فروشگاه

پست های آموزشی

پست آموزشی

گام لا مینور تئوریک و جاذبه آن-درس نهم دوره تربیت شنوایی

  • انتشار1402/05/31
گام لا مینور تئوریک و جاذبه آن-درس نهم دوره تربیت شنوایی

هنرجویان عزیز وب سایت نت به نت سلام. حتما تا الان تمرین های گذشته را به خوبی و با نظم و تکرار مدون کار کرده اید و اکنون آماده و غبراق منتظر این جلسه هستید. درس نهم از دوره تربیت شنوایی موسیقی، زیر مجموعه آموزش خوانندگی در وبسایت نت به نت را مشاهده می کنید. این بار هم با سرایش و حفظ کردن یک گام مهم دیگر در موسیقی به نام گام لا مینور تئوریک یا طبیعی و جاذبه آن سر و کار خواهیم داشت. در مورد تعریف این گام و شرح ماهیت آن از دیدگاه تئوری موسیقی، در ادامه مطلب اطلاعات جامع و کاملی به شما خواهیم داد. اما ابتدا بپردازیم به تمرین های این گام که استاد مبینی پای تخته نت های گام اصلی و جاذبه آن را رسم، و در پایان ویدیو، تمرین را برای شما اجرا می کند.

فعلا در همین حد بدانیم که گام لا مینور تئوریک از کلاویه نت لا (A) آغاز شده و فقط روی کلاویه های سفید تا رسیدن به نت لا در اکتاو بعدی ادامه می یابد.

 

خرید پکیج جامع مبانی صدا سازی با تدریس استاد مهران مبینی

 

تمرین های مربوط به سرایش گام لا مینور تئوریک

 

تمرین اول: سرایش گام لا مینور تئوریک

گام لا مینور تئوریک از کلاویه نت لا (A) آغاز شده و فقط روی کلاویه های سفید تا رسیدن به نت لا در اکتاو بعدی ادامه می یابد و ترتیب آن بدین شرح است: لا ؛ سی ؛ دو ؛ ر ؛ می ؛ فا ؛ سل ؛ لا

 

 

تمرین دوم: سرایش جاذبه گام لا مینور تئوریک

مجموعه ای از نت های بالا رونده و پایین رونده این گام که بر پایه نت لا سرایش می شود. در جدول زیر این جملات را مشاهده می کنید. ابتدا جملات پایین رونده و سپس بالا رونده را تمرین کنید.

 

پایین رونده

محتوای جمله

بالا رونده

محتوای جمله

جمله اول

لا

جمله اول

لا

جمله دوم

سی – لا

جمله دوم

سل – لا

جمله سوم

دو – سی – لا

جمله سوم

فا – سل – لا

جمله چهارم

ر – دو – سی – لا

جمله چهارم

می – فا – سل - لا

جمله پنجم

می – ر – دو – سی - لا

-

-

 

آقایان از نت A2 و خانم ها از نت A3 پیانو یا نرم افزار آن به تمرین بپردازند.

هنرجویان عزیز شما می بایست مثل همیشه آن قدر این جملات را تکرار کنید که هر وقت نت تونیک لا را شنیدید، به سرعت بتوانید صدای نت های کل گام و جاذبه آن را در ذهن خود بسازید. تصور صدا درست مثل تصور رنگ است. از بس در زندگی رنگ ها را دیده ایم و به اسم آنها را شناخته ایم، که تصویر سازی آن در ذهن بسیار راحت است. اما برای تصور نت ها، همین تمرین های تربیت شنیداری است که این امکان را به ما می دهد. موفق باشید.

 

نکته: مباحثی که در ادامه خواهید خواند، شرح کامل و تئوریک گام لا مینور طبیعی است. یک مبحث تخصصی در تئوری موسیقی که خواندن آن برای شما ضروری نیست، اما می تواند به دانش موسیقی شما بیفزاید.

 

اصطلاحات تئوری موسیقی مربوط به درس گام لا مینور طبیعی

 

گام مینور چیست؟

گفتیم گام (توالی نت ها به اندازه یک اکتاو به همراه تکرار نت پایه با فوصل مشخص پرده و نیم پرده) در موسیقی به دو شکل گام های کروماتیک (دارای الگوی منظمی از توالی نیم پرده ها) و گام های دیاتونیک (تلفیقی از پرده ها و نیم پرده ها) می باشد.

گام مینور یا گام کوچک یک گام دیاتونیک است که مشخصه اصلی آن فاصله سوم کوچک (سوم کوچک: سه نت متوالی با فاصله نیم پرده) بین درجه سوم گام و نت پایه (تونیک) می باشد.

مثلا فاصله نت La تا Do یک فاصله سوم کوچک است. (سی بمل- سی-دو)

 

گام لا مینور تئوریک یا طبیعی چیست؟

لا مینور با علامت اختصاری Am یکی از گام های مینور به شمار می رود. گام های مینور خود در سه دسته تئوریک (طبیعی)، هارمونیک و ملودیک تقسیم بندی می شوند. بر خلاف گام های لا مینور هارمونیک و تئوریک، گام لا مینور تئوریک هیچ  علامت تغییر دهنده ای در سرکلید ندارد.

فرق بین گام مینور تئوریک با گام ماژور در محل قرارگیری نیم پرده هاست. در گام ماژور نیم پرده ها در فاصله بین درجات (درجه: هر نت گام یک درجه از گام است که به ترتیب توالی شماره گذاری می شوند) سوم و چهارم؛ و هفتم و هشتم قرار دارند. اما در گام های مینور، نیم پرده ها بین فاصله درجات دوم و سوم و همچنین پنجم و ششم قرار گرفته اند. به بیان واضح تر:

الگوی فواصل در گام ماژور: پرده – پرده - نیم پرده – پرده – پرده – پرده - نیم پرده

الگوی فواصل در گام مینور تئوریک: پرده- نیم پرده- پرده – پرده – نیم پرده- پرده- پرده

هر گام مینور، از یک گام متناظر ماژور به دست می آید.  به این مورد در بند بعدی پرداخته می شود.

 

نحوه به دست آوردن نت های گام لا مینور تئوریک

این کار بسیار ساده است. از درجه ششم هر گام ماژور می توانیم مینور نسبی آن گام را با همان علائم سرکلید بسازیم.

حال که می دانیم گام لا مینور تئوریک هیچ علامت تغییر دهنده ای در سر کلید ندارد؛ بایستی ابتدا گام متناظر ماژور آن را پیدا کنیم.

از شما می پرسیم: کدامیک از گم های ماژور هیچ علامت سر کلیدی نداشت؟ احسنت! گام دو ماژور.

پس برای ساختن گام لا مینور از گام متناظر آن یعنی گام دو ماژور استفاده می کنیم.

درجه ششم گام دو ماژور نت لا می باشد. با همان الگوی فاصله ای گام ماژور، نت ها را رو کلاویه های سفید از نت لا تا نت لای بعدی می نوازیم. به همین راحتی گام لا مینور تئوریک را به دست آوردیم.

نت های گام لا مینور تئوریک به صورت هجایی: لا ؛ سی ؛ دو ؛ ر ؛ می ؛ فا ؛ سل ؛ لا

نت های گام لا مینور تئوریک به صورت الفبایی: A – B – C – D – E – F – G - A

اگر نت های این گام را روی پیانو اجرا کنید، به وضوح خصیصه گامهای مینور طبیعی را خواهید دید. یعنی فاصله دوم و سوم و همچنین پنجم و ششم ، نیم پرده ای است.

 

در ویدیوی زیر قسمت نهم تربیت شنوایی را به رایگان مشاهده کنید

 

سوالات متداول

لا مینور با علامت اختصاری Am یکی از گام های مینور است که از درجه ششم گام دو ماژور به دست می آید. این گام علامت سر کلید ندارد و از نت پایه لا تا نت لا در اکتاو بعدی فقط بر روی کلاویه های سفید امتداد می یابد. نت های گام لا مینور تئوریک به صورت هجایی: لا ؛ سی ؛ دو ؛ ر ؛ می ؛ فا ؛ سل ؛ لا نت های گام لا مینور تئوریک به صورت الفبایی: A – B – C – D – E – F – G – A
در گام ماژور نیم پرده ها در فاصله بین درجات سوم و چهارم؛ و هفتم و هشتم قرار دارند. اما در گام های مینور، نیم پرده ها بین فاصله درجات دوم و سوم و همچنین پنجم و ششم قرار گرفته اند.
هرگاه بین دو نت، سه فاصله نیم پرده ای وجود داشته باشد، به آن فاصله سوم کوچک می گویند. مثلا فاصله نت La تا Do یک فاصله سوم کوچک است. (سی بمل- سی-دو)

توجه !

این پست آموزشی رایگان است.

برخی محصولات فروشگاه

همه موارد

نظر دهید (برای اعضا)

به این مورد امتیاز بدهید

Captcha

نظرات (0)

تاکنون نظری ثبت نشده است.

سبد خرید 0
تماس با ما