فروشگاه

پست های آموزشی

پست آموزشی

آموزش فاصله پنجم در دوره تربیت شنوایی(درس هجدهم)

  • انتشار1402/10/03
آموزش فاصله پنجم در دوره تربیت شنوایی(درس هجدهم)

سلام عزیزان. به هجدهمین درس از دوره جامع تربیت شنوایی رسیدیم. دوره ای که در آن قرار است شما گوش موسیقیایی خود را عملا بسازید و به چرخش ملودی ها و فاصله بین نت ها کاملا مسلط شوید. در واقع هدف از دوره تربیت شنوایی آن است که نت های موسیقی در ذهن شما پدیدار شده و جای بگیرند تا هر وقت نتی را شنیدید، بی درنگ بتوانید ماهیت آن را تشخیص داده و نت های قبل و بعد، و قبل تر و بعد از آن را به راحتی مجسم کنید.

فایده تربیت شنوایی برای آموزش خوانندگی در آن جایی مشخص می شود که هر گامی را بدون اشکال و بدون آنکه ذره ای از نت ها خارج شوید، به راحتی اجرا کنید. برای مثال، می توان به فن بیان اشاره کرد. فردی که دوره های گویندگی و فن بیان را گذرانده باشد، کلمات را بسیار شیوا و بلیغ ادا می کند. او می داند چه موقع سکوت کند، چه موقع تنش صوتی ایجاد کند. چه موقع با لحن آرام و شمرده، و چه موقع بلند و سریع حرف بزند. خوانندگی هم با این قضیه تشابه زیادی دارد. وقتی نت ها در ذهن شما حی و حاضر باشند، برای خوانش و سرایش آنها طبق آهنگ، مشکلی نخواهید داشت. در واقع برای پیدا کردن نتِ درست، فکر نخواهید کرد و همه چیز در چنته شما آماده خواهد بود.

 

تمرین برای سرایش فاصله پنجم درست، پایین رونده

در درس هفدهم علاوه بر شناخت بنیه های فواصل در موسیقی، فاصله پنجم را تمرین کردیم و و نت های مبدا و مقصد این فاصله را به صورت بالا رونده اجرا نمودیم. حال نوبت به سرایش همین فاصله این بار به شکل پایین رونده رسیده است. استاد مبینی این فاصله پایین رونده را نیز بر روی ساز سلفژ می کند و به سرایش آن می پردازد.  فواصل وقتی در ذهن شما حک می شود که ابعاد مختلف آن را نیز درک کنید و فقط به سرایش خطی آن بسنده ننمایید. مثلا اگر طبق تمرین جلسه قبلی، با شنیدن نت دو اکنون می توانید فاصله پنج درست آن که نت سل هست را سرایش کنید؛ با تمرین این جلسه نیز باید بتوانید با شنیدن نت سل، نت مبدا این فاصله را به سرعت شناسایی و اجرا نمایید.

پس تمرین امروز برای سرایش نت های فاصله پنجم درست، از سمت نت های زیر تر به سمت نت های بم تر تدوین شده است.

 

فواصل پنجم پایین رونده در این تمرین عبارتند از:

ر دیز سل دیز- ر سل - دو دیز فا دیز - دو فا - سی می - لا دیز ر یز - لا ر - سل دیز دو دیز - سل دو - فا دیز سی - فا سی بمل - می لا

 

نکته: این فاصله برای گستره صوتی آقایان از نت ر دیز در اکتاو 4 (D4) شروع، و به نت لا در اکتاو 2 (A2) ختم می شود. برای خانمها نیز از ر دیز در اکتاو 5 تا لا در اکتاو 3 می باشد.

 

نکته: حتما این فواصل را حفظ کنید. سرایش این نت ها کار ساده ای است. مهم تر از آن تمرین هایی است که در روزهای آینده انجام خواهید داد تا این نت ها ملکه ذهن شما شوند.

 

برای راحتی کار شما فایل های صوتی این تمرین را در زیر قرار داده ایم. می توانید با هندزفری یا هدفون آن ها را گوش کنید و به تمرین بپردازید. بهتر است یکی از گوش ها بدون هندزفری باشد تا صدای خودتان را بهتر بشنوید.

 

فایل صوتی تمرین فاصله پنجم پایین رونده برای آقایان

 

فایل صوتی تمرین فاصله پنجم پایین رونده برای خانها

 

در ویدیوی زیر درس هجدهم تربیت شنوایی را مشاهده بفرمایید:

 

 

توجه !

این پست آموزشی رایگان است.

برخی محصولات فروشگاه

همه موارد

نظر دهید (برای اعضا)

به این مورد امتیاز بدهید

Captcha

نظرات (0)

تاکنون نظری ثبت نشده است.

سبد خرید 0
تماس با ما