فروشگاه

پست های آموزشی

پست آموزشی

گام می مینور تئوریک و جاذبه آن- درس دوازدهم دوره تربیت شنوایی

  • انتشار1402/07/04
گام می مینور تئوریک و جاذبه آن- درس دوازدهم دوره تربیت شنوایی

هنرجویان عزیز وب سایت نت به نت سلام. به درس دوازدهم از دوره تربیت شنوایی از زیر شاخه های آموزش خوانندگی در وبسایت نت به نت رسیدیم.  در این جلسه یک گام معروف دیگر در موسیقی را یاد خواهیم گرفت. گام می مینور تئوریک یا طبیعی. استاد مبینی نت های این گام را بر روی تخته به شما آموزش می دهد و پس از آن با ارائه دو تمرین برای سرایش خود گام و جاذبه آن، این جلسه را به پایان می رساند.

عزیزان بد نیست توجه داشته باشید که همه اصطلاحات تئوری موسیقی در زمینه گام های موسیقی را در جلسات گذشته برای شما به زبان ساده شرح داده ایم. در این جلسات دیگر  دوباره کاری نمی کنیم و فقط به کلیات اشاره خواهیم کرد. اگر در جایی اصطلاحی را متوجه نشدید، یعنی درسها را از اول شروع نکرده اید. ما بارها گفته ایم این دروس، آنتولوژی یا گلچین ادبی نیستند. بلکه سلسله وار با یکدیگر در تعامل و پیوستگی قرار دارند. حتما از درس اول شروع کنید.

همچنین برخی از هنرجویان می پرسند آیا باید قواعد تئوری موسیقی مربوط به گام ها را حتما یاد بگیریم؟ جواب خیر است. هر چند در ادامه مطلب به این پرسش به صورت مفصل پاسخ داده ایم، در اینجا به صورت اجمالی بگوییم آنچه که واقعا مورد نیاز شما در بحث آموزش خوانندگی است، آشنایی و به خاطر سپردن گام های موسیقی است. موارد تئوری را صرفا برای علاقه مندان به این دانش و افرادی که می خواهند به صورت حرفه ای به شناخت و تحلیل گام ها بپردازند، شرح می دهیم.

 

پکیج آموزش مبانی صداسازی و پرورش صدا با تدریس استاد مهران مبینی

 

گام می مینور چیست؟

می مینور یک گام دیاتونیک بر پایه نت می در موسیقی است که به اختصار با حروف Em نشان داده می شود و گام بزرگ نسبی آن گام سل ماژور است. هر گاه درجه سوم یک گام دیاتونیک، با نت پایه دارای فاصله سوم کوچک باشد، آن یک گام مینور خواهد بود.

سه نوع گام می مینور داریم که به نام های تئوریک یا طبیعی، هارمونیک و ملودیک مشخص می شوند. در این درس ما با گام می مینور طبیعی یا تئوریک سر و کار داریم.

توضیحات مربوط به اصطلاحات موسیقی از جمله گام مینور، گام بزرگ نسبی و فاصله سوم کوچک را در درس گام لا مینور تئوریک و جاذبه آن بخوانید.

 

نحوه به دست آوردن گام می مینور تئوریک (طبیعی)

یک قاعده کلی در مورد به دست آوردن گام های مینور وجود دارد. آن هم استفاده از گام ماژور نسبی است. قبلا گفتیم از درجه ششم هر گام ماژور، می توان گام مینور نسبی آن را با همان علائم سرکلید استخراج نمود. ما در درس هفتم دوره تربیت شنوایی با گام سل ماژور آشنا شدیم. درجات یا نت های گام سل ماژور عبارتند از: سل ؛ لا ؛ سی ؛ دو ، رِ ؛ می ؛ فا دیز ؛ سل.

همانطور که می بینید در درجه ششم سل ماژور، نت می (Mi) قرار دارد. پس نت پایه (تونیک) برای ساخت گام می مینور نت "می" خواهد بود و بعد از آن درست همانند گام سل ماژور، سایر درجات مشخص می شود.

وقتی از درجه ششم یک گام بزرگ، گام نسبی کوچک آن را بدون تغییر استخراج کنیم؛ گام مینور ما تئوریک یا طبیعی خواهد بود. یعنی در روند استخراج، هیچ علامت تغییر دهنده ای (به جز علائمی که در خود گام بزرگ وجود داشته باشد) را به گام مینور اضافه نمی کنیم. پس نتهای گام می مینور تئوریک (طبیعی) به ترتیب عبارتند از: می ؛ فا دیز ؛ سل ؛ لا ، سی ؛ دو ؛ رِ ؛ می

و معادل الفبایی آن هم به صورت E – F# - G – A – B – C - D است.

 

همانطور که می بینید نت فا در این گام به صورت دیز اجرا می شود. پس در سرکلید گام می مینور تئوریک، طبق تصویر زیر علامت دیز را برای نت فا داریم.

علامت دیز

 

تمرین های مربوط به سرایش گام می مینور تئوریک

 

تمرین اول: سرایش گام می مینور تئوریک

سرایش این گام از نت پایه "می" شروع می شود و به ترتیب از نت های "فا دیز ؛ سل ؛ لا ، سی ؛ دو ؛ رِ ؛ می" عبور می کند. E3 یا نت می در اکتاو سوم پیانو، هم برای خانم ها و هم آقایان مناسب است. خانم هایی که صدای سوپرانو دارند می توانند از اکتاو چهارم هم به تمرین سرایش بپردازند.

 

تمرین دوم: سرایش جاذبه گام می مینور تئوریک

این تمرین مجموعه ای است از جملات بالا رونده و پایین رونده بر مبنای نت می. هر جمله به نت تونیک Mi مختوم می شود. در جدول زیر جملات تمرین جاذبه گام می مینور طبیعی را مشاهده می کنید. ابتدا جملات پایین رونده را کار کنید بعد به سرایش جملات بالا رونده بپردازید.

 

پایین رونده

محتوای جمله

بالا رونده

محتوای جمله

جمله اول

می

جمله اول

می

جمله دوم

فا دیز - می

جمله دوم

ر - می

جمله سوم

سل - فا دیز – می

جمله سوم

دو - ر - می

جمله چهارم

لا – سل – فا دیز – می

جمله چهارم

سی – دو – ر – می

جمله پنجم

سی – لا – سل – فا دیز - می

-

-

 

 

اختیاری بودن یادگیری قواعد تئوری برای گام های موسیقی

دوست عزیز، شما فقط با نحوه سرایش گام ها کار دارید. موسیقی بر اساس گام ها ساخته می شود و مهم است که همه گام ها را بشناسید تا گوش موسیقیایی خود را قوی کنید. اما هیچ نیازی به تئوری گام ها و چگونگی ارتباط و ساخت آنها ندارید. شما کافی است گام ها را به خاطر بسپارید و به درستی آنها را سرایش کنید. اینکه ما همه چیز را کامل توضیح می دهیم، برای آن دسته عزیزانی است که به صورت حرفه ای می خواهند تئوری موسیقی در زمینه گام ها را یاد بگیرند.

 

در ویدیوی زیر درس دوازدهم تربیت شنوایی را مشاهده بفرمایید

 

سوالات متداول

گام ها توالی معنا داری از نت های موسیقی هستند. هر قطعه بر اساس یک یا چند گام ساخته می شود. یادگیری گام ها دانش تئوری موسیقی را افزایش می دهد. صدای خواننده را کوک می کند. دامنه صوتی را گسترش می دهد و گوش موسیقیایی را تقویت می کند. همچنین باعث ایجاد خلاقیت و نوآوری در زمینه موسیقی می شود.
می مینور با علامت اختصاری Em یکی از گام های مینور است که از درجه ششم گام سل ماژور به دست می آید. این گام در سرکلید علامت دیز را برای نت فا دارد. نت های گام می مینور تئوریک به صورت هجایی: می ؛ فا دیز ؛ سل ؛ لا ، سی ؛ دو ؛ رِ ؛ می/ نت های گام لا مینور تئوریک به صورت الفبایی: E – F# - G – A – B – C – D می باشد.

توجه !

این پست آموزشی رایگان است.

برخی محصولات فروشگاه

همه موارد

نظر دهید (برای اعضا)

به این مورد امتیاز بدهید

Captcha

نظرات (0)

تاکنون نظری ثبت نشده است.

سبد خرید 0
تماس با ما