فروشگاه

پست های آموزشی

پست آموزشی

گام لا مینور هارمونیک و جاذبه آن-درس دهم دوره تربیت شنوایی

  • انتشار1402/06/14
گام لا مینور هارمونیک و جاذبه آن-درس دهم دوره تربیت شنوایی

سلام هنرجویان عزیز وب سایت نت به نت. به درس دهم از دوره تربیت شنوایی از زیر شاخه های آموزش خوانندگی رسیدیم که مربوط خواهد بود به شناخت، سرایش و سلفژ گام لا مینور هارمونیک. استاد مبینی مثل همیشه در این ویدیوی آموزشی نکات تئوری موسیقی مربوط به این درس را برای شما تشریح می کند. این دوره به همراه دوره آموزش صداسازی از پیش نیازهایی است که هنرجو را چه از لحاظ قدرت حنجره و چه از نظر شناخت نت ها، گام ها و الگوهای موسیقی؛ مهیای ورود به دنیای خوانندگی می کند. یعنی اگر این دو دوره را با موفقیت پشت سر بگذارید، از هر حیث برای شروع رسمی آموزش خوانندگی آماده خواهید بود. بعد از این دوره، تکنیک های خوانندگی خواهد بود و پس از آن موقع انتخاب سبک خوانندگی، مثل پاپ، سنتی، راک و... خواهد رسید.

پس قدم به قدم با این دروس پیش میرویم، شاید شما یکی از خوانندگان مشهور و پرطرفدار ایران و حتی جهان شوید.

 

تمرین های گام لا مینور هارمونیک و جاذبه

در درس قبلی به صورت مفصل در مورد گام های مینور و مشخصه های آن نوشتیم. گفتیم یکی از گام های مطرح مینور، گام لا مینور است که از درجه ششم گام متناظر یا نسبی آن، یعنی دو ماژور به دست می آید.

سپس گفتیم گام لا مینور به سه دسته طبقه بندی می شود: تئوریک یا طبیعی، هارمونیک و ملودیک

گام لامینور طبیعی علامت تغییر دهنده ای در سرکلید نداشت و از نت تونیک لا تا لای اکتاو بالاتر، به صورت پیوسته روی کلاویه های سفید اجرا می شد.

اما در این درس می خواهیم به سراغ گام لا مینور هارمونیک برویم.

گام لا مینور هارمونیک همان لا مینور طبیعی است با یک تفاوت. نت درجه هفتم نیم پرده بالاتر می رود و دارای علامت دیز # می شود.

نت های این گام به ترتیب عبارتند از: لا – سی – دو – ر – می – فا – سل دیز – لا

معادل الفبایی آن هم به صورت A – B – C – D – E – F – G# – A می باشد.

 

تمرین های مربوط به سرایش گام لا مینور هارمونیک

تمرین اول: سرایش گام لا مینور هارمونیک

این تمرین از نت لا شروع می شود و تا نت لا در اکتاو بالاتر خاتمه می یابد. به جز نت سل که با استفاده از کلاویه مشکی نیم پرده زیر تر و به صورت دیز اجرا می شود، بقیه نت های این گام به صورت پیوسته روی کلاویه های سفید سرایش می شوند. لا – سی – دو – ر – می – فا – سل دیز – لا

 

تمرین دوم: سرایش جاذبه گام لا مینور هارمونیک

جملات پایین رونده در این تمرین دقیقا مشابه با گام لا مینور تئوریک است. اما برای جملات بالا رونده علامت عرضی دیز برای نت سل به تمرین وارد می شود. این جملات را در جدول زیر مشاهده می کنید.

 

پایین رونده

محتوای جمله

بالا رونده

محتوای جمله

جمله اول

لا

جمله اول

لا

جمله دوم

سی – لا

جمله دوم

سل دیز – لا

جمله سوم

دو – سی – لا

جمله سوم

فا – سل دیز – لا

جمله چهارم

ر – دو – سی – لا

جمله چهارم

می – فا – سل دیز – لا

جمله پنجم

می – ر – دو – سی - لا

-

-

 

- برای هر دو تمرین آقایان از نت A2 و خانم ها از نت A3 پیانو یا نرم افزار آن به تمرین بپردازند.

- اثر بخشی تمرینات به تکرار زیاد آن است. بایستی آن قدر تکرار کنید که با شنیدن نت پایه، بتوانید همه نت های گام و جاذبه آن را در ذهن خود پیش بینی کنید.

- یادگیری سرایش و سلفژ گام های موسیقی، در آینده برای خوانندگی و اجرای بی نقص نت ها بسیار به کار می آید. خوب تمرین کنید.

 

مزیت دوره های آموزش خوانندگی

این دوره هایی که در حال گذراندن آن هستید، یک مزیت فوق العاده دارد، که صرف نظر از هر نوع صدایی که دارید، با هر سطحی از توان و استعداد خوانندگی؛ به صورت قطع می توانید خواننده شوید. برخی افراد گمان می کنند خواننده شدن چون به عضوی از بدن یعنی حنجره وابسته است؛ حتما نیاز به داشتن استعداد ذاتی دارد. اما باید بدانیم که استعداد فقط باعث تسریع روند یادگیری می شود. لازمه خواننده شدن داشتن حنجره و سیستم تنفسی سالم است. با این پیش فرض، با تمرین های به روز و معتبری که وجود دارد، هم تنفس و هم قدرت حنجره در حیطه کنترل فرد قرار می گیرد و با همین دو ابزار برای خواننده شدن چیزی کم و کسر نخواهد داشت. در حقیقت خوانندگی پیش از آنکه ذاتی باشد، اکتسابی است.

حنجره دقیقا مانند یک ساز موسیقی است. مثلا کسی که برای اولین بار گیتار را در دست می گیرد، نمی داند چگونه با آن رفتار کند. نه ریتم را می شناسد نه ملودی. هیچ آهنگی نمی تواند بنوازد. آیا باید نتیجه گرفت که او مناسب یادگیری گیتار نیست؟ قاعدتا همین فرد اگر دوره های آموزشی را شروع کند و به تمرین بپردازد، پس از مدتی کاملا روش کار با آن را یاد خواهد گرفت. حنجره نیز همین است. درست مثل یک ساز می توان آن را با تمرین های خوانندگی کوک کرد و روند یادگیری را تا جایی ادامه داد تا در تولید نت های سالم و غیر فالش به مهارت کامل رسید. همین.

 

سوالات متداول

گام لا مینور هارمونیک همان لا مینور طبیعی است با یک تفاوت. نت درجه هفتم نیم پرده بالاتر می رود و دارای علامت دیز # می شود. نت های این گام به ترتیب عبارتند از: لا – سی – دو – ر – می – فا – سل دیز – لا. معادل الفبایی آن هم به صورت A – B – C – D – E – F – G# – A است.
هدف اصلی تربیت شنوایی در موسیقی، تشیخص نت با گوش است. چه برای خوانندگی چه برای نوازندگی و آهنگسازی؛ تشخیص و تصور نت ها به وسیله گوش موسیقیایی از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است.

توجه !

این پست آموزشی رایگان است.

برخی محصولات فروشگاه

همه موارد

نظر دهید (برای اعضا)

به این مورد امتیاز بدهید

Captcha

نظرات (0)

تاکنون نظری ثبت نشده است.

سبد خرید 0
تماس با ما