فروشگاه

پست های آموزشی

پست آموزشی

آموزش آهنگ به اصفهان رو برای سه تار

  • انتشار1402/12/24
آموزش آهنگ به اصفهان رو برای سه تار

به اصفهان رو، نام یک تصنیف معروف و خاطره انگیز است که با محوریت توصیف احساسی شهر اصفهان ساخته شده است. این آهنگ محبوبیت بسیار بالایی دارد و در دل موسیقی دوستان کشورمان، یکی از برترین تصانیف ساخته شده به شمار می رود. در این پست آموزشی قرار است شما این آهنگ دل انگیز با نغمه های یادآور شهر باستانی و هنر پرور اصفهان را با ساز سه تار خود یاد بگیرید و از نواختن آن در جمع و خلوت لذت ببرید.

علی اقبال مدرس سه تار وبسایت نت به نت، همانند همه آهنگ هایی که تا به حال برای سه تار تدریس کرده اند؛ آهنگ به اصفهان رو از کتاب همساز را هم به صورت کاملا اصولی و پایه ای، با شرح تمام نکات نت خوانی و تکنیکی، به شما آموزش میدهد.

 

آموزش آهنگ میخام به اصفهان برگردم با سه تار

 

توصیفی بر آهنگ به اصفهان رو و مراحل ساخت آن

زمزمه های ساخت آهنگ به اصفهان رو، در سفری که محمدتقی بهار، شاعر بزرگ و کار بلد ایران به اصفهان داشت به نجوا تبدیل شد. اماکن بیشمار فرهنگی و تاریخی، زیبایی خیره کننده و زنده رودی که چون رگ حیات از دل شهر می گذشت، در کنار مرکزیت این شهر به عنوان مهد هنر و فرهنگ، ملک الشعرا را بر آن داشت تا شعری در وصف نصف جهان بسراید. از قضا استاد جلیل شهناز، موسیقیدان و نوازنده برجسته نیز در همان دوران در اصفهان حضور داشت. ملک الشعرا طی دیداری، از قصد خود برای سرودن شعری گفت و استاد شهناز نیز یکی از رِنگ هایی که مشغول تکمیل آن بود را به ایشان پیشنهاد نمود. بهار شعر زیبایی را بر روی این رنگ تصنیف کرد و اینگونه یکی از شاهکارهای هنری موسیقی ایرانی در آواز بیات اصفهان پدید آمد.  

در شعر این آهنگ بسیاری از المان های فرهنگی و تاریخی اصفهان در تعامل با صفات انسانی گنجانده شده و از لحظه انتشار، آهنگ به اصفهان رو به یکی از نمادهای شهر اصفهان بدل گردیده است.

صدای پخته و مخملین استاد تاج اصفهانی در کنار تار نوازی جلیل شهناز، نی نوازی حسن کسایی و ویولن نوازی جهانبخش پازوکی، هیچ حرف و حدیثی برای این تصنیف باقی نگذاشته و همین نام های بزرگ موسیقی ایرانی، گواه بزرگی و شکوه این اثر است.

 

شروع آموزش سه تار از صفر همراه با استاد علی اقبال

 

متن آهنگ به اصفهان رو

به اصفهان رو که تا بنگری بهشت ثانی

به زنده رودش سلامی ز چشم ما رسانی

ببر از وفا کنار جلفا

به گل چهرگان سلام ما را

شهر پر شکون قصر چلستون کن گذر به چارباغش

گر شد از کفت یار بی وفا کن کنار پل سراغش

بنشین در کریاس یاد شاه عباس بستان از دلبر می

بستان پی در پی می از دست وی تا کی تا بتوانی

ساعتی در جهان خرم بودن بی غم بودن بی غم بودن

با بتی دلستان همدم بودن محرم بودن با هم بودن

ای بت اصفهان، زان شراب جلفا ساغری در ده ما را

ما غریبیم ای مه بر غریبان رحمی کن خدا را

 

دانلود آهنگ به اصفهان رو با صدای جلال الدین تاج اصفهانی

 

نکات آموزشی آهنگ به اصفهان رو برای سه تار

آهنگ به اصفهان رو مجموعه ای مفید و کارآمد از تکنیک های مضراب و انگشت گذاری در سه تار است. با یادگیری و تمرین مکرر آن، مهارت خود را در این دو مورد که اصل نوازندگی شما را تشکیل میدهد، تا حد زیادی افزایش میدهد. اما نکته مهم در یادگیری هر آهنگ، درست یاد گرفتن و درست اجرا کردن است. در هر جایی از قطعه اگر ضعف داشتید، آن را رها نکنید. اتفاقا باید به ضعف های خود حمله ور شوید و تا رفع نکردن آن، دست از سماجت نکشید. چنانچه هر نقطه ضعفی در نوازنگی را نادید بگیرید، همان تبدیل به مانعی برای پیشرفت شما خواهد شد.

کسر میزان چهار چهارم است و بهتر است برای یادگیری، از همان ابتدا از مترونوم استفاده کنید.

بخش مقدمه یا اوورتور آهنگ که پیش از قطعه اصلی اجرا می شود را حتما یاد بگیرید. چرا که نقش بسیار پر رنگی در زیبایی اجرای شما خواهد داشت.

کوک مورد نیاز سه تار برای این قطعه دو سل ر می باشد. کافی است سیم های جفتی بم و واخوان را با تیونر تبدیل به نت Re کنید. یا اینکه پرده ر در سیم اول را بگیرید و همزمان با ضربه زدن بر آن، سیم های جفتی را هم صدا کنید. حتما می دانید که سیم بم یک اکتاو پایین تر کوک می شود.

علائم سرکلید نیز عبارتند از می کرن- فا دیز- سی بمل.

بر روی مضراب های چپ و راست و ترتیب آنها حساس باشید و طبق گفته های استاد اقبال عمل کنید.

یادگیری این آهنگ برای هنرجویانی که به سطح متوسطه ای از نوازندگی با سه تار رسیده اند، مناسب است. اگر هنرجوی نت به نت هستید، چنانچه دوره های آموزشی ماهور و شور را کار کرده اید، میتوانید به یادگیری آهنگ به اصفهان رو بپردازید.

 

خرید سه تار اصل از فروشگاه نت به نت

 

قابل توجه هنرجویان عزیز؛ ویدیوی کامل آموزشی این درس به همراه نت آن در یک فایل زیپ قرار داده شده است. بعد از خرید در همان قسمت پروفایل خود می توانید درس را دانلود کرده و پس از خروج از زیپ، از آن استفاده نمایید.

 

ویدیوی زیر، اجرای آهنگ به اصفهان رو، با نوازندگی سه تار علی اقبال

 

توجه !

برای نمایش کامل ویدیوی درس بالا ابتدا از طریق کادر زیر درس مربوطه را خریداری نمایید.

سپس آن را از طریق پروفایل کاربری خود دانلود کنید. 

در صورت خرید پکیج مربوط به این آموزش ، به جای خرید تک درس ها ، حداقل 50 درصد هزینه ی خرید شما کاهش می باید.

برخی محصولات فروشگاه

همه موارد

نظر دهید (برای اعضا)

به این مورد امتیاز بدهید

Captcha

نظرات (0)

تاکنون نظری ثبت نشده است.

سبد خرید 0
تماس با ما