فروشگاه

پست های آموزشی

پست آموزشی

آموزش آهنگ عقرب زلف کجت (کیه کیه) برای تار

  • انتشار1402/05/19
آموزش آهنگ عقرب زلف کجت (کیه کیه) برای تار

هنرجویان عزیز وب سایت نت به نت با آموزش یکی دیگر از ترانه های ماندگار و معروف ایرانی برای ساز تار همراه شما ایم. اسم این آهنگ عقرب زلف کجت یا کیه کیه می باشد. از ملودی های شاد و خوش ریتم و ضرب موسیقی ایران که همیشه در محافل صمیمانه همراه با موسیقی سنتی، پای ثابت اجرای نوازندگان و هم خوانی افراد حاضر در جمع می باشد.

علی اقبال مدرس ساز تار در وبسایت نت به نت این آهنگ را در سه مرحله به شما آموزش می دهد. مرحله اول شامل سلفژ و نت خوانی کامل و نکات تئوریک درس می شود. در مرحله دوم نحوه اجرای هر میزان را به صورت جداگانه شرح داده و در آخر با نواختن کامل آهنگ بر روی ساز؛ این جلسه آموزشی را به پایان می رساند.

 

آموزش تار در وب سایت نت به نت

 

نکات مهم آموزش آهنگ عقرب زلف کجت

اجرای زینت های موسیقی اجباری است یا اختیاری؟

گاه هنرجویان مخصوصا آن دسته عزیزانی که در مراحل مقدماتی قرار دارند می پرسند که آیا می توان بی خیال اجرای زینت ها شد؟

خب اول باید بدانیم زینت چیست؟ به زبان خیلی ساده تعریف زینت عبارت است از نت های اضافه ای که جز درجه بندی آکورد نیستند ولی وجود آن ها در ساختار ملودی می تواند به زیباتر شدن اجرای نوازنده منجر شود. به عبارت دیگر، نت های زینت در شمارش نت های میزان به حساب نمی آیند و ماهیت خود را از ارزش زمانی نت اصلی ای که به آن چسبیده اند به دست می آورند.

توانایی نوازنده در اجرای زینت ها نشان از سطح پیشرفت و انعطاف او در نوازندگی دارد و می تواند با دخیل کردن زینت ها به نوازندگی خود جلا و روح لطیفی ببخشد.

با این تعاریف حال ببینیم آیا هنرجو می تواند زینت ها را حذف کند یا خیر!

بله می شود. در اصل، ساختار ملودی با حذف زینت ها آسیبی نمی بیند. اما زیبایی کار را از آن گرفته می شود. برای درک بهتر یک اتاق را در نظر بگیرید. چنانچه این اتاق در یا پنجره نداشته باشد؛ نقص در ساختار اصلی آن محسوب می شود و دیگر نمی توان نام آن را اتاق نهاد. زینت ها مثل تزئینات این اتاق هستند. مثلا می توان به جای لوستر از یک لامپ معمولی استفاده کرد. یا هیچ دکوری برای زیبایی اتاق به کار نبرد. به جای فرش دستباف اعلا می توان آن را موکت کرد و... با همه این اوصاف، در اتاق بودن این محیط خللی وارد نمی شود.

اما ما به هنرجویان حرفه ای و سطح بالا تجویز نمی کنیم که زینت ها را حذف کنند. آنها مشکلی در پرداختن به زینت ها نباید داشته باشند. اما هنرجویان مبتدی اگر هنگام اجرا با زینت ها به مشکل برخورد کردند، می توانند آن را حذف کرده و نت های اصلی را بنوازند؛ ولی به شرط آنکه در آینده در صدد رفع این مشکل برآیند و آن را به باد فراموشی نسپارند.

 

میزان های این درس سه ضربی سنگین است و از کسر میزان سه چهارم تشکیل شده است. کوک مورد نیاز همان کوک اصلی سه تار یعنی دو سل دو دو است. در اجرای نت های سیاه نقطه دار که به چنگ و دولاچنگ ختم می شوند دقت لازم را داشته باشید. به نحوی بایستی شکستگی ریتم و حالت قر دار پدید بیاید. افراد مبتدی بهتر است میزان ها را یک به یک کار کنند و در آخر با وصل آن ها به هم، پازل این آهنگ را تکمیل کنند.

 

خرید تار استاندارد از فروشگاه نت به نت

 

متن آهنگ عقرب زلف کجت یا کیه کیه

ترانه ساز این اثر، به صورت رسمی در تاریخ موسیقی مشخص نیست. حتی برخی از تاریخ نویسان آن را به ناصرالدین شاه نسبت داده اند. اما از آنجا که آهنگساز ترانه علی اکبر خان شیدا است و متن ترانه سویه های پر رنگی در تشارک با دیگر آثار ایشان دارد؛ می توان گفت به احتمال بسیار زیاد سراینده آن نیز علی اکبر شیدا بوده است. این ترانه در دستگاه همایون و آواز اصفهان ساخته شده است.

 

عقرب زلف کجت با قمر قرینه

تا قمر در عقربه کار ما چنینه

کیه کیه در میزنه من دلم می لرزه

درو با لنگر میزنه من دلم می لرزه

 

ای پری بیا در کنار ما جان خسته را مرنجان

از برم مرو خصم جان مشو تا فدای تو کنم جان

 

 

نرگس مست تو و بخت من خرابه

بخت من از تو و چشم تو از شرابه

کیه کیه در میزنه من دلم می لرزه

درو با لنگر میزنه من دلم می لرزه

 

ای پری بیا در کنار ما جان خسته را مرنجان

از برم مرو خصم جان مشو تا فدای تو کنم جان

 

دانلود آهنگ کیه کیه (عقرب زلف کجت) با صدای ایرج بسطامی

 

خواننده های زیادی آهنگ عقرب زلف کجت را اجرا کرده اند که می توان به نام های معروفی همچون ستار، سیما مافیها، پوران، ایرج بسطامی، مهستی و... اشاره نمود. تنظیم منوچهر چشم آذر؛ معروف ترین تنظیم این اثر بوده است.

 

قابل توجه هنرجویان عزیز؛ ویدیوی کامل آموزشی این درس به همراه نت آن در یک فایل زیپ قرار داده شده است. بعد از خرید در همان قسمت پروفایل خود می توانید درس را دانلود کرده و پس از خروج از زیپ، از آن استفاده نمایید.

 

در ویدیوی زیر قسمتی از این درس و نکات آموزشی آن را مشاهده می فرمایید.

 

سوالات متداول

از لحاظ تئوری بله می شود. نت های زینت در شمارش نت های میزان به حساب نمی آیند و ماهیت خود را از ارزش زمانی نت اصلی ای که به آن چسبیده اند به دست می آورند. ولی وجود آن ها در ساختار ملودی می تواند به زیباتر شدن اجرای نوازنده بیانجامد.
بله، آموزش هر آهنگ برا اساس نت است. البته این را باید بدانیم پیش نیاز یادگیری آهنگ، شرکت در دوره های آموزش تار است. در دل این دوره ها هنرجو به صورت کامل با نت خوانی آشنا می شود.

توجه !

برای نمایش کامل ویدیوی درس بالا ابتدا از طریق کادر زیر درس مربوطه را خریداری نمایید.

سپس آن را از طریق پروفایل کاربری خود دانلود کنید. 

در صورت خرید پکیج مربوط به این آموزش ، به جای خرید تک درس ها ، حداقل 50 درصد هزینه ی خرید شما کاهش می باید.

برخی محصولات فروشگاه

همه موارد

نظر دهید (برای اعضا)

به این مورد امتیاز بدهید

Captcha

نظرات (0)

تاکنون نظری ثبت نشده است.

سبد خرید 0
تماس با ما