فروشگاه

پست های آموزشی

پست آموزشی

درس بیست و سوم دوره مقدماتی آموزش پیانو

  • انتشار1402/06/05
درس بیست و سوم دوره مقدماتی آموزش پیانو

هنرجویان عزیز وب سایت نت به نت سلام. همراه شما هستیم با درس بیست و سوم از دوره مقدماتی آموزش پیانو. در این ویدیو استاد دانش تمرین شماره 25 از کتاب BEYER را به شما آموزش می دهد. مثل هر جلسه ابتدا سلفژ و خوانش نت ها، و در آخر آموزش عملی تمرین بر روی ساز پیانو؛ محوریت این درس را شکل خواهد داد. این جلسه حاوی نکات تئوری و عملی مهمی است که از زبان استاد خواهید شنید. در ادامه هم مطالبی در مورد حرکات متفاوت دست راست و چپ و تقویت آن، و همچنین چگونگی برخورد با میزان های حاوی نت سکوت را خواهید خواند.

 

آموزش پیانو با تدریس استاد حامد دانش

 

حرکات متفاوت دست راست و چپ در آموزش پیانو

آیا می شود با دست راست روی کاغذ دایره کشید و با دست چپ همزمان یک مثلث را رسم کرد؟

همین الان اگر این چالش را امتحان کنید، متوجه می شوید که انجام آن امکان ندارد. یا شکل ها به هم ریخته و ناقص در می آیند، یا حتما باید هر برای رسم بخشی از یکی، مجبور می شوید حرکت دست مخالف را متوقف کنید.

اما تا به حال به این فکر کرده اید که در فعالیت های روزمره خود، بی آنکه حتی به آن فکر کنید؛ چه حرکات پیچیده و متفاوتی را به صورت همزمان با دو دست انجام می دهید؟ مثلا هنگام استفاده از قاشق و چنگال، موقع رانندگی، تایپ کلمات، پختن غذا و... تقریبا در همه امور روزمره در حال استفاده همزمان با دو دست هستیم. هر کدام از دست ها به راحتی وظیفه متفاوت خود را انجام می دهند بدون آنکه متوجه آن شویم.

پس چرا نمی شود چالش دایره و مثلث را انجام داد؟

پاسخ ساده است. ذهن ما تا به حال برای این کار تمرینی ندیده و تلاشی برای به دست آوردن این مهارت انجام نداده است. کافی است چند روز پشت سر هم بر روی انجام این چالش تمرکز کنیم. رفته رفته خواهیم دید که نه تنها بر آن غلبه می کنیم، بلکه در انجام آن بسیار دقیق و ماهر خواهیم بود.

آری، در طول زندگی، ما همیشه در حال تحرک و انجام فعالیت های روتین هستیم. به همین علت مهارت استفاده همزمان از دو دست به روتین ذهن ما تبدیل شده است. همه پردازش ها در مغز و مخچه به صورت غیر ارادی صورت می گیرد. از محاسبه مختصات هندسی تا نشانه گیری هدف و ساخت دستورات عصبی.

حال می رسیم به آموزش پیانو. به نوازندگی یک پیانیست حرفه ای دقت کنید. او برای انگشت گذاری با هر دو دست روی کلاویه ها، هیچ فکری نمی کند. از قبل می داند کدام انگشت از کدام دستش روی کلاویه ها فرود می آید. می توان نتیجه گرفت که مهارت نوازندگی به روتین زندگی او تبدیل شده است.

اما انگشت گذاری با هر دو دست به صورت همزمان، مثل رسم دایره و مثلث نیست. بسیار پیچیده تر و دشوار تر است. نه تنها با مهارت حرکتی سر و کار داریم، بلکه موضوعات زیاد دیگری را نیز باید همزمان در نظر داشته باشیم. رعایت ریتم و سر ضرب ها، درست نواختن نت ها، دقت به آکسان و شدت ضربه، تحلیل کشش نت ها یا دیرند، تمپو یا سرعت اجرا و موارد زیاد دیگری که در این زمینه باید در مغز ما پردازش شود. هر چند قابلیت های مغز نا محدود است، اما روتین شدن استفاده همزمان از هر دو دست برای نوازندگی با پیانو، حتما نیاز به تمرین های زیاد با اتودهای استاندارد دارد. تمریناتی که در این کتاب به شما تکلیف می شود، الگویی استاندارد و دقیق برای ارتقای مرحله به مرحله این مهارت در شماست.

چنانچه دقت کرده باشید، امروز بسیار راحت تر از دروس اولیه می توانید با هر دو دست انگشت گذاری کنید. این نتیجه تمرین هایی است که به صورت منظم و پیوسته انجام داده اید. اما برای رسیدن به سطوح بالا، راه درازی در پیش داریم. و راهی که در آن هستیم، قطعا بهترین و اصولی ترین مسیر است.

 

نت های سکوت در میزان

به نت این تمرین دقت کنید. میزان های 1، 5 و 13 برای دست چپ، فقط حاوی نت سکوت است. نت های سکوت خود بخشی از ملودی و قطعه هستند. در کل باید بدانیم اصلی ترین تعریف موسیقی، تجمیع سکوت ها و صداها است. وقتی با نت های سکوت روبرو می شوید باید هوشمندانه عمل کنید. چرا که نت سکوت، معکوس اجراست. یعنی اجرا حذف نمی شود. نوع آن تغییر می یابد.

گفتیم هر میزان از بخش های مساوی به نام ضرب تشکیل می شود. هر ضربی که حاوی نت سکوت باشد، وظیفه ما اجرا کردن نت سکوت است. اجرا کردن نت سکوت مساوی است با اجرا نکردن صدای نت. یعنی به جای اجرای نت، سکوت را اجرا می کنیم. پس نت های سکوت بخش لاینفکی از تمرین ها هستند و همه خصائل نت های صدا دار را دارند، به جز همان صدا.

 

وجه اشتراک نت های صدا دار و نت های سکوت:

- هر دو از کشش نت ها تبعیت می کنند.

- هر دو در ضرب های میزان اجرا می شوند.

- هر دو جزء نت های اصلی میزان هستند.

 

خب برگردیم به درس امروز. میزان اول برای دست چپ فقط یک نت سکوت دارد. این نت، یک سکوت سفید نقطه دار است. چرا؟ چون میزان ما با توجه به میزان نمای سه چهارم، یک میزان سه ضربی است که هر ضرب آن کششی معادل کشش یک نت سیاه دارد. سه ضرب سکوت معادل است با سه سکوت سیاه که خود برابر است با یک نت سفید نقطه دار. از آنجا که کل میزان، نت سکوت است؛ نگارنده لازم ندیده که نقطه سکوت را درج کند.

برای اجرای این میزان، هر سه نت سیاه را با دست راست می نوازیم و دست چپ را آماده روی کلاویه ها نگه میداریم. با شروع میزان دوم، دست چپ و راست درست همزمان با ضرب قوی شروع به نواختن می کنند.

همین کار را هم برای میزان های سکوت بعدی نیز انجام می دهیم. نکته قابل توجه آن است که شروع ها بایستی حتما از ضرب قوی باشند. هدف این تمرین هم همین است. این تمرین به گونه ای طراحی شده که ریتم را علی رغم سکوت های طولانی برای یک دست حفظ کنید و سر رشته آن را از دست ندهید.

 

در ویدوی زیر، قسمتی از این درس را مشاهده می کنید

 

سوالات متداول

پیانو نوازی یعنی انگشت گذاری متفاوت هر دو دست به صورت همزمان. این یک مهارت حرکتی است که با تمرین زیاد و استفاده از الگوهای آموزشی استاندارد مثل اتود کتاب بیر، به صورت تدریجی به دست می آید. روتین شدن این مقوله در ذهن به سالها تمرین و دوره های آموزشی نیاز دارد.
شباهت ها: هر دو از کشش نت ها تبعیت می کنند- هر دو در ضرب های میزان اجرا می شوند- هر دو جزء نت های اصلی میزان هستند. تفاوت آنها فقط در صداست. بر خلاف تصور، نت های سکوت هم اجرا می شوند. اجرا کردن نت سکوت مساوی است با اجرا نکردن صدای نت.

توجه !

برای نمایش کامل ویدیوی درس بالا ابتدا از طریق کادر زیر درس مربوطه را خریداری نمایید.

سپس آن را از طریق پروفایل کاربری خود دانلود کنید. 

در صورت خرید پکیج مربوط به این آموزش ، به جای خرید تک درس ها ، حداقل 50 درصد هزینه ی خرید شما کاهش می باید.

برخی محصولات فروشگاه

همه موارد

نظر دهید (برای اعضا)

به این مورد امتیاز بدهید

Captcha

نظرات (0)

تاکنون نظری ثبت نشده است.

سبد خرید 0
تماس با ما