فروشگاه

پست های آموزشی

پست آموزشی

درس هشتم دوره تربیت شنوایی- گام فا ماژور و جاذبه آن

  • انتشار1402/05/26
درس هشتم دوره تربیت شنوایی- گام فا ماژور و جاذبه آن

همراهان گرامی وب سایت نت به نت سلام. در بخش آموزش خوانندگی هستیم و به درس هشتم از دوره تربیت شنوایی رسیده ایم. این درس اختصاص دارد به سرایش یک گام ماژور دیگر با نت پایه فا (Fa) که به آن گام فا ماژور می گویند. در دروس گذشته گام های دو ماژور و سل ماژور را کار کرده ایم و اصطلاحات مربوط به تئوری موسیقی مربوط به آن را آموختیم. اصطلاحاتی همچون گام، نت تونیک، ماژور، آلتره، علائم تغییر دهنده و...

به همین خاطر برای درک و شناخت این درس با موضوع سرایش گام فا ماژور و جاذبه آن؛ هیچ مشکل نظری ای نخواهیم داشت و کار ما تنها سرایش و تمرین عملی این گام خواهد بود.

 

گام فا ماژور چیست؟

گام فا ماژور با علامت اختصاری F، یک گام دیاتونیک بر پایه نت فا می باشد. درست مثل سایر گام های ماژور دیگر، فواصل نت ها در این گام از یک الگوی ثابت به صورت "پرده- پرده- نیم پرده- پرده- پرده- پرده- نیم پرده" پیروی می کند. از آنجا که در گام های ماژور فواصل سوم و چهارم و همینطور هفتم و هشتم نیم پرده ای است، لذا توالی نت ها به گونه ای ردیف می شوند که تنها یک علامت تغییر دهنده را در این گام خواهیم داشت که علامت بمل (b) برای نت سی خواهد بود. به همین علت نت سی در کلاویه های سفید پیانو جای خود را به نت سی بمل در کلاویه های سیاه می دهد. به عبارت دیگر نت سی در این گام نیم پرده بم تر می شود.

وجود علامت عرضی بمل برای نت سی باعث می شود که در سرکلید گام فا ماژور، یک عدد علامت تغییر دهنده در خط حامل مربوط به نت سی داشته باشیم. در عکس زیر، سر کلید گام فا ماژور را مشاهده می کنید.

نت های گام فا ماژور به ترتیب عبارتند از: فا ؛ سل ؛ لا ؛ سی بمل ؛ دو ؛ رِ ؛ می ؛ فا

معادل الفبایی آن هم به شرح F – G – A – Bb – C – D – E است.

 

تمرین های مربوط به سرایش گام فا ماژور

دو تمرین مجزا برای سرایش گام فا ماژور توسط استاد مبینی برای شما در نظر گرفته شده است. این تمرین ها شامل خود گام و جاذبه آن خواهد بود. لازم است به مدت یک هفته روزی حداقل نیم ساعت را به این دو تمرین اختصاص دهید.

 

تمرین اول- سرایش گام فا ماژور

F سوم، یا کلاویه نت فا در سومین اکتاو پیانو، نت تونیک یا پایه شما خواهد بود. گفتیم نت تونیک حکم خانه را در تمرین های ما ایفا می کند. یعنی تمرین هایی که انجام می دهید، بایستی موجب شود هر وقت نت فا را شنیدید، بی درنگ بتوانید سایر نت های گام را در ذهن خود تجسم نمایید.

برای اجرای این تمرین با فشردن کلاویه نت فا، همزمان با صدایی رسا و بلند آن را سرایش کنید و به ترتیب به سراغ نت های بعدی این گام بروید و هر کدام را مجزا سرایش کنید. فقط توجه داشته باشید در این گام، نت سی در کلاویه های سفید اجرا نمی شود و به جای آن، نت سی بمل یعنی نیم پرده قبل از نت سی در کلاویه های مشکی اجرا می گردد.

نکته: این تمرین نیز مثل درس قبلی در محدوده صوتی مناسبی برای آقایان و خانم ها می باشد. پس لازم نیست خانم ها برای سرایش گام فا ماژور به یک اکتاو بالاتر بروند.

 

تمرین دوم- سرایش جاذبه گام فا ماژور

درست مثل تمرین های جاذبه در دروس گذشته، تمرین جاذبه گام فا ماژور از دو دسته جملات بالا رونده و پایین رونده تشکیل شده است. این جملات از قسمتی از گام شروع می شود و به نت تونیک یعنی نت فا ختم می شود. در جدول زیر جملات جاذبه ای را مشاهده می فرمایید.

 

پایین رونده

محتوای جمله

بالا رونده

محتوای جمله

جمله اول

فا

جمله اول

فا

جمله دوم

سل – فا

جمله دوم

می - فا

جمله سوم

لا – سل – فا

جمله سوم

رِ – می – فا

جمله چهارم

سی بمل – لا – سل - فا

جمله چهارم

دو – رِ – می - فا

 

 

هنرجویان عزیز، برای رسیدن به نتیجه مطلوب و تقویت حس شنیداری و گوش موسیقیایی خود بایستی برنامه ریزی منظمی برای تمرین کردن داشت باشید. هر چه بیشتر تمرین کنید، مغز در رصد کردن الگوهای صوتی قدرتمند تر می شود. این امر در آینده وقتی که بخواهید خواننده حرفه ای شوید خود را نشان خواهد داد. همچنین از تمرین های پکیج آموزش صداسازی نیز غافل نشوید. موفق باشید.

 

در ویدیوی زیر این درس را به صورت رایگان مشاهده می فرمایید

 

سوالات متداول

فا ماژور با مخفف F یک گام دیاتونیک بر پایه نت فا در موسیقی است که مانند همه گام های ماژور فواصل سوم و چهارم و همچنین هفتم و هشتم آن، نیم پرده ای است. در سرکلید این گام علامت بمل برای نت سی قرار دارد. پس به جای نت سی، نت سی بمل جزء الگوی گام می باشد.
نت های گام فا ماژور به ترتیب عبارتند از: فا ؛ سل ؛ لا ؛ سی بمل ؛ دو ؛ رِ ؛ می ؛ فا معادل الفبایی آن هم به شرح F – G – A – Bb – C – D – E می باشد.

توجه !

این پست آموزشی رایگان است.

برخی محصولات فروشگاه

همه موارد

نظر دهید (برای اعضا)

به این مورد امتیاز بدهید

Captcha

نظرات (0)

تاکنون نظری ثبت نشده است.

سبد خرید 0
تماس با ما