فروشگاه

پست های آموزشی

پست آموزشی

درس بیست و هفتم دوره مقدماتی آموزش پیانو

  • انتشار1402/07/22
درس بیست و هفتم دوره مقدماتی آموزش پیانو

نحوه درست اجرا کردن نت های متحد در پیانو

هنرجویان عزیز سلام. به درس بیست و هفتم از دوره مقدماتی آموزش پیانو در وبسایت نت به نت رسیدیم. دروسی که با اتودهای منسجم و بالا رونده از کتاب آموزش مقدماتی پیانو BEYER؛ هر جلسه مهارت هنرجو را برای نواختن تمرین های ملودیک و متریک آماده تر می کند. در این ویدیو تمرین شماره 29 از کتاب توسط استاد دانش تدریس می شود. ایشان ابتدا به سلفژ و خوانش نت ها می پردازد. در مورد نحوه اجرای نت های دارای کمان اتحاد شرح کاملی می دهد و در آخر درس را به تفکیک هر دو دست بر روی ساز اجرا می کند.

 

خط اتحاد در آموزش پیانو

در تئوری موسیقی علامتی داریم به نام خط اتحاد. این علامت به صورت یک کمان بر روی دو نت قرار می گیرد. اما نکته اینجاست که بر خلاف خط اتصال، کمان اتحاد فقط روی نت های هم نام و هم فرکانس قرار می گیرد. یعنی اگر دو نت Do با کمان اتحاد با یکدیگر متحد شوند، حتما هر دوی این نتها بایستی در یک فرکانس (یعنی در یک اکتاو) باشند. به عنوان مثال نت C3 و C4 در پیانو نمی توانند با یکدیگر متحد شوند. چرا که یکی در اکتاو سوم و دیگری در اکتاو چهارم پیانو قرار دارد و از نظر زیر و بمی (فرکانس یا بسامد) متفاوتند.

 

اجرای نت های متحد در پیانو

وقتی کمان اتحاد بر روی دو یا چند نت هم نام و هم فرکانس قرار گرفت، فقط نت اول اجرا می شود و تا انتهای کشش آخرین نت زیر کمان، امتداد می یابد. یعنی انگشت نوازنده برای اجرای نت اول روی کلاویه یا شستی پیانو قرار می گیرد و تا پایان کمان اتحاد؛ صرف نظر از تعداد و کشش نتهای متحد شده روی همان کلاویه می ماند.

آموزش کامل خطوط اتحاد و اتصال در موسیقی را می توانید در لینک زیر مطالعه بفرمایید.

 

آموزش خطوط اتحاد و اتصال در موسیقی

 

نکات آموزشی تمرین 29 کتابBEYER

نکته مهم آموزشی این درس همان نحوه درست اجرا کردن نت های متحد شده است. مثلا همین الان به میزان دوم دست راست تمرین نگاه کنید. همانطور که می بینید یک نت گرد در میزان قرار دارد. از آنجا که میزان نمای درس چهار چهارم است، این نت هر چهار ضرب میزان را پوشش می دهد. اما در اینجا یک علامت باعث می شود قضیه کمی فرق کند:

"تغییر تعداد ضرب های نت گرد به خاطر کمان اتحاد"

آری، نت گرد دارای یک کمانی است که تا اولین نت سیاه میزان بعدی کشیده شده است. پس طبق تعاریف بالا از آنجا که هر دو نت هم نام و هم فرکانس هستند؛ نتیجه می گیریم این کمان، قطعا کمان اتحاد است.

اتحاد نت گرد میزان دوم با نت سیاه میزان سوم؛ تعداد ضرب های نت اولیه ما را تغییر می دهد. اگر خود نت گرد کششی 4 ضربی داشت، حال با متحد شدنش با نت سیاه میزان سوم، این کشش پنج ضربی می شود.

ینی چه؟ یعنی وقتی همزمان با ضرب قوی مترونوم، نت گرد را نواختیم، انگشتمان را تا پنج ضرب روی کلاویه نگه می داریم.

این قاعده کلی برای رفتار با هر کمان اتحاد در موسیقی صدق می کند.

 

نکته بعدی لزوم استفاده از مترونوم برای همه درس های آموزش پیانو است. مخصوصا این درس که دارای کمان اتحاد است و برای حفظ ضرب ها حساسیت ویژه ای را می طلبد. توجه داشته باشید که ضرب قوی حتما همزمان با صدای زنگ یا شاخص مترونم باشد.

 

در ویدیوی زیر قسمتی از این درس آموزشی را مشاهده می فرمایید

 

سوالات متداول

نت هایی که همنام و در یک اکتاو موسیقی قرار داشته باشند، نت های هم فرکانس نام دارند. زیر و بمی نت های هم فرکانس کاملا یکی است. مثلا نت سفید C3 و نت سیاه C3 هر دو یک نت Do در اکتاو سوم پیانو هستند، پس هم فرکانس اند. اما نت های C3 و C4 با اینکه همنام هستند؛ ولی چون یک اکتاو اختلاف دارند پس هم فرکانس نیستند. نت C4 فرکانس بیشتری دارد و صدایش دو برابر زیر تر از نت C3 است.
انگشت نوازنده برای اجرای نت اول روی کلاویه یا شستی پیانو قرار می گیرد و تا پایان کمان اتحاد؛ صرف نظر از تعداد و کشش نتهای متحد شده روی همان کلاویه می ماند.

توجه !

برای نمایش کامل ویدیوی درس بالا ابتدا از طریق کادر زیر درس مربوطه را خریداری نمایید.

سپس آن را از طریق پروفایل کاربری خود دانلود کنید. 

در صورت خرید پکیج مربوط به این آموزش ، به جای خرید تک درس ها ، حداقل 50 درصد هزینه ی خرید شما کاهش می باید.

برخی محصولات فروشگاه

همه موارد

نظر دهید (برای اعضا)

به این مورد امتیاز بدهید

Captcha

نظرات (0)

تاکنون نظری ثبت نشده است.

سبد خرید 0
تماس با ما