فروشگاه

پست های آموزشی

پست آموزشی

گام می مینور هارمونیک و جاذبه آن- درس سیزدهم دوره تربیت شنوایی

  • انتشار1402/07/15
گام می مینور هارمونیک و جاذبه آن- درس سیزدهم دوره تربیت شنوایی

سلام بر همراهان عزیز وب سایت نت به نت. به یک درس دیگر از دوره تربیت شنوایی رسیدیم. جایی که قرار است گام می مینور هارمونیک را یاد بگیریم. استاد مبینی مثل همیشه نت های این گام به همراه تمرین جاذبه ای آن را روی تخته برای شما رسم می کند و با سرایش هر دو تمرین همراه با اجرای گام ها بر روی پیانو و شرح نکات مربوطه، این درس را به پایان می رساند.

 

آموزش خوانندگی در وب سایت نت به نت

 

گام مینور هارمونیک چیست؟

گام های مینور هارمونیک مثل همه گام های مینور از درجه ششم گام نسبی ماژور به دست می آیند. پس همان گام های مینور تئوریک هستند با یک تفاوت که نت درجه هفتم نیم پرده زیر تر میشود و علامت دیز می گیرند.

 

گام می مینور هارمونیک چیست؟

یک گام دیاتونیک است که از درجه ششم نت سل ماژور به دست می آید و درجه هفتم آن با علامت دیز نیم پرده زیر تر می شود. می مینور هارمونیک نیز مانند همه گام های مینور دو ویژگی ثابت دارد:

1- درجه سوم این گام نسبت به نت پایه، دارای فاصله سوم کوچک است.

2- دارای یک گام ماژور نسبی است. که در اینجا گام سل ماژور است.

 

نحوه به دست آوردن گام می مینور هارمونیک

وقتی می گوییم می مینور، یعنی نت پایه یا تونیک ما نت Mi می باشد. حال از آنجا که قاعده ثابت تئوری موسیقی می گوید گام های مینور از درجه ششم گام ماژور نسبی حاصل می شوند، باید ببینیم کدام یک از گام های ماژور در درجه ششم خود دارای نت Mi است. خب اگر خاطرتان باشد در درس هفتم تربیت شنوایی با گام سل ماژور کار کردیم. در گام سل ماژور نت ششم همان نت می است. پس برای به دست آوردن می مینور هارمونیک منطبق بر درجه ششم سل ماژور، نت ها را پشت سر هم می چینیم. و گفتیم مینورهای هارمونیک در درجه هفتم خود علامت دیز می گیرند. پس بدین شکل نت های گام می مینور هارمونیک به دست می آید که به شرح زیر است:

می ؛ فا دیز ؛ سل ؛ لا ، سی ؛ دو ؛ رِ دیز ؛ می

معادل الفبایی گام می مینور هارمونیک: E – F# - G – A – B – C# - D

 

رد پای گام می مینور هارمونیک در موسیقی سنتی ایران

گام ها ملودی را می سازند. هر آهنگ استانداردی که می شنویم، بر گرفته از یک یا چند گام در موسیقی است. موسیقی ایرانی هم از این قاعده تبعیت می کند. مثلا دستگاه ماهور منطبق بر درجات گام دو ماژور است. گام می مینور هارمونیک بسیار زیاد در موسیقی استفاد می شود و از گام های جذاب و خوش نغمه به حساب می آید. آواز بیات اصفهان در دستگاه همایون نیز نزدیکی کاملی با درجات این گام دارد. به عنوان مثال شنیدن تصنیف شور عاشقانه با صدای علیرضا افتخاری که در آواز همایون ساخته شده است، کاملا ما را با طرز استفاده گام های موسیقی برای خوانندگی آشنا می کند. پیشنهاد می کنیم به این آهنگ گوش کنید.

 

دانلود آهنگ شور عاشقانه با صدای علیرضا افتخاری

 

تمرین های مربوط به سرایش گام می مینور هارمونیک

 

تمرین اول: سرایش گام می مینور هارمونیک

تمرین اول مربوط به سرایش خود این گام می باشد. آقایان از نت E3 در پیانو می توانند به سرایش بپردازند. برای خانم ها هم با توجه به زیر تر بودن صدایشان نت E4 منسب است. از نت پایه "می" شروع کنید و به ترتیب نت های فا دیز ؛ سل ؛ لا ، سی ؛ دو ؛ رِ دیز ؛ می را سرایش نمایید و یک بار هم برگشت آن را اجرا کنید.

فایل صوتی سرایش گام می مینور هارمونیک برای آقایان:

 

فایل صوتی سرایش گام می مینور هارمونیک برای خانمها:

 

تمرین دوم: سرایش جاذبه گام می مینور هارمونیک

در این تمرین جاذبه گام را سرایش خواهید کرد که ترکیبی است از جملات بالا رونده و پایین رونده بر مبنای نت می. در جدول زیر جملات جاذبه را مشاهده می فرمایید.

 

پایین رونده

محتوای جمله

بالا رونده

محتوای جمله

جمله اول

می

جمله اول

می

جمله دوم

فا دیز – می

جمله دوم

رِ دیز – می

جمله سوم

سل – فا دیز – می

جمله سوم

دو – رِ دیز – می

جمله چهارم

لا – سل -فا دیز – می

جمله چهارم

سی – دو – رِ دیز - می

جمله پنجم

سی – لا – سل – فا دیز - می

-

-

 

 

در ویدیوی زیر درس سیزدهم را مشاهده می فرمایید

 

سوالات متداول

گام های مینور هارمونیک مثل همه گام های مینور از درجه ششم گام نسبی ماژور به دست می آیند. پس همان گام های مینور تئوریک هستند با یک تفاوت که نت درجه هفتم نیم پرده زیر تر میشود و علامت دیز می گیرند.
یک گام دیاتونیک است که از درجه ششم نت سل ماژور به دست می آید و درجه هفتم آن با علامت دیز نیم پرده زیر تر می شود. می مینور هارمونیک نیز مانند همه گام های مینور دو ویژگی ثابت دارد: 1- درجه سوم این گام نسبت به نت پایه، دارای فاصله سوم کوچک است. 2- دارای یک گام ماژور نسبی است. که در اینجا گام سل ماژور می باشد.

توجه !

این پست آموزشی رایگان است.

برخی محصولات فروشگاه

همه موارد

نظر دهید (برای اعضا)

به این مورد امتیاز بدهید

Captcha

نظرات (0)

تاکنون نظری ثبت نشده است.

سبد خرید 0
تماس با ما