فروشگاه

پست های آموزشی

پست آموزشی

آموزش پیش درآمد دشتی استاد محجوبی برای تار

  • انتشار1402/10/03
آموزش پیش درآمد دشتی استاد محجوبی برای تار

هنرجویان عزیز تار، در این پست آموزشی رایگان، یک آهنگ غنی و پر مایه در موسیقی دستگاهی را یادخواهید گرفت. نام آهنگ پیش درآمد دشتی، از ساخته های استاد رضا محجوبی است.

پیش درآمد یکی از فرم های اصلی موسیقی دستگاهی ایران است که معمولا قبل از اجرای یک دستگاه توسط نوازندگان اجرا می شود. برای کسب اطلاعات کافی در مورد پیش در آمد و جایگاه آن در موسیقی بر روی لینک زیر کیلیک کنید.

 

تعریف ساده درآمد و پیش درآمد در موسیقی دستگاهی ایران

 

علی اقبال، مدرس سازهای تار و سه تار وبسایت نت به نت، این قطعه را به طور کامل به شما آموزش داده و نحوه اجرای تکنیک های مربوطه را شرح می دهد. بنا به سطح درس که برای افراد نیمه حرفه ای به بالا در نظر گرفته شده است، سلفژ نت ها یا نت خوانی انجام نمی گیرد و تمرکز درس بر روی نکات تکنیکی و تخصصی تار است. بعد از آموزش این پیش درآمد، استاد یک دور به طور کامل قطعه را اجرا می کند تا هیچ مشکلی در یادگیری و نواختن آن نداشته باشید.

 

شروع آموزش تار با تدریس استاد علی اقبال

 

پیش درآمد دشتی استاد رضا محجوبی برای نوازندگان پیشرفته تار

همانطور که گفتیم، این درس برای هنرجویانی مناسب است که به سطوح بالاتری از سطح نیمه حرفه ای رسیده باشند. اگر هنرجوی نت به نت هستید و می خواهید این پیش درآمد را یاد بگیرید، بایستی حداقل پکیج های مقدماتی و متوسطه آموزش تار در وبسایت نت به نت را کار کرده باشید. در این صورت شما تکنیک های لازم برای نواختن این درس نسبتا سخت را بلد خواهید بود و مشکلی در یادگیری نخواهید داشت.

 

برای دیدن پکیج مقدماتی آموزش تار کلیک کنید.

 

رضا محجوبی از نوازندگان ممتاز و سرشناس ساز ویلون بود. این استاد بزرگ هیچ گاه نت خوانی را یاد نگرفت و به صورت مکتبی نوازندگی می کرد، اما روح او چنان با زیر و بم موسیقی عجین بود که وقتی دست به ساز می برد، همگان مات و مهبوت توانایی و مهارت او قرار می گرفتند.

لازم به ذکر است که آثار شنیداری بسیار محدودی از این نوازنده بزرگ به جا مانده است. بیشتر قطعاتی که امروزه از ایشان در اختیار ما قرار دارد، همگی قطعاتی است که توسط افراد دیگر و بر اساس نواخته های ایشان در همان دوران مکتوب شده است. این پیش درآمد نیز مشمول همین قضیه است.

زندگی نامه این هنرمند بزرگ، کمی متفاوت از هم عرصه های او می باشد. ایشان بسیار غریبانه و در آغاز جوانی دچار مشکلات حاد روحی و روانی شد. انزوا پیشه کرد و تا غروب عمر خود، سال ها غریبانه زیست. پیشنهاد می کنیم زندگی نامه این شیدا دل مجنون، این مسافر زمان، و این بیگانه مکان را مطالعه بفرمایید.

 

زندگی نامه استاد رضا محجوبی

 

نکات آموزشی آهنگ پیش درآمد دشتی محجوبی

این قطعه در دشتی لا تدوین شده و کوک مورد نیاز تار برای آن به ترتیب "دو- سل- ر" است. همچنین علائم تغییر دهنده هم عبارتند از بمل برای پرده سی، و کرن برای پرده می.

آواز دشتی از متعلقات دستگاه شور، یک آواز احساسی حزین و بسیار پر ظرافت است. برای انکه حال و هوای قطعه در این آواز حفظ شود، لازم است تمام نکات تکنیکی در آن رعایت شود.

مثلا مهمترین نکته برای این پیش درآمد، نحوه مواجهه با نت های متصل است. نت هایی که با خط یا کمان اتصال مشخص می شوند.

همانطور که می دانیم، رضا محجوبی نوازنده ساز ویولن بوده است. در ساز ویولن برای اتصال نت ها، کافی است آرشه را به اندازه طول کشش نتهای متصل روی سیم ها بکشیم. اما برای سازهای زخمه ای مثل تار که امکان نواختن یک نت پیوسته وجود ندارد، بایستی این اتصال ها را با تکنیک های تار نوازی اجرا کنیم.

به عنوان مثال اگر فاصله نت مبدا تا نت مقصد زیاد باشد، مثل اتصال نت سیاه به سیاه؛ می توان این فاصله را با مضراب ریز متصل کرد. اما گاه این فاصله کوتاه است و مضراب ریز جواب نمی دهد. مثل اتصال نت چنگ به سیاه، در این گونه مواقع برای اتصال می توانیم از تکنیک های دیگر مضراب و انگشت گذاری مثل تکنیک اشاره استفاده کنیم.

 

آشنایی با تکنیک های مضراب و انگشت گذاری در ساز تار و سه تار

 

برای یادگیری آهنگ پیش درآمد دشتی برای تار، یک بار ابتدا ویدیو را به صورت کامل تماشا کرده و از حرف های استاد نکته برداری کنید. بعد از آن نت قطعه را در مقابل خود قرار داده و میزان به میزان شروع به تمرین کنید. نت این درس در کتاب همساز قرار دارد. برای سهولت دسترسی، در بخش زیر می توانید این نت را دانلود کنید.

دانلود نت این درس

 

در ویدیوی زیر، آموزش آهنگ پیش درآمد دشتی برای تار را به صورت رایگان تماشا کنید:

 

 

توجه !

این پست آموزشی رایگان است.

برخی محصولات فروشگاه

همه موارد

نظر دهید (برای اعضا)

به این مورد امتیاز بدهید

Captcha

نظرات (0)

تاکنون نظری ثبت نشده است.

سبد خرید 0
تماس با ما