فروشگاه

پست های آموزشی

پست آموزشی

گام ر مینور تئوریک و جاذبه آن-درس چهاردهم دوره تربیت شنوایی

  • انتشار1402/07/23
گام ر مینور تئوریک و جاذبه آن-درس چهاردهم دوره تربیت شنوایی

سلام بر هنرجویان عزیز وب سایت نت به نت. در بخش آموزش خوانندگی هستیم و یکی دیگر از دروس آموزش سلفژ و تربیت شنوایی را کار می کنیم. در درس چهاردهم به سراغ یکی دیگر از گام های مینور می رویم. گفتیم گام های مینور همگی از یک گام نسبی ماژور اقتباس می شوند. درجه ششم هر گام ماژور می تواند نت تونیک یا پایه یک گام مینور را شکل دهد. سرایش گام رِ مینور طبیعی و جاذبه آن تمریناتی است که در این جلسه توسط استاد مبینی یاد می گیرید که شما را در شناخت این گام مطرح در موسیقی یاری خواهد کرد.

 

گام ر مینور چیست؟

ر مینور یک گام دیاتونیک مینور است که با حروف اختصاری Dm نشان داده می شود. گام ر مینور از گام بزرگ نسبی فا ماژور به دست می آید. این گام نیز مانند همه گام های مینور به سه دسته تئوریک یا طبیعی، هارمونیک و ملودیک تقسیم بندی می شود. این تقسیم بندی بر اساس نوع استفاده از علائم تغییر دهنده در سر کلید می باشد. مثلا ر مینور طبیعی کاملا با نت های گام بزرگ نسبی خود منطبق است. در ر مینور هارمونیک درجه هفتم نیم پرده زیر تر می شود و در ر مینور ملودیک درجه ششم و هفتم در حالت بالا رونده دیز می شوند و در برگشت بکار.

در مورد اصطلاحات تئوری موسیقی بارها در جلسات گذشته به تفصیل صحبت کرده ایم. اگر علاقه مند به دانستن قواعد مربوط به تئوری گام ها و شناخت اصطلاحات موسیقی هستید به دروس قبل تربیت شنوایی مراجعه کنید.

 

گام ر مینور تئوریک (طبیعی)

درجه ششم گام فای بزرگ، نت تونیک یا پایه گام ر مینور طبیعی را تشکیل می دهد و به تربیت سایر درجات با گام فا ماژور منطبق می شود. از آنجا که نت سی در گام فا ماژور نیم پرده بم و به اصطلاح بمل است، پس نت سی در گام ر مینور تئوریک یا طبیعی نیز دارای علامت بمل در سر کلید می شود.

 

به این ترتیب نت های گام ر مینور تئوریک عبارتند از:

ر ؛ می ؛ فا ؛ سل ؛ لا ؛ سی بمل ؛ دو ؛ ر

معادل الفبایی آن هم به صورت D - E - F - G - A - Bb - C - D می باشد.

 

تمرین های مربوط به سرایش گام رِ مینور تئوریک

 

تمرین اول: سرایش گام رِ مینور تئوریک

نت Re را روی پیانو یا نرم افزار پیانو در گوشی خود پیدا کنید. به ترتیب کلاویه ها را از همین نت تا اکتاو بعدی یکی یکی بنوازید و همزمان با آن صدایش را سرایش کنید. فقط اینکه به جای نت سی باید سی بمل در کلاویه های مشکی را اجرا کنید. به همین سادگی.

آقایان از D4 و خانم ها یک اکتاو بالاتر یعنی از D5 سرایش کنند.

 

تمرین دوم: سرایش جاذبه گام لا مینور تئوریک

در جدول زیر جملات سرایش گام ر مینور تئوریک را به صورت بالا و پایین رونده می بینید. ابتدا جملات پایین رونده را سرایش کنید. یادتان باشد تکرار تمرینات را در دستور کار خود قرار دهید.

 

پایین رونده

محتوای جمله

بالا رونده

محتوای جمله

جمله اول

ر

جمله اول

ر

جمله دوم

می - ر

جمله دوم

دو - ر

جمله سوم

فا - می - ر

جمله سوم

سی بمل - دو - ر

جمله چهارم

سل - فا - می - ر

جمله چهارم

لا - سی بمل - دو - ر

جمله پنجم

لا - سل - فا - می - ر

-

-

 

 

تمرینات سلفژ و تربیت شنوایی چه ربطی به خوانندگی و آواز دارد؟

کسی که آواز می خواند، یعنی یک ساز پیشرفته به نام حنجره را در اختیار خود دارد. این ساز مستقیما با شناخت ذهن از موسیقی و دنیای ملودی کار می کند. آموزش سلفژ و تربیت شنوایی مسیری است که به تقویت ذهن و گوش موسیقیایی خواننده در شناخت گام ها و نت ها کمک می کند. وقتی ما الگوهای موسیقی را بشناسیم و ذهن ما با صدای نت ها و ترتیب قرار گیری آنها در گام های مختلف عجین شده باشد؛ در تولید صدا با حنجره خود به مهندسی آوایی می رسیم. یعنی خواهیم توانست از بروز صداهای فالش جلوگیری کرده و نت ها را مطابق استاندارهای موسیقی سرایش کنیم. آن موقع است که می توانیم آگاهانه به خوانندگی و آواز بپردازیم. پس سلفژ و تربیت شنوایی امری بسیار مهم در مسیر خوانندگی است. دقیقا به همان اندازه آموزش صدا سازی.

 

خرید پکیج آموزش صدا سازی

 

سوالات متداول

ر مینور یک گام دیاتونیک مینور است که با حروف اختصاری Dm نشان داده می شود. گام ر مینور از گام بزرگ نسبی فا ماژور به دست می آید. این گام نیز مانند همه گام های مینور به سه دسته تئوریک یا طبیعی، هارمونیک و ملودیک تقسیم بندی می شود. این تقسیم بندی بر اساس نوع استفاده از علائم تغییر دهنده در سر کلید است.
ر مینور طبیعی گام نسبی مینور گام فا ماژور است. درجه ششم گام فای بزرگ، نت تونیک یا پایه گام ر مینور را تشکیل می دهد و به تربیت سایر درجات با گام فا ماژور منطبق می شود. نت سی در گام ر مینور تئوریک دارای علامت بمل در سر کلید است. نت های این گام به ترتیب عبارتند از ر ؛ می ؛ فا ؛ سل ؛ لا ؛ سی بمل ؛ دو ؛ ر. همچنین معادل الفبایی آن هم به صورت D - E - F - G - A - Bb - C - D است.

توجه !

این پست آموزشی رایگان است.

برخی محصولات فروشگاه

همه موارد

نظر دهید (برای اعضا)

به این مورد امتیاز بدهید

Captcha

نظرات (0)

تاکنون نظری ثبت نشده است.

سبد خرید 0
تماس با ما