فروشگاه

پست های آموزشی

پست آموزشی

گام لا مینور ملودیک- درس یازدهم دوره تربیت شنوایی

  • انتشار1402/06/27
گام لا مینور ملودیک- درس یازدهم دوره تربیت شنوایی

 سلام بر هنرجویان عزیز وب سایت نت به نت. حتما تا به حال درس های قبلی را حسابی تمرین کرده اید و برای شروع جلسه جدید از آمادگی کامل برخوردار هستید. در درس های قبلی این دوره، به صورت مفصل به تعاریف اصطلاحات تئوری موسیقی در مورد گام و تونالیته پرداختیم. رابطه بین گام های ماژور و مینور را بررسی کردیم، وجه تمایز گامذهای کروماتیک و دیاتونیک را مشخص کردیم. در اصل این اصطلاحاتی که ما به صورت کامل به شما آموزش داده ایم؛ مورد نیاز شما برای دوره تربیت شنوایی نبوده و قصد ما، آشنا کردن ذهن شما از این گونه اصطلاحات دانش موسیقی و ارتقای شهود آکادمیک هنرجویان بوده است. در این درس قرار است گام لا مینور ملودیک را سرایش کنیم و تمرینی را که استاد مبینی برای آن در نظر گرفته است را به دقت و با تکرار زیاد انجام دهیم. اگر نیازبه دانستن تک تک اصطلاحات دارید، به درس های قبلی رجوع کنید.

 

گام لا مینور ملودیک

گفتیم که گام لا مینور به سه دسته تقسیم می شود. در دو جلسه گذشته تئوریک و هارمونیک این گام را بررسی و سرایش کردیم. در این درس به سراغ حالت سوم یعنی گام لا مینور ملودیک می رویم.

گام لا مینور ملودیک خصلت ویژه ای دارد. مثلا تمام گام هایی که تا به امروز کار کرده ایم، در رفت و برگشت، درجات گام ثابت و بدون تغییر می ماندند. اما در این گام، نت های فا و سل در مسیر رفت (حالت بالا رونده) دیز می شوند؛ اما در برگشت، علامت بکار، آنها را دوباره تبدیل به فا و سل بدون تغییر می کند. عکس زیر را ببینید تا این مورد را به صورت تصویری درک کنید.

 

خط سیر نت ها در گام لا مینور ملودیک

1- خط سیر نت ها در گام لا مینور ملودیک بر روی کلاویه های ارگ یا پیانو

 

همانطور که در تصویر می بینید، رفت و برگشت نت ها در گام را با شماره مشخص کرده ایم. مشخص است که در جمله رفت این گام، نت های فا دیز و سل دیز روی کلاویه های مشکی قرار دارد. اما در جمله برگشت، فا و سل بکار شده و به حالت عادی باز می گردد و همه نت ها روی کلاویه سفید خواهند بود.

 

نت های گام لا مینور ملودیک به صورت رفت و برگشت کامل

2- نت های گام لا مینور ملودیک به صورت رفت و برگشت کامل (بالا رونده و پایین رونده)

 

همانطور که در عکس شماره دو می بینید، گام از نت لا به صورت بالا رونده شروع می شود، به نت های فا و سل که میرسد با علائم تغییر دهنده دیز، نیم پرده زیر تر می شود. وقتی به درجه هنگام (در سوالات متداول در انتهای همین صفحه بخوانید) رسید؛ به صورت پایین رونده مسیر برگشت را طی می کند. با این تفاوت که علامت بکار، این بار نت های دیز را به حالت اولیه خود بر می گرداند. یعنی نت سل دیز و فا دیز تبدیل به نت سل و فا می شود. به همین راحتی.

 

تمرین سرایش گام لا مینور ملودیک

در این تمرین کافی است مطابق الگویی که استاد مبینی به شما نشان می دهد تمرین کنید. یک بار کل درجات گام را به صورت رفت و برگشتی سرایش کنید و به علامت های دیز و بکار نیز توجه داشته باشید. اگر به نت خوانی و تئوری موسیقی هم آشنایی ندارید، کافی است به عکس شماره 1 که در بالا برای مشاهده خط سیر نت ها قرار داده ایم، دقت کنید. خیلی راحت خواهید توانست نحوه رفت و برگشتی این گام را شناخته و سرایش کنید.

 

فایل صوتی سرایش گام لا مینور ملودیک برای آقایان:

 

فایل صوتی سرایش گام لا مینور ملودیک برای خانم ها:

 

خب کار شما را راحت کرده ایم. این تمرین یعنی سرایش گام لا مینور ملودیک را به صورت صوتی برای شما قرار داده ایم. می توانید بارها پخش کنید و همزمان با آن تمرین کنید.

عزیزان باز هم تاکید می کنیم که فقط تمرین های زیاد می تواند در تقویت گوش موسیقیایی موثر باشد. فقط به یادگیری اکتفا نکنید. یادگیری این تمرین ها بسیار ساده است. در طول زمان بارها و بارها تمرینات را تکرار کنید. نتیجه شگفت انگیز آن را در پایان دوره خواهید دید. اگر واقعا قصد دارید خواننده شوید، دوره تربیت شنوایی و همچنین پکیج آموزش صداسازی در وبسایت نت به نت، استاندارد ترین و مطمئن ترین راه ممکن برای آموزش خوانندگی است. طی نمودن این مراحل قبل از آموزش خوانندگی؛ شما را از یک فرد آماتور، به هنرجویی آماده و مهیا تبدیل خواهد کرد.

  

 

سوالات متداول

درجات (همان نت های گام) در گام های دیاتونیک از درجه اول تا درجه هشتم به ترتیب زیر نامگذاری می شوند: پایه – رو پایه - میانی - زیر نمایان – نمایان – رو نمایان – محسوس – هنگام
بکار یکی از علائم تغییر دهنده موسیقی است. نقش بکار باز نشانی تمامی تغییرات نیم و ربع پرده ای، به حالت اولیه می باشد. فرض در سر کلید قطعه ای، علامت دیز برای نت فا به کار رفته باشد. در این صورت تمام نت های فا در قطعه را باید نیم پرده زیر تر اجرا کنیم. مگر اینکه در کنار یک یا چند عدد از نت های فا، علامت بکار قرار گیرد. در این صورت تغییر نیم پرده ای این نتها لغو، و نت فا به صورت عادی اجرا خواهد شد.

توجه !

این پست آموزشی رایگان است.

برخی محصولات فروشگاه

همه موارد

نظر دهید (برای اعضا)

به این مورد امتیاز بدهید

Captcha

نظرات (0)

تاکنون نظری ثبت نشده است.

سبد خرید 0
تماس با ما