فروشگاه

پست های آموزشی

پست آموزشی

درس بیست و پنجم دوره مقدماتی آموزش پیانو

  • انتشار1402/07/04
درس بیست و پنجم دوره مقدماتی آموزش پیانو

سلام. درس بیست و پنجم از دوره مقدماتی آموزش پیانو در وبسایت نت به نت را مشاهده می کنید. این درس از آموزش پیانو به تمرین شماره 27 از کتاب آموزش مقدماتی پیانو بیر اختصاص دارد. استاد دانش مثل همیشه تمرین را نت خوانی کرده و سپس بر روی ساز با تفکیک هر دو دست اجرا می کند. تمرین این جلسه با کسر میزان چهار چهارم تنظیم شده است و برای هر دو دست گام پنج انگشتی روی کلاویه های سفید را در بر می گیرد. حتما مترونوم را روی این ریتم تنظیم کنید و دقت داشته باشد ضرب قوی را همزمان با صدای شاخص مترونوم بنوازید. در این مرحله از یادگیری پیانو، حفظ ریتم و سر ضرب ها از همه چیز مهم تر است.

 

اهمیت حفظ کردن تمرین های پیانو

در حال حاضر تمرین های ساده ای را در پیش داریم که بر مبنای نت های گام دو ماژور طراحی شده اند. به این معنا که فعلا با نت های اصلی آن هم تنها در یک اکتاو برای هر دست سر و کار داریم. در این تمرین محل قرار گیری انگشتان دست راست روی پیانو به همان حالت استاندارد است. یعنی انگشت شصت دست راست روی نت C در ششمین اکتاو پیانو است و انگشتان 2 تا 5 به ترتیب روی نت های D,E,F,G قرار می گیرد. انگشتان دست چپ نیز دقیقا قرینه دست راست روی کلاویه ها مستقر می شود. یعنی انگشت کوچک روی نت C در اکتاو پنجم و سایر انگشتان به ترتیب روی نتهای D,E,F,G مستقر می شود. در این بین وظیفه نوازنده فقط نواختن نت های صحیح با هر دو دست است. نه به نت های فرعی بمل و دیز کاری دارد، نه به حرکت افقی دست در سرتاسر صفحه کلید؛ و نه به نواختن آکورد با پنجه ها. فعلا در سطح مقدماتی هستیم و هماهنگی ذهن در نواختن همزمان نت های متفاوت با هر دو دست مهم است، نه چیز دیگر.

بنابر این باید خود را مجبور کنید تا بدون نقص به این تمرینات مسلط شوید و تا آن را حفظ نکرده اید، به سراغ تمرین های بعد نروید. حفظ کردن تمرین به این معناست که بتوانید بدون نگاه به نت، بدون اشکال آن را اجرا کرده و به پایان برسانید.

 

شماره انگشت ها در پیانو

انگشت های انسان پر رنگ ترین نقش را نوازندگی با هر سازی دارند. قابلیت حیرت انگیز انگشتان در انجام حرکات ظریف، سرعتی و حتی قدرتی باعث شده که برای هر آلت موسیقی نوعی شماره گذاری برای آنها در هر دو دست لحاظ شود.

در پیانو نیز برای انگشتان شماره گذاری انجام شده است و به صورت قرار دادی از انگشت شست به سمت انگشت کوچک اعداد 1 تا 5 را به هر دو دست اختصاص داده اند.

شماره انگشت ها در پیانو

در تصویر فوق نمای کلی شماره انگشت ها در نوازندگی پیانو را مشاهده می کنید.

اما نکته جالب در مورد پیانو و سازهای دارای صفحه کلید، قرینه بودن نوع قرار گیری انگشتان رو کلیدها یا کلاویه ها است. به عنوان مثال قرار است با هر دو دست روی یک گام پنج انگشتی با نت پایه C ( نت دو) با یک اکتاو اختلاف و به صورت همزمان انگشت گذاری کنیم. از آنجا که سمت چپ و راست آناتومی بدن انسان قرینگی دارد، انگشت گذاری روی کلاویه حالت mirror یا آینه پیدا می کند.

به این معنا که انگشت های دست راست از 1 تا 5 روی کلاویه ها قرار می گیرد، اما برای دست چپ محل قرار گیری انگشتها به ترتیب 5 تا 1 خواهد بود.

 

در ویدیوی زیر قسمتی از این درس را مشاهده می فرمایید:

 

سوالات متداول

در پیانو برای هر دو دست، از انگشت شست به سمت انگشت کوچک به ترتیب شماره های 1 تا 5 اختصاص داده می شود.
حفظ کردن تمرین ها و اجرای آنها بدون نگاه به نت؛ باعث تسلط بیشتر نوازنده در نوازندگی می شود. چرا که تمرکز او بر اجرای صحیح نت ها و کلاویه های پیانو معطوف می شود و می تواند با سرعت بیشتری به تمرین بپردازد.

توجه !

برای نمایش کامل ویدیوی درس بالا ابتدا از طریق کادر زیر درس مربوطه را خریداری نمایید.

سپس آن را از طریق پروفایل کاربری خود دانلود کنید. 

در صورت خرید پکیج مربوط به این آموزش ، به جای خرید تک درس ها ، حداقل 50 درصد هزینه ی خرید شما کاهش می باید.

برخی محصولات فروشگاه

همه موارد

نظر دهید (برای اعضا)

به این مورد امتیاز بدهید

Captcha

نظرات (0)

تاکنون نظری ثبت نشده است.

سبد خرید 0
تماس با ما