فروشگاه

پست های آموزشی

پست آموزشی

آموزش پیش درآمد بیات ترک استاد شهنازی برای سه تار

  • انتشار1402/06/19
آموزش پیش درآمد بیات ترک استاد شهنازی برای سه تار

درود بر هنرجویان عزیز و دنبال کنندگان وبسایت نت به نت. در این قسمت با آموزش یک آهنگ دیگر از موسیقی کلاسیک یا سنتی ایرانی برای ساز سه تار همراه شما هستیم. این درس به نام پیش درآمد بیات ترک، از ساخته های موسیقیدان برجسته کشورمان استاد علی اکبر شهنازی نوازنده چیره دست و حرفه ای ساز تار می باشد. در مورد بزرگی این استاد فقید همین بس که عضوی از خاندان هنری فراهانی است. او فرزند ارشد حسینقلی خان فراهانی بوده و طبیعی است که آموخته هایش در محضر بزرگان، او را تبدیل به یکی از وارثین تاج و تخت موسیقی ایرانی کرده باشد. وارثی خلف که در حفظ و اعتلای منتظم ترین سبک موسیقی جهان، یک عمر تلاش کرد و هنوز آثار او به عنوان الگو و الهام بخش بزرگان موسیقی مورد استفاده قرار می گیرد.

استاد اقبال میزان به میزان تمام نکات آموزشی را به صورت تئوری وعملی به شما آموزش می دهد. درجه سختی آن مناسب برای هنرجویان حرفه ای است.

 

آموزش سه تار در وب سایت نت به نت

 

آموزش سه تار با فرم های اصلی موسیقی سنتی

در وبسایت نت به نت، تا به حال بیش از صد قطعه آهنگ برای سه تار توسط استاد علی اقبال تدریس شده است. از بین این قطعات، برخی از فرم های اصلی موسیقی سنتی نیز برای هنرجویانی که می خواهند نفوذ خود را تا قلب موسیقی دستگاهی ادامه دهند، فراهم شده است. رنگ ها، درآمدها، پیش در آمدها، تصنیف ها و چهارمضراب های مختلفی از بزرگترین ردیف نویسان و موسیقیدانان این سبک از موسیقی، برای این دسته از هنرجویان تدریس شده است.

فرم های اصلی مثل پیش درآمد، نهایت بار آموزشی و تکنیکی را برای نوازندگان به همراه دارد. چرا که هیچ قطعه ای به اندازه این فرم های اصلی، نمی تواند اصل و ماهیت ردیف دستگاهی موسیقی ایران را به صورت تخصصی نمایان کند.

به عنوان مثال همین پیش در آمد بیات ترک از علی اکبر خان شهنازی را در نظر بگیرید. این قطعه نه تنها خلوص موسیقیایی فوق العاده ای دارد (حفظ امانت موسیقی سنتی)، بلکه سرشار از تکنیک های نوازندگی و نکات غنی آموزشی است.

به بیان واضح تر، فرم های اصلی ساخته شده توسط اساتید بزرگ موسیقی سنتی، بهترین مرجع آموزش تخصصی موسیقی به شمار می روند.

بله، در سایت ما نیز تعداد ترانه های عامه پسند و و زیبا در تعداد زیادی آموزش داده شده است. اما برای سطح حرفه ای هنرجویان نیز وظیفه خود دانستیم که این فرم های تخصصی را هم به تعداد مشخصی در دستور کار آموزشی قرار دهیم. شاید هیچ مجموعه آموزشی دیگری پیدا نکنید که تا این حد خود را وامدار موسیقی دستگاهی بداند و کار سخت آموزش قطعات سنگین را وظیفه خود قلمداد نماید. نت به نت هم می توانست فقط به الگوهای راحت و عمومی بسنده کند. اما خود را متعهدانه مرهون این سبک موسیقی فاخر و نمونه در جهان می داند.

 

خرید سه تار حرفه ای از فروشگاه نت به نت

 

آموزش پیش در آمد بیات ترک، اثری از استاد شهنازی

پیش درآمد یکی از فرم های اصلی موسیقی دستگاهی است. این فرم پیش از شروع اجرای یک دور موسیقی دستگاهی اجرا می شود. تمی نیمه حماسی دارد و از تندای متوسطی برخوردار است. قبلا مقاله ای مفصل در مورد معرفی درآمد و پیش در آمد در وبسایت نت به نت به رشته تحریر در آوردیم. به مراجه به لینک زیر می توانید با ماهیت آنها آشنا شوید.

 

تعریف ساده درآمد و پیش درآمد در موسیقی دستگاهی ایران

 

در آمد را می توان به دروازه ورود موسیقی دستگاهی، و پیش در آمد را به تیزر یا پیش نمایشی از حال و هوای اجرای در پیش رو تشبیه کرد. پیش در آمد به صورت ردیف توسط درویش خان به نظم در آمد. قبلا از آن قالب مشخصی نداشت و در ردیف جای نمی گرفت. پس ازآن بزرگان دیگری دست به تولید انواع پیش در آمد ها زدند و اکنون گنجینه ای قوی از این فرم در اختیار علاقه مندان قرار دارد.

علی اکبر شهنازی خالق تعداد زیادی از رنگ ها، در آمدها و پیش در آمدهای معتبر و بزرگ می باشد. در کتاب بیست و سه قطعه پیش درآمدها و رنگ ها، مجموعه ای از آثار این موسیقیدان برجسته به همت داریوش طلایی گردآوری شده است. درس امروز نیز یکی از قطعات همین کتاب است. برای علاقه مندانی که به یادگیری تخصصی موسیقی سنتی علاقه دارند، کتاب فوق العاده ای محسوب می شود.

 

اولین قدم در یادگیری سه تار شروع آموزش پکیج ماهور

 

نکات آموزشی پیش درآمد بیات ترک استاد شهنازی

- کوک سه تار نیاز به تغییر ندارد و همان دو – سل – دو – دو می باشد. در علائم سرکلید تنها کرن را برای نت سی می بینیم. دو نت سی روی دسته سه تار در سیم اول، هر دو در پرده های کرن اجرا می شوند.

 

- سطح درس بالاست و هنرجویانی که حداقل مرحله نیمه حرفه ای را پشت سر گذاشته باشند میتوانند به یادگیری آن اقدام کنند.

- این پیش درآمد همراه است با انواع تکنیک های تار و سه تار. خوب به علائم دستوری موقع نت خوانی دقت کنید. اجرای این گونه فرم ها در صورتی زیبا و جذاب می شود که در مجموع تمام تکنیک ها به خوبی اجرا شود. این تکنیک ها به صورت هدفدار و توسط بزرگترین اساتید موسیقی در جای جای قطعه قرار دارد. از هیچ کدام گذر نکنید. تکنیک های دراب، تکیه، تریل، گلیساندو و اشاره تنها بخشی از نکات مهم آموزشی این درس می باشد.

 

- فایل دانلودی این درس شامل دو ویدیوی آموزشی است. با خرید و دانلود آن، هر دو پارت به همراه نت ها در اختیار شما خواهد بود.

 

در ویدیوی زیر قسمتی از این درس را مشاهده می فرمایید

 

سوالات متداول

از آنجا که پیش در آمد از فرم های اصلی ردیف موسیقی است و توسط اساتید بزرگ این حوزه ساخته می شود؛ پر از تکنیک های مضراب و انگشت گذاری است. به این معنا که شما فقط آهنگ یاد نمیگیرید، بلکه تمرین کردن آن یک وارم آپ حرفه ای برای تقویت همه تکنیک های شما محسوب می شود.
یک گوشه از ردیف است که برای هر دستگاهی به صورت مجزا ساخته می شود. اصولا نوازندگان به صورت گروهی می نوازند و آواز و خوانندگی روی آن صورت نمی پذیرد. تمی نیمه حماسی دارد و مقدمه ای است بر اجرای یک دستگاه که توصیف گر حالت و درون مایه آن می باشد. ضرب آهنگی موزون دارد و قبل از درآمد اجرا می شود.

توجه !

برای نمایش کامل ویدیوی درس بالا ابتدا از طریق کادر زیر درس مربوطه را خریداری نمایید.

سپس آن را از طریق پروفایل کاربری خود دانلود کنید. 

در صورت خرید پکیج مربوط به این آموزش ، به جای خرید تک درس ها ، حداقل 50 درصد هزینه ی خرید شما کاهش می باید.

برخی محصولات فروشگاه

همه موارد

نظر دهید (برای اعضا)

به این مورد امتیاز بدهید

Captcha

نظرات (0)

تاکنون نظری ثبت نشده است.

سبد خرید 0
تماس با ما