، دیگر هزینه ی رفت و آمد و شرکت در کلاس آموزش سنتور را نخواهید پرداخت. و میتوانید رایگان آموزش سنتور مبتدی را طی کنید بعد از آن اگر تمایل به سنتور نوازی حرفه ای داشتید میتوانید پکیج بخرید.

- مهمتر اینکه با یادگیری سنتور در منزل از طریق سایت نت به نت حتی میتوانید رایگان و توسط بهترین استاد سنتور، استاد مصطفی رسولیان مدرس سنتور آموزش ببینید.

- آموزش سنتور در وب سایت نت به نت از مبتدی تا پیشرفته است. شما میتوانید از هزاران فیلم آموزش سنتور رایگان، فایل های آموزشی و... به صورت رایگان آموزش سنتور مبتدی را بگذرانید و به سطوح بالاتر برسید. پس از آن با مشاهده پکیج آموزش سنتور، در سنتور نوازی حرفه ای شوید.

- آموزش سنتور در منزل از طریق سایت نت به نت،  بهترین کتاب آموزش سنتور، توسط بهترین استاد سنتور تدریس میشود.

- یادگیری سنتور در سایت نت به نت از صفر تا صد آموزش سنتور به شما یاد داده میشود و شما بی نیاز از سایر منابع آموزشی خواهید بود.

- با یادگیری سنتور در منزل میتوانید طبق دانش و زمان خود روند آموزش سنتور را سپری کنید. سریع تر یا آهسته تر آموزش ببینید.

- با یادگیری سنتور در منزل دیگر استرس عقب ماندن از سایر هنرجویان ، یا یادنگرفتن آموزش های پشت سر هم را نخواهید داشت و میتوانید هر طور که تمایل داشتید هر آموزش را چند بار تکرار کنید.

- با یادگیری سنتور از طریق سایت نت به نت میتوانید سوالات خود را از استاد بپرسید و عضو گروه شوید.

 

آموزش صفر تا صد سنتور

آموزش سنتور

 

سنتور یک ساز اصیل ایرانی در دسته سازهای زهی است. برخلاف اکثر سازهای زهی که با زخمه زدن به سیم ها نواخته می شوند، نوازندگی با سنتور به وسیله ضربه زدن به سیم ها با دو چوب نازک به نام مضراب صورت می گیرد. از این رو بعضی از کارشناسان موسیقی، سنتور را به عنوان یک ساز زهی کوبه ای می شناسند. این ساز ذوزنقه ای  در مقابل نوازنده روی یک میز قرار می گیرد و بدون تماس مستقیم دست با سیم ها و فقط از طریق مضراب های سنتور نوازندگی انجام می شود. این ساز دارای تعداد سیم های بسیار زیادی است که در استاندارد ترین نوع سنتور( سنتور 9 خرک) 72 سیم دارد. سنتور 9 خرک رایج ترین سنتور است و معمولا سُل کوک (کوک رایجی که ردیف نویسی نیز از روی آن انجام گرفته) است.

اما برای کاربردهای گوناگون، سنتورهایی با تعداد خرک متفاوت نیز ساخته می شود. مثل سنتور کروماتیک و سنتور بم. این نوع سنتورها تعداد خرک بیشتری دارند و فواصل کروماتیک بیشتری را نیز پوشش می دهند، هر چند که گستره صدایی یکسانی با 9 خرک دارند. استفاده از این سنتور ها در تکنوازی های جدید بیشتر دیده می شود.

 در این مقاله می خواهیم در کنار معرفی ساز سنتور، به مراحل آموزش سنتور در وب سایت نت به نت  و هر آنچه که باید پیش از شروع یادگیری در مورد این ساز بدانید، بپردازیم.

 

 

ساختار و اجزای تشکیل دهنده سنتور

سنتور دارای یک ساختار هندسی ذوزنقه ای است.  از آنجا که دو ضلع مجاور به قاعده های سنتور (ساق) به یک اندازه هستند، پس سنتور یک ذوزنقه متساوی الساقین است.  در ادامه ساختمان سنتور را بررسی میکنیم.

 

 اجزای سنتور به شرح استاد فرامرز پایور

 

جعبه تشدید (رزونانس) در سنتور

جعبه تشدید، قالب کلی ساختمان سنتور را شکل می دهد. در واقع سایر اجزای سنتور به آن وصل، تعبیه و یا سوار می گردند. از آنجا که این جعبه تو خالی وظیفه تقویت امواج صوتی را دارد به آن جعبه تشدید یا رزونانس می گویند. در واقع هنگام مضراب گذاری، امواج حاصله از ارتعاش سیم ها با برخورد به دیواره های این فضای خالی و بازتاب مکرر آنها تقویت شده و موجب رساتر شدن طنین ساز می گردد. جعبه تشدید خود از موارد زیر ساخته می شود:

 

کلاف سنتور:

به چارچوبه چوبی دور جعبه تشدید،کلاف سنتور گفته می شود.در واقع کلاف سنتور محیط ذوزنقه را تشکیل می دهد. پس ابعاد سنتور مستقیما به اندازه کلاف بستگی دارد. اصولا در ایران، کلاف سنتور با چوب گردو ساخته می شود. سوراخ یا حفره کوچکی نیز در ضلع بالا یا پایینی کلاف ایجاد می کنند تا بازدهی صدا اندکی بیشتر شود.

ابعاد کلاف در سنتور سل کوک (سنتور رایج 9 خرک):

طول قاعده بزرگ: 90 سانتی متر

طول قاعده کوچک: 36 سانتی متر

طول ساق ها: 27 سانتی متر

عرض چهارچوب کلاف: 5 سانتیمتر

قطر حفره کلاف: کمتر از 2 سانتیمتر

 

کلاف سنتور

 

صفحه زیرین سنتور:

این صفحه چوبی، لب به لب زیر کلاف قرار می گیرد. در واقع کلاف روی این صفحه سوار می شود. ضخامت آن حدود 56 سانتی متر و دارای یک انحنای بسیار کمی رو به بیرون است.

 

صفحه رویی سنتور:

صفحه رویی سنتور یکی از حساس ترین اجزای تشکیل دهنده سنتور است. کیفیت ساخت آن بسیار روی کیفیت صدا دهی سنتور موثر است. این صفحه ضخامتی حدود 6 میلی متر دارد. همچنین صفحه رویی محل قرار گیری "گل سنتور" می باشد. هر سنتور اصولا دو گل دارد که به دقت توسط سازنده در محل مناسب تراش داده می شود. گل های سنتور نقش اصلی را در شفافیت صدای سنتور دارند. برای زیبایی کار به شکل گل طراحی و برش داده می شود وگرنه کارکرد آن فقط هدایت صوت هنگام خروج از جعبه تشدید است. محل قرار گیری گل ها اصولا در موقعیت دو سی لا ، زیر سیم های زرد و دیگری در موقعیت لا سل فا ، زیر سیم های سفید پشت خرک است.

در تصویر زیر ساختمان سنتور را از نمای بالا مشاهده می کنید. دو گُل شش پر روی صفحه رویی سنتور به وضوح دیده می شود.

صفحه رویی سنتور

 

پل در سنتور:

پل سنتور، چوب هایی به شکل استوانه هستند که داخل جعبه تشدید نصب می شوند. این استوانه ها که صفحه زیرین را به صفحه رویی وصل می کنند؛ حکم ستون های سنتور را دارند. تعداد 72 سیم که سر تا سر صفحه سنتور کشیده شده، فشار زیادی را بر ساز وارد می کند. ستون ها وظیفه تحمل این فشار را دارند و از خمیدگی و یا در هم شکستن صفحه یا جعبه سنتور جلوگیری می کنند. سازندگان سنتور معیارهای خاص خود را برای تعداد و جای پل ها در نظر دارند. مرسوم است چهار الی پنج پل در جعبه رزونانس تعبیه گردد. این ستون ها 5 سانتیمتر ارتفاع و یک سانتی متر عرض دارند.

 

آشنایی کامل با ساختمان سنتور

 

اجزای جانبی سنتور

بعد از تکمیل بدنه اصلی سنتور، اجزای جانبی یک به یک بر روی ساز تعبیه می شوند. این اجزا به شرح زیر می باشد.

خرک سنتور:

برای آنکه سیم ها فاصله مناسبی با صفحه سنتور داشته باشند، می بایست از روی قطعات چوبی ای به نام خرک گذر کنند. خرک ها پایه هایی هستند از جنس چوب گردو که سیمهای سنتور ، در دسته های چهار تایی از روی آن، گذر می کنند تا از یک سو به سیم گیر و از طرف دیگر به گوشی ها برسند. روی خرک ها قسمتی فلزی وجود دارد تا استحکام آن بیشتر شود. تعداد خرکها دو برابر نام سنتور بر مبنای خرک می باشد. مثلا سنتور 9 خرک دارای 18 خرک می باشد. 9 عدد برای سیم های سفید و 9 عدد نیز برای سیم های زرد. خرک ها به صفحه متصل نیستند و فشار سیم ها آن ها را ثابت نگه می دارد. در مواقع لازم مثل تغییر کوک می توان این خرک ها را به مقداری جابجا کرد. ارتفاع خرک های سیم های سفید کمی بلند تر از خرک های سیم های زرد می باشد.

 

سیم ها در سنتور:

دو دسته سیم در ساختمان سنتور به کار می رود. سیم های سفید برای ایجاد صدای زیر و سیم های زرد برای ایجاد صدای بم. هر سیم از یک سو به گوشی ها و از طرف دیگر به سیم گیر متصل می شود.

 

گوشی در سنتور:

همانند هر ساز زهی دیگر، یک سر سیم های سنتور به به قطعاتی وصل می شود که گوشی نام دارد. گوشی های سنتور به شکل پیچ های فلزی هستند که سیم ها به دور آنها پیچیده و از سوراخهای تعبیه شده بر آن در جای خود گره خورده و محکم می شوند. متناظر با هر سیم یک عدد گوشی وجود دارد. پس سنتور 9 خرک دارای 72 گوشی می باشد. نوازنده با پیچاندن گوشی ها طول سیم ها را کم و زیاد می کند و در نتیجه می تواند ساز خود را کوک کند.

 

شیطانک سنتور:

در طرف چپ و راست صفحه سنتور دو عدد چوب باریک و دراز تعبیه می شود که روی آن با فلزی از جنس استیل زد زنگ پوشانده می شود. شیطانک نقش فیکس کردن و هدایت سیم ها را بر عهده دارد.

 

مضراب سنتور:

مضراب وسیله ای است برای نواختن ساز سنتور. این کار توسط دو عدد مضراب انجام می شود. مضراب ها چوب های بسیار ظریف و سبکی هستند که از سه قسمت حلقه، ساق و سر مضراب تشکیل شده است. نوازنده مضراب را با انگشتان خود از قسمت حلقه می گیرد و قسمت سر آن را بر سیم ها فرود می آورد. معمولا برای کمتر شدن صدای زنگ، سر مضراب با نمد پوشانده می شود.

 

مضراب سنتور

 

خرید سنتور

لازمه یادگیری نوازندگی با سنتور، داشتن یک ساز خوش ساخت و استاندارد است. در واقع آن قدر این مسئله، یعنی خرید یک سنتور خوب و استاندارد مهم است، که می توان از آن به عنوان خان اول آموزش سنتور یاد کرد. هنرجویی که تازه قصد دارد نوازنده سنتور شود، شناختی از کیفت ساخت ساز ندارد. نه می تواند خوش صدا بودن آن را تشخیص دهد، نه استحکام و ماندگاری آن را. تنها معیاری که هنرجوی مبتدی در دست دارد، ظاهر سنتور است. این اصلا معیار و شاخصه مناسبی نیست. چه بسا ممکن است یک سنتور غیر استاندارد و بد کیفیت و ساخته شده از نازل ترین اجناس؛ ظاهری شکیل و متمایز داشته باشد. بسیار پیش آمده که هنرجو فقط به ظاهر ساز و بازار گرمی فروشنده بسنده کرده و یک ساز بی کیفیت خریده است. جدا از ضرر مالی که نصیب او می شود، اگر با این ساز بی کیفیت شروع به یادگیری سنتور کند، مطمئنا یادگیری او دارای انحراف از اصول نوازندگی خواهد بود. مراحل اولیه آموزش سنتور مثل شناخت نت ها، پوزیسیون ها، مضراب گذاری و... حساس ترین مرحله یادگیری است. با یک سنتور غیر استاندارد، از همان مرحله اول زیربنای آینده نوازندگی او کاملا غیر حرفه ای شکل خواهد گرفت. در اینجا ممکن است هنرجو دلسرد شود و عطای آموختن هنر نواندگی را به لقایش ببخشاید.

پس در این مرحله بایستی هوش و حواس کاملا جمع باشد. در ادامه ما به شما می گوییم چگونه برای خرید یک سنتور خوب اقدام کنید.

 

چگونه یک سنتور خوب بخریم؟

فرض را بر این می گذاریم که یک هنرجو یا نوازنده مبتدی این سوال را می پرسد. نوازندگان حرفه ای که سالها سنتور نوازی کرده اند، فرق خوب و بد یک ساز را فورا می فهمند و به خاطر تجربه ای که دارند هیچ گاه این سوال برای آنها پیش نمی آید. اما شما هنرجوی تازه وارد عزیز! برای خرید سنتور نباید خودتان مستقل وارد عمل شوید. بازار لوازم موسیقی پر فراز و نشیب است و احتمال گرفتاری در دام سودجویان زیاد. ما برای خرید سنتور، به شما سه توصیه اساسی می کنیم.

 

سنتور را مستقیم از سازنده بخرید

کمی وقت بگذارید و چند سازنده چیره دست و معتبر سنتور را شناسایی کنید. اگر در شهر خود سازنده سنتور بود، که چه بهتر؛ چنانچه نبود به کارگاه سازنده سنتور در شهرهای اطراف بروید. باور کنید ارزش این هزینه و وقت گذاری را دارد. اگر ساز شما خوب باشد، با عشق و علاقه به یادگیری خواهید پرداخت.

خرید مستقیم از کارگاه ساخت سنتور این مزیت را دارد که سازگر بنا به اعتبار خود، حتما سازی در خور و شایسته را به شما معرفی می کند. می توان اطمینان داشت که بی جهت بازار گرمی نمی کند. همچنین مبلغی که برای آن می پردازید به طور قطع هم تراز با کیفیت آن سنتور خواهد بود.

 

از فروشگاه های تخصصی ساز، سنتور را خریداری کنید

آنلاین شاپ ها، هایپر مارکت ها و فروشگاه های بزرگ که در قفسه های رنگین خود همه اجناس را دارند، محل مناسبی برای خرید ابزاری دست ساز و تخصصی به نام ساز نیستند. شاید در این فروشگاه ها ساز خوب هم پیدا شود، اما به طور قطع آنها فرصت و تخصص کافی برای بازبینی فنی و بررسی فیزیکی محصول را ندارند. در واقع بیشتر برای تکمیل اجناس خود اقدام به فروش سازهای دست ساز می کنند. اگر مرحله اول در دسترستان نبود، حداقل برای خرید سنتور به یک فروشگاه تخصصی ساز مراجعه کنید. فروشگاه های موسیقی بنا به تخصص و اعتبارشان، مطابق با درخواست مشتری عمل می کنند. البته استثا هم وجود دارد و نمی توان آن را انکار کرد. 

با توجه به چالش هایی که هنرجویان ساز سنتور در خرید سنتور باکیفیت و قیمت مناسب داشتند، استاد رسولیان عزیز و استاد اقبال تصمیم به فروش ساز سنتور در فروشگاه نت به نت گرفتند. تمامی ساز ها از جمله ساز سنتور، در وب سایت نت به نت از نظر کیفیت و جنس بدنه، کیفیت صدا و ...با حساسیت تمام و  کامل توسط اساتید مربوط به همان ساز بررسی میشوند و پس از تایید نهایی در فروشگاه نت به نت قرار میگیرند بنابراین میتوانید در مورد سنتور فروشگاه نت به نت اطمینان خاطر داشته باشید.  به همین دلیل است که  پس از بارگزاری این محصولات در فروشگاه ، در مدت زمان کمی این محصولات توسط هنرجویان خریداری میشود. اگر شما نیز میخواهید از نت به نت سنتور بخرید کافی است روی لینک زیر کلیک کنید.

 

خرید سنتور با بهترین کیفیت  و بهترین قیمت در فروشگاه نت به نت

 

 

با استاد خود مشورت کنید

هیچ کس مثل استاد سنتور شما نمی تواند در خرید سنتور کمک شما باشد. استادتان سالها با سنتورهای مختلف کار کرده و تجربه کافی را در این زمینه دارد. لذا بهترین گزینه برای هنرجویان تازه کار در خرید سنتور، هماهنگی و مشورت با استاد می باشد. استاد می تواند سنتور مورد نیاز و مناسب با سطح مالی شما را معرفی کند. به استاد خود در زمینه خرید سنتور کاملا اعتماد کنید.

 

ویژگی های یک سنتور خوب که قبل از خرید باید بدانیم

- یک سنتور خوب از مواد اولیه مرغوب ساخته می شود. بهترین چوبی که برای ساخت بدنه سنتور به کار می رود، چوب گردو است. چوب گردو بافت بسیار محکمی دارد به خاطر همین دوام بالایی را از خود نشان خواهد داد. ضمن این که ساختار این چوب در انعکاس امواج صوتی عملکرد بسیار مناسبی دارد.

- دیگر فاکتور مهم برای تشخیص یک سنتور خوب، صفحه رویی سنتور است. این صفحه باید کاملا مسطح و بدون هیچ گونه برجستگی باشد و به اصطلاح حسابی ساب دیده باشد. نقش صفحه در شفافیت صدا بسیار حائز اهمیت است.

- محل گل های روی صفحه بایستی توسط سازنده در بهترین مکان تعبیه گردد. اصولا سازندگان با آزمون و خطا بهترین محل را برای برش دادن گلهای پنج پر یا شش پر پیدا می کنند. یک سنتور خوب دارای گلهایی است که بیشترین راندمان را در خروج بازتاب صدا از جعبه تشدید داشته باشد.

- گوشی های سنتور بهتر است یک لایه آبکاری استیل داشته باشد. این امر موجب دوام بیشتر گوشی ها شده و از اکسیده شدن و یا زنگ زدن آنها جلوگیری می کند.

- هنگام خرید دقت شود که خرک ها نیز توسط خود سازنده ساخته شده باشد. خرک های یدکی و تقلبی در بازار بسیارند. حتما با دقت بررسی کنید نوع تراش، جنس و قالب شکلی خرک ها با طراحی کلی ساز مطابقت داشته باشد. خرک های غیر استاندارد کیفیت صدا را به شدت دچار افت می کند.

- حتما قبل از خرید ابتدا به فروشنده بگویید سنتور را کوک کند، بعد کمی با آن بنوازید. تشخیص صدای خوب برای هنرجوی مبتدی کمی دشوار است. اما در کل دقت داشته باشید صدای برخاسته از سیم ها نباید زیاد زنگ دار باشد. همچنین صدا یا فرکانس نباید بیش از اندازه بلند یا کم باشد.

- موضوع بعدی رنگ سنتور است. از آنجا که سنتور درست در مقابل چشمان نوازنده است، داشتن یک رنگ زیبا و ظاهری شکیل نقش زیادی را در انگیزه نوازنده ایفا می کند. رنگ بندی نیز بایستی به گونه ای باشد که باعث استتار سیم ها از دید نوازنده نگردد.

 

مشخصات یک سنتور خوب

 

آموزش سنتور

حال به بحث مهم آموزش سنتور می رسیم. آموزش سنتور مثل هر ساز دیگری باید زیر نظر یک مدرس با تجربه انجام گیرد. آموزش سنتور از مجموعه ای از تکنیک ها، مهارت ها، مبانی تئوری و عملی موسیقی تشکیل شده است که توسط یک مدرس با تجربه و با استفاده از اتودهای یک منبع آموزشی معتبر صورت می پذیرد. یکی از کتاب های مرجع آموزشی که مورد استفاده اکثر آموزشگاه های موسیقی است، کتاب دستور سنتور استاد پایور است. این کتاب اصول نوازندگی را از سطح پایه و مرحله به مرحله ارائه کرده است. هنرجویان زیر نظر یک مدرس با تجربه شروع به تمرین با اتود های این کتاب می کنند. البته کتاب های دیگری نیز در این زمینه وجود دارد که بنا به تشخیص مدرس برای امر آموزش سنتور مورد استفاده قرار می گیرد.

 

آموزش سنتور در منزل

قبل از آنکه دنیای اینترنت، فضای مجازی نا محدودی را در اختیار ما قرار دهد، یادگیری هنر نوازندگی فقط به شکل حضوری ممکن بود. اما امروزه در بستر سوشال مدیا هر نوع فایل، تصویر، فیلم و ارتباط آنلاین به سهولت در دسترس همه قرار دارد. جهان امروز به سمت انتقال بسیاری از کارهای میدانی به بستر فضای مجازی حرکت می کند. اکنون به راحتی می توان در منزل بدون اینکه درگیر تنش های فیزیکی و هزینه های رفت و آمد شویم؛ به صورت کامل به یادگیری سنتور بپردازیم. آموزش سنتور به صورت مجازی در وبسایت نت به نت با استقبال بالایی مواجه شده است. و این موضوع به خاطر علم و تجربه استاد در انتقال ساده مفاهیم به هنرجو، و همچنین کیفیت بالای ویدیوهای آموزشی است که هنرجو را از هر نظر نسبت به آموزش های حضوری بی نیاز می کند.

 

فیلم آموزش کامل سنتور

آموزش سنتور مراحل فراوانی دارد. شما میتوانید انواع فیلم آموزش سنتور مبتدی تا پیشرفته را در این صفحه به صورت مرحله به مرحله داخل پست های آموزش سنتور مشاهده کنید. این آموزش ها به حدی جامع و کامل است که میتوان به آنها پکیج آموزش سنتور رایگان گفت.

مشاهده ی دروس و فیلم آموزش سنتور به صورت مرحله ای، سنتور را از پایه تا پیشرفته ، درس به درس به شما آموزش میدهد و  شما را از سایر منابع بی نیاز میکند. در فیلم آموزش کامل سنتور در ابتدای این صفحه، خلاصه ای از تمامی دروس و  فیلم آموزش سنتور در وب سایت نت به نت قرار دارد که نقشه ی راه و نحوه ی آموزش سنتور توسط استاد رسولیان برای شما بیان میکند. بهترین مدرس سنتور استاد مصطفی رسولیان، این فیلم ها را با حساسیت تمام تولید کرده و سنتور را به طور کامل به شما آموزش میدهد.

 

 

آموزش سنتور نوازی مبتدی

برای افرادی که میخواهند به تازگی نواختن سنتور را شروع کنند انتخاب استاد برای یادگیری سنتور بسیار مهم است. استاد با تجربه و عالم میداند کدام روش آموزش سنتور برای افراد مبتدی مناسب است، پایه و اصول سنتور نوازی را به هنرجو یاد میدهد و باعث میشود هنرجو در مدت زمان کم ، پیشرفت زیاد و اصولی داشته باشد و در آینده با بعضی مشکلات مواجه نشود. استاد مصطفی رسولیان مدرس سنتور با سال ها تجربه در سنتور نوازی و آموزش سنتور نوازی مبتدی تا پیشرفته در سال های پیاپی، توانسته بهترین دوره آموزش سنتور را به صورت رایگان و درس به درس برای هنرجویان آماده سازی کند. نظرات هنرجویان و پیشرفت آنها دلیلی محکم بر کیفیت آموزش استاد رسولیان است.

برای مشاهده آموزش سنتورمبتدی جلسه اول ، شما باید دروس پیش نیاز سنتور را یاد بگیرید. برای دسترسی به این قسمت از " منوی سایت - آموزش سنتور- دروس پیش نیاز آموزش سنتور " را بزنید.

 

آموزش سنتور برای کودکان

از آنجایی که کودکان ممکن است با بعضی اصطلاحات و قواعد موسیقی آشنایی ناشته باشند این دوره به گونه ای تهیه شده که پاسخ گوی نیاز تمامی افراد با سنین و دانش مختلف است و اصلا به گونه ای نیست که بگوییم برای یک عده نامفهوم و برای یک عده خسته کننده و ابتدایی باشد. بنابراین در هر سطحی که هستید میتوانید از دروس آموزش سنتور استاد رسولیان استفاده کنید. حتی در بعضی از قسمت های آموزش سنتور کودکان در کنار استاد رسولیان مشغول به آموزش و سنتور نوازی هستند.

 

مراحل شروع یادگیری سنتور

هنرجو وقتی تصمیم خود برای یادگیری سنتور را قطعی کرد، رسما وارد پروسه آموزشی می شود. مراحل اولیه آموزش سنتور بیشتر حول جنبه شناختی و آشنایی با ماهیت ساز سنتور و نحوه نواختن با آن می گذرد. می توان شروع آموزش سنتور را به مراحل زیر دسته بندی کرد.

 

آموزش رایگان دروس پیش نیاز سنتور در وب سایت نت به نت

 

- آشنایی با ساختمان سنتور و اجزای تشکیل دهنده آن

همیشه در آموزش سنتور، جلسات اول به شناخت ساختمان سنتور اختصاص دارد. این کار باعث می شود هنرجو ساز سنتور را بهتر بشناسد و کارکرد هر یک از اجزای آن را به صورت کامل درک نماید. اگر هنرجو ساز خود را بشناسد، مطمئنا در برقراری ارتباط با آن موفق تر خواهد بود.

 

- آشنایی با پوزیسیون های(موقعیت) صدایی سنتور

سه پوزیسیون یا موقعیت در سنتور وجود دارد که هر کدام دارای صداهای متفاوت از نظر مقدار زیر و بمی می باشند.

پوزیسیون اول، سیم های زرد: سیمهای زرد به صورت دسته های چهارتایی روی خرک های سمت راست سنتور قرار دارد و تولید صدای بم می کند.

پوزیسیون دوم، سیم های سفید: سیم های سفید در دسته های چهارتایی روی خرک های سمت چپ سنتور قرار دارد و تولید صدای زیر می کند.

پوزیسیون سوم، سیم های سفید پشت خرک: امتداد سیم های سفید در پشت خرک های سمت چپ نیز یکی از پوزیسیون های صدایی است که ریز ترین صدای سنتور را تولید می کند.

 

- آشنایی با اکول نوازندگی هنگام نشستن پشت سنتور

حالت بدن نوازنده، ارتفاع میز سنتور از زمین، فاصله سنتور از بدن، زاویه بدن نسبت به ساز، حالت قرار گیری پاها و... از مواردی هستند که استانداردهای اولیه و پیش نیاز نوازندگی را شامل می شوند. مدرس سنتور در دومین گام اصولا به آموزش اکول می پردازد.

 

نحوه صحیح نشستن پشت سنتور

 

- آشنایی با نحوه در دست گرفتن مضراب‌ها در سنتور

سنتور نوازی با استفاده از ابزاری واسطه به نام مضراب انجام می گیرد. از این رو مهمترین بخش آموزش سنتور، یادگیری نحوه صحیح در دست گرفتن مضراب می باشد. یادگیری صحیح این قضیه در شروع کار بسیار مهم است، چرا که موجب شکل گیری فرم دست ها در نوازندگی شده و به عادتی دائمی تبدیل می گردد.

 

نحوه گرفتن مضراب در سنتور

 

- آشنایی با اصول اولیه قواعد و دستورات تئوری موسیقی در آموزش سنتور

در این مرحله، هنرجو با مبانی اولیه تئوری موسیقی آشنا می شود. شناخت خطوط حامل، ریتم، ملودی، کشش نت ها، کسر میزان، جایگاه نت ها روی خطوط حامل، نت های مشابه سنتور، فواصل نت ها و... این موارد ذهن هنرجو را با دنیای تئوری موسیقی که بخش جدایی ناپذیری از آموزش نوازندگی است آشنا می سازد.

 

آشنایی با دستورات تئوری موسیقی در سنتور

 

- آشنایی با کوک سنتور

ساز سنتور نیز همانند سایر سازهای زهی موسیقی سنتی برای هر دستگاه موسیقی کوک مخصوص به خود را دارد. اما کوک اصلی و پایه سنتور که آموزش بر اساس آن می باشد، کوک دستگاه شور است. در مراحل اولیه آموزش سنتور، اصولا هنرجو درگیر قضیه کوک سنتور نمی شود. یادگیری تنظیم یا تغییر کوک سنتور نیاز به گذر زمان و کسب تجربه دارد. منظور از آشنایی با کوک سنتور شناخت نام نتها و جایگاه نت ها بر روی سیم ها و پوزیسیون های مختلف است.

 

- شروع عملی آموزش نوازندگی سنتور

بعد از مراحل فوق، هنرجو دیگر آماده است تا به صورت عملی دست به مضراب شده و بر اساس تمرین ها و اتودهایی که استاد بر او تکلیف می کند، کار یادگیری خود را آغاز کند. اصولا روند کار به این صورت است که استاد به صورت هفتگی اتودی را از روی کتاب به هنرجو یاد می دهد. هنرجو نیز تکلیف مربوطه را به صورت روزانه تمرین می کند و در آخر برای استاد اجرا می کند. چنانچه هنرجو نقص و ایراد احتمالی داشت، به آن پرداخته می شود و پس از آن اتودهای بعدی را کار می کنند. اتودهای تمرینی با درجه فنی آسان به سخت به صورت هفتگی ادامه می یابد تا یک ترم آموزشی به پایان برسد.

 

آموزش سنتور نت به نت

* آموزش سنتور در وب سایت نت به نت مرحله به مرحله ، درس به درس توسط استاد رسولیان به شما یاد داده میشود و میتوانید صدها فایل یا ویدیو آموزش سنتور رایگان استفاده کنید. از درس اول آموزش سنتور شروع کنید و درس به درس مهارت و دانش خود را رایگان ارتقا دهید با گذراندن این آموزش ها شما دوره آموزش سنتور مبتدی را پشت سر خواهید گذاشت و بعدا میتوانید از آموزش سنتور حرفه ای موجود در سایت نت به نت استفاده کنید. اگر فکر میکنید ممکن است سردرگم شوید یا از مواجهه با انبوه آموزش ها بترسید پیشنهاد میکنیم از ابتدا دوره آموزش سنتور را تهیه کنید. این دوره از صفر به شما آموزش میدهد(دروس رایگن آموزش سنتور مجدد در این پکیج ذکر شده تا هنرجو با تمرکز و حضور ذهن بیشتری آموزش ببیند و تمامی سرفصل ها را به ترتیب یاد بگیرد). برای مشاهده سرفصل ها به صورت کامل و متمرکز میتوانید روی لینک زیر کلیک کنید.

 

پکیج جامع دوره مقدماتی آموزش سنتور در وب سایت نت به نت

 

آموزش مجازی سنتور

زندگی های پر مشغله ی امروز بسیاری از هنرجویان آموزش سنتور را به سمت آموزش مجازی سنتور در خانه کشانده است. چرا که افراد با یادگیری سنتور در خانه علاوه بر صرفه جویی در وقت و هزینه میتوانند سنتور را با تمرکز و کیفیت بیشتر بیاموزند. 

آموزش سنتور به صورت مجازی دارای مزایای زیادی است که در ابتدای این صفحه در قسمت یادگیری سنتور در منزل بیان کردیم. اما آموزش سنتور توسط استاد مصطفی رسولیان بسیار حرفه ای صورت میگیرد  و شما میتوانید از کیفیت آموزش اطمینان داشته باشید. ایشان تا کنون هنرجویان زیادی را به صورت حضوری در کلاس آموزش سنتور و به صورت مجازی آموزش داده اند که بسیاری از این هنرجویان به سطوح حرفه ای رسیده و مشغول به کسب درآمد از سنتور نوازی شده اند. رضایت هنرجویان از پکیج آموزش سنتور ایشان  گواهی دیگر بر کیفیت آموزش استاد رسولیان است. سابقه فعالیت ایشان در آموزش سنتور و سنتور نوازی را میتوانید از قسمت اساتید سایت مشاهده کنید.

 

آموزش نت سنتور

خواندن نت سنتور  یکی از دغدغه های اصلی هنرجویان سنتور است که استاد رسولیان در آموزش سنتور قسمت اول از نت ها برای شما میگوید و در روند آموزش نیز نت خوانی سنتور را به طور کامل به شما یاد میدهد و شما به مرور میتوانید انواع آهنگ سنتور را بنوازید.

 

سوالات متداول هنرجویان سنتور

یادگیری سنتور چه قدر زمان می برد؟

در بهترین حالت و پیوستگی در تمرینات، یک سال زمان می برد تا هنرجو دوره مقدماتی را سپری کند. دوره متوسطه نیز همین مدت طول می کشد. برای رسیدن به سطح حرفه ای فاکتورهای زیادی وجود دارد که اصلی ترین آن تلاش و پیگیری خود هنرجو می باشد.

البته با یادگیری سنتور در منزل از طریق پکیج آموزش سنتور شما میتوانید متناسب با خواست خود سریع تر یا کند تر از کلاس آموزش بینید و زودتر به سطوح حرفه ای برسید.

 

چگونه سنتور خود را کوک کنم؟

از آنجا که سنتور یک ساز پر سیم است، کوک کردن آن از سازهایی مثل تار و سه تار دشوار تر است. تسلط به مهارت کوک کردن سنتور به گذر زمان و کسب تجربه نیاز دارد. کوک سنتور بنا به دستگاهی که در آن نوازندگی می کنیم متفاوت است. تک تک 72 سیم سنتور بایستی مطابق نت مورد نظر کوک شود. برای این کار از تیونر و آچار کوک استفاده می کنیم. گوشی ها را به مقداری که فرکانس نت روی تیونر تنظیم شود می چرخانیم و با تمام سیم ها همین کار را انجام می دهیم. اصولا در ماه های اول آموزش، هنرجو کوک سنتور خود را تغییر نمی دهد.

 

بهترین کتاب برای آموزش سنتور چیست؟

هر کتابی که به تایید جامعه اساتید و موسیقیدانان رسیده باشد برای این کار مناسب است. کتاب های مثل دستور سنتور استاد پایور، شیوه سنتور نوازی استاد پشنگ کامکار از جمله منابع خوب آموزشی هستند.

 

معرفی کتاب شیوه سنتور نوازی پشنگ کامکار

 

چه زمانی می توانیم آهنگ بنوازیم؟

نواختن آهنگ یکی از اهداف همه هنرجویان سنتور است. اما برای این کار باید ابتدا اصول نوازندگی را یاد بگیریم و بتوانیم به اجرای تکنیک های سنتور نوازی مسلط شویم. بعد از سپری کردن دوره مقدماتی سنتور، هنرجو می تواند کم کم با آهنگ ها و ملودی های ساده شروع کند و هر چه پیش تر رود، آهنگ های پیچیده تر را نیز یاد بگیرد.

 

مضراب سبک بهتر است یا مضراب سنگین؟

بهتر است در مراحل اولیه آموزش سنتور از مضراب هایی استفاده کنیم که وزن آن از مضراب های معمول کمی سنگین تر باشد. این کار باعث می شود نیروی بیشتری به مچ ها وارد شود در نتیجه فرم و آمادگی مچ ها سریعتر به حالت مطلوب خود برسد. همچنین استفاده مضراب سنگین موجب صلابت بیشتر صدای ساز می شود.

بهترین مضراب برای سنتور چیست؟

 

آیا بدون نت خوانی می توان سنتور یاد گرفت؟

همه تمرینات سنتور بر اساس نت نویسی به هنرجو ارائه می شود. بدون توانایی نت خوانی می توان نوازنده شد اما همیشه در سطح آماتور و مبتدی می مانیم. برای یادگیری نت خوانی مجبور نیستیم به کلاس های جداگانه برویم. در همان جلسات آموزش سنتور، از ابتدا استاد نت خوانی را به موازات درس ها به هنرجو یاد می دهد. و شما میتوانید نت های سنتور روی ساز را کاملا یاد بگیرید.

 

آموزش سنتور به روش مجازی بهتر است یا حضوری؟

اصل آموزش سنتور به روش تدریس مدرس و توانایی او در انتقال مفاهیم بستگی دارد. چنانچه مدرس سنتور از تجربه کافی و علم به روز  برخوردار باشد، تفاوتی در روش مجازی و حضوری وجود نخواهد داشت.

سوالات متداول

اولین قدم که مهمترین گام هنرجو نیز خواهد بود انتخاب ساز سنتور مناسب و استاندارد است. هیچ چیز به اندازه یک سنتور بی کیفیت نمی تواند از همان ابتدا مانعی برای پیشرفت گردد. بعد از تهیه یک سنتور خوب و با کیفیت، به سراغ انتخاب روش آموزش حضوری یا مجازی می رویم. در هر دو روش بایستی رزومه مدرس مربوطه به خوبی بررسی شود. چرا که قرار است زیر نظر او سالها به یادگیری ساز سنتور بپردازید.
نظم و پیوستگی در تمرینات روزانه، از تعداد دقایق و ساعات تمرین مهم تر است. به عبارتی هیچ روزی نباید وجود داشته باشد که هنرجو دست به مضراب نشود. با توجه به سطح، توانایی و مهارت هنرجو، روزانه حداقل یک ساعت تمرین سنتور ضروری است. حداکثر نیز محدودیتی ندارد اما نباید به اندازه ای شود که خستگی بر هنرجو غلبه پیدا کند.
برای شروع یادگیری هر سازی محدودیت سنی وجود ندارد. اما بهترین زمان برای یادگیری سنتور مثل هر ساز دیگر، سنین کودکی یعنی از 5 یا 6 سالگی است. در کل علاقه به یادگیری هنر موسیقی، هیچ محدودیت سنی ای را نمی شناسد.
یادگیری هر سازی به علاقه و پشتکار هنرجو بر می گردد. اگر هنرجو همت و تلاش کافی را به خرج ندهد یا علاقه به کار خود نداشته باشد، یادگیری سنتور بسیار برای او سخت خواهد بود. اما اگر با انگیزه و اشتیاق مراحل آموزش سنتور را طی کند، سختی های مسیر برای او شیرین و لذتبخش می شود. در کل هنرجو باید زیر نظر یک مدرس باتجربه آموزش ببیند تا تکنیک ها و مهارت لازم برای سنتور نوازی را کسب نماید.
سبد خرید 0
تماس با ما