فروشگاه

پست های آموزشی

پست آموزشی

فاصله سوم کوچک بالا رونده در دوره تربیت شنوایی(درس 23)

  • انتشار1402/12/20
فاصله سوم کوچک بالا رونده در دوره تربیت شنوایی(درس 23)

اهالی موسیقی، نوازندگان، موزیسین ها، خوانندگان عزیز سلام. درس بیست و سوم از دوره رایگان تربیت شنوایی را مشاهده می کنید. در این درس به شناخت فاصله سوم کوچک خواهیم پرداخت و نت های درس را با جملات بالا رونده و در محدوده صدای آقایان و خانم ها تمرین خواهیم کرد.

 

تربیت شنوایی برای همه موسیقی دوستان

عزیزان جان، هر چند که دروس تربیت شنوایی در وبسایت نت به نت و به تدریس استاد مهران مبینی، زیر مجموعه ای از آموزش خوانندگی است؛ اما تقویت گوش موسیقیایی و سرایش صحیح نت ها و فواصل موسیقی برای همه اهالی موسیقی کاربرد دارد.

یک آهنگساز با دیدن دوره تربیت شنوایی می تواند زیباترین فواصل موسیقی را برای قطعات ساخته شده خود به کار ببرد.

یک نوازنده با درک مکان و جنس (فرکانس) نت ها، بسیار روان تر و راحت تر به نواختن قطعه ها خواهد پرداخت و نت های اشتباه را به سرعت تشخیص خواهد داد.

یک خواننده با تقویت گوش موسیقیایی خود، می تواند از هر گونه فالش خوانی و خوانش نت های خارج از گام جلو گیری کند و بسیار اصولی به ارائه هنر خود بپردازد.

پس دوره تربیت شنوایی برای همه دوستداران موسیقی است و پایگاهی خواهد بود برای درک بهتر نت ها، گامها و فواصل موسیقی؛ که منجر به شناخت عمیق از مقوله صوت و صدا خواهد شد.

 

فاصله سوم کوچک در تئوری موسیقی

باز هم شما را به مفهوم بنیه فاصله در موسیقی که در درس هفدهم دوره تربیت شنوایی کار کردیم، ارجاع می دهیم. بنیه به ما می گوید که با تغییرات یک یا دو نیم پرده در فواصل اصلی، فواصل فرعی ای به وجود می آید که آنها را به نام های بزرگ، کوچک،درست، کاسته و افزوده می شناسیم.

خب در دو درس گذشته گفتیم هر گاه بین دو نت موسیقی (در هر اکتاو) فاصله ای دو پرده ای وجود داشته باشد، بین دو نت فاصله سوم برقرار است. مثل فاصله بین نت دو تا می. از آنجا که نت مبدا هم در شمارش فاصله به حساب می آید، پس نت های مبدا و مقصد فاصله سوم دو پرده کامل با هم اختلاف داردند که در این مثال می شود Do - Re - Mi.

همانطور که می بینید، تئوری موسیقی در بحث فاصله متفاوت از ریاضی است. ریاضی می گوید چون بین این سه نت، دو پرده اختلاف هست، پس باید فاصله دوم باشد. اما تئوری موسیقی می گوید خیر! نت مبدا خودش هویت دارد و آن هم شمارش می شود. ما سه نت با فاصله دو پرده داریم، پس می شود فاصله سوم. ریاضی در اینجا قانع می شود J

 

واما درس امروز برای شناخت فاصله سوم کوچک تدوین شده است. کوچک، یکی از بنیه هایی است که برای فواصل چهار بنیه ای مثل فاصل سوم به کار می رود. کوچک یعنی نیم پرده از فاصله اصلی کمتر.

پس اگر: فاصله سوم اصلی = دو پرده اختلاف؛ بنابراین: فاصله سوم کوچک = یک ونیم پرده اختلاف! که این اختلاف ها همان فاصله بین نت مبدا و نت مقصد می باشد.

 

تمرین برای سرایش بالا رونده فاصله سوم کوچک

در این تمرین تعدادی از فواصل سوم کوچک را سرایش خواهید کرد. این فواصل از نت A2 برای آقایان و نت A3 برای خانم ها شروع می شود.

سرایش این جملات به صورت بالا رونده است. یعنی از سمت نت های بم تر به نت های زیر تر حرکت می کنیم.

جملات این تمرین عبارتند از:

لا دو - لا دیز دو دیز - سی ر - دو می بمل - دو دیز می - ر فا - ر دیز فا دیز - می سل - فا لا بمل - فا دیز لا - سل سی بمل - سل دیز سی - لا دو

 

سرایش و تمرین فواصل کار ساده ای است. مهم تکرار آنهاست. این تکرار تا به حدی که فاصله ملکه ذهن شما شود و از حفظ بتوانید آن را سرایش کنید بایستی ادامه داشته باشد.

 

در ویدیوی زیر آموزش این درس را به صورت رایگان مشاهده نمایید

 

توجه !

این پست آموزشی رایگان است.

برخی محصولات فروشگاه

همه موارد

نظر دهید (برای اعضا)

به این مورد امتیاز بدهید

Captcha

نظرات (0)

تاکنون نظری ثبت نشده است.

سبد خرید 0
تماس با ما