فروشگاه

پست های آموزشی

پست آموزشی

نحوه اجرای پیش ریز (زینت) بشکن در تنبک

  • انتشار1402/07/15
نحوه اجرای پیش ریز (زینت) بشکن در تنبک

همراه شما هستیم با یک مقاله آموزشی دیگر در زمینه نوازندگی با ساز تنبک. در این جلسه امین صادق پور، مدرس وبسایت نت به نت زینتی معروف در تنبک نوازی به نام پیش ریز بشکن را به شما آموزش می دهد. تمام نکات مربوط به نحوه اجرای این زینت تنبک نوازی را برای شما شرح داده و با رسم نت های چند تمرین در کسر میزان های دو چهارم و شش هشتم؛ آن ها را بر روی ساز اجرا می کند. پیش ریز بشکن یکی از زینت های تنبک نوازی است. برای دانستن موارد تئوری و شناخت اصطلاحات مربوطه با ما همراه باشید.

 

آموزش تنبک در وب سایت نت به نت

 

انواع زینت های پیش ریز در تنبک نوازی

زینت ها نت های فرعی ای هستند که قبل از نت اصلی اجرا می شوند و زمان یا ارزش جداگانه ای در میزان ها ندارند و ماهیت خود را از کشش نت اصلی می گیرند. در مجموع زینت ها به حرکات اضافه ای در میزان ها گفته می شود که باعث جلا و تزیین نوازندگی می شوند. در مورد ساز تنبک تا به حال زینت های مختلفی را کار کرده ایم. از جمله پیش ریز بک، پیش ریز تم، پیش ریز بک بشکن، پیش ریز تم بشکن، پیش ریز سه تایی راست چپ بک، پیش ریز چهارتایی راست چپ تم بشکن و...

خصلت زینت های پیش ریز در این مورد است که همگی آنها جایگزین اولین حرکت نت اصلی ریز می شوند. مثلا در پیش ریز تم برای یک نت ریز 4 تایی یا 8 تایی، ریز راست اول حذف می شود و به جای آن حرکت تم قرار می گیرد.

این قاعده برای پیش ریز های دو تایی مثل بک بشکن هم صدق می کند. در اجرای این پیش ریز یک ریز راست و یک ریز چپ حذف، و به جای آنها به ترتیب حرکات بک و بشکن قرار می گیرد.

اما در این میان پیش ریز (زینت) بشکن با یک تفاوت خاص و استثنا اجرا می شود که در بندهای بعدی به شرح آن می پردازیم.

 

پکیج دوره مقدماتی آموزش تنبک

 

پیش ریز بشکن چیست؟

پیش ریز بشکن یک زینت در تنبک نوازی است. وقتی نت فرعی بشکن در کنار نت اصلی ریز قرار بگیرد، در ابتدای حرکت ریز راست و چپ، یک حرکت بشکن اجرا می گردد. بشکن یکی از حرکات اصلی تنبک نوازی است که از طریق قلاب شدن یکی از انگشت های شماره 1 تا 4 دست بالا (دست چپ) به انگشت های کناری و پرتاب آن به ناحیه کناره پوست تنبک اجرا می شود. با مراجعه به لینک زیر اجرای صحیح حرکت بشکن را مشاهده بفرمایید.

 

اجرای صحیح حرکت بشکن در آموزش تنبک

 

اما بر خلاف همه زینت های پیش ریز، زینت پیش ریز بشکن به صورت جدا از نت اصلی اجرا می شود. به معنای دیگر جایگزین نت اصلی نمیشود. به چرایی این موضوع در بند بعدی این مقاله می پردازیم.

 

تفاوت پیش ریز بشکن با سایر پیش ریزهای تنبک نوازی

گفتیم همه نت های فرعی مربوط به زینت های پیش ریز، جایگزین اولین حرکت نت اصلی ریز می شوند. اما در این میان پیش ریز بشکن یک استنثاست. یعنی به خودی خود به صورت مستقل اجرا می شود و جایگزین حرکات نت اصلی نمی گردد. اما چرا؟ برای یافتن این پاسخ ابتدا سه قاعده ثابت زیر را مرور کنیم تا بهتر به شرح این نکته بپردازیم.

1- حرکت بشکن فقط با دست چپ انجام می شود.

2- تعداد حرکات چپ و راست برای اجرای نت ریز حتما باید زوج باشد.

3- حرکت ریز در تنبک نوازی حتما به دست چپ ختم می شود.

 

طبق این سه قاعده کلی می دانیم که تعداد حرکات نت ریز زوج است (4 تایی، 8 تایی). حتی ریز پُر هم که تعداد نا مشخصی از حرکات چپ و راست را در یک بازه مشخص شده زمانی دارد، حتما از دست راست شروع شده و به دست چپ ختم می شود. پس در عمل تعداد انجام حرکات در ریز پُر نیز زوج است. از آنجا که حرکت بشکن حتما بایستی با دست چپ اجرا شود، با توجه به زوج بودن تعداد حرکات ریز، اگر بشکن جایگزین اولین حرکت بشود، اجرای نت ریز به دست راست ختم خواهد شد که ناقض قوانین ذکر شده می شود. این امر باعث ناقص شدن حرکت ریز می شود و همچنین برای اجرای حرکات بعدی نوازنده را با مشکل مواجه خواهد کرد.

نکته مهم: هرچند پیش ریز بشکن به صورت جداگانه و مستقل از نت اصلی ریز اجرا می شود، اما کشش یا دیرندی جدا ندارد و ماهیت خود را از همان ارزش زمانی نت ریز می گیرد.

 

ویدیوی آموزش رایگان برای آموزش پیش ریز بشکن

شما هنرجوی عزیز می توانید نحوه عملی اجرای پیش ریز (زینت) بشکن را در ویدیوی زیر مشاهده بفرمایید. در این ویدیو علاوه بر مشاهده کامل نحوه اجرای این زینت مهم، تمریناتی را کار خواهید کرد که منجر به درک عمیق شما نسبت به این زینت تنبک نوازی شده و به راحتی اجرای آن را یاد خواهید گرفت. استاد صادق پور تمام نکات عملی و نظری مورد استفاده در اجرای زینت بشکن را به صورت مفصل شرح می دهد. زینت های تنبک نوازی جلای کار شما هستند. حتی برای بداهه نوازی و تکنوازی از آنها می توانید استفاده کنید و مهارت خود را در یک اجرای حرفه ای به رخ بکشید. حتما با مجموعه دروس آموزش جمله سازی برای تنبک نیز کار کرده اید. وقتی بتوانید با خلق جملات متنوع، مدتها بدون تکرار به تکنوازی بپردازید، استفاده از زینت ها حسابی به زیباتر شدن اجرای شما کمک خواهند کرد.

 

در ویدیوی زیر، آموزش پیش ریز (زینت) بشکن را به صورت رایگان تماشا کنید

 

سوالات متداول

پیش ریز بشکن یک زینت در تنبک نوازی است. وقتی نت فرعی بشکن در کنار نت اصلی ریز قرار بگیرد، در ابتدای حرکت ریز راست و چپ، یک حرکت بشکن اجرا می گردد.
همه زینت های تنبک نوازی جایگزین یک یا چند حرکت نت اصلی ریز می شوند. اما از آنجا که حرکت بشکن حتما با دست چپ انجام می گیرد، نمی تواند جایگزین حرکات نت اصلی ریز شود؛ چرا که در این صورت حرکت ریز به دست راست ختم می شود که از نظر فنی اشتباه خواهد بود.
خیر! زینت های نوازندگی در مورد هر ساز نت فرعی به حساب می آیند و در جمله بندی و کشش نت های اصلی جایی ندارند. پیش ریز بشکن در همان ارزش زمانی نت ریز اجرا می شود و ماهیت خود را از دیرند نت ریز به دست می آورد.
1- تعداد حرکات چپ و راست برای اجرای نت ریز حتما باید زوج باشد. 2- حرکت ریز در تنبک نوازی حتما از دست راست شروع و به دست چپ ختم می شود.

توجه !

این پست آموزشی رایگان است.

برخی محصولات فروشگاه

همه موارد

نظر دهید (برای اعضا)

به این مورد امتیاز بدهید

Captcha

نظرات (0)

تاکنون نظری ثبت نشده است.

سبد خرید 0
تماس با ما