فروشگاه

پست های آموزشی

پست آموزشی

آموزش ضربی مخالف سه گاه رکن الدین مختاری برای سه تار

  • انتشار1402/05/07
آموزش ضربی مخالف سه گاه رکن الدین مختاری برای سه تار

در این بخش از وب سایت نت به نت، یکی دیگر از آثار غنی موسیقی ایرانی، به نام ضربی مخالف سه گاه، ساخته موسیقیدان برجسته و فقید کشورمان استاد رکن الدین خان مختاری؛ توسط علی اقبال به شما آموزش داده می شود. لازم به ذکر است آموزش این آهنگ برای هنرجویان حرفه ای و سطح پیشرفته سه تار تنظیم شده است. پس اگر در مراحل مقدماتی آموزش سه تار هستید، از این پست آموزشی صرف نظر کنید. تعداد آهنگ های زیادی در سایت برای سطوح مختلف قرار داده ایم و حتی در پکیج 60 قطعه آهنگ برای سه تار می توانید یکجا آنها را در اختیار داشته باشید.

از آنجا که این آهنگ برای هنرجویان سطح پیشرفته تدریس شده است، پرداختن به جزئیات ریز و آکادمیک در آن انجام نمی گیرد. استاد به سلفژ نت ها و معرفی زینت ها و تکنیک های درس می پردازد و پس از آن به صورت کامل برروی ساز اجرا می کند.

 

آموزش سه تار از مبتدی تا پیشرفته با تدریس استاد علی اقبال

 

ضربی مخالف سه گاه

گوشه مخالف

سه گاه یکی از هفت دستگاه اصلی موسیقی سنتی ایران است که گوشه های زیادی را دل خود دارد. یکی از قوی ترین گوشه های سه گاه، گوشه مخالف است که با پرده گردانی در دستگاه وارد فاز و مد جدیدی می شود و قرابت بیشتری به آواز بیات اصفهان پیدا می کند. برخی از کارشناسان موسیقی بر این باورند که گوشه مخالف سه گاه می تواند به عنوان دستگاهی جدید در موسیقی ایران به استقلال درآید.

 

ضربی

قالب های متریک مشخصی در موسیقی دستگاهی وجود دارد از جمله پیش درآمد، چهار مضراب، تصنیف و رنگ. موسیقی ضربی به آن دسته از قطعاتی گفته می شود که همه ویژگی های متریک بودن را داراست اما در هیچ یک از دسته های فوق قرار نمی گیرد. ضربی ها اصولا ضرب آهنگ ثابتی دارند و به دسته های مختلفی همچون دو ضربی، سه ضربی و چهار ضربی تقسیم می شوند.

 

خرید تار حرفه ای از فروشگاه وب سایت نت به نت

 

نکات آموزشی درس ضربی مخالف سه گاه

- کوک مورد نیاز برای این قطعه دو- فا- دو- دو است. کافیست سیم دوم را با تیونر از نت سل به نت فا تغییر دهید. یا پرده فا در سیم اول را نگه دارید و سیم دوم را با چرخاندن گوشی ها با آن هم فرکانس کنید.

- اجرای یک آهنگ حرفه ای، وقتی به دل خواهد نشست که همه تکنیک ها و زینت های آمده در خطوط حامل را به درستی به کار بگیریم. بیشتر دقت و تمرکز خود را روی همین ریزه کاری ها قرار دهید.

- علائم تغییر دهنده در مخالف سه گاه عبارتند از کرن برای پرده های رِ و می؛ و همچنین بمل برای پرده های لا و سی.

- نت هایی که دارای خطوط اتصال هستند، در سازهای کششی به صورت لگاتو یا پیوسته اجرا می شوند. اما در سازهای زخمه ای و غیر کششی، فاصله بین این نت ها می بایست با مضراب ریز پر شود.

- یادگیری این قطعه تا مرحله ای که بتوان آن را روان و بدون اشکال نواخت، به چیزی حدود 30 ساعت زمان نیاز دارد. اگر روزی دو ساعت را به تمرین و یادگیری آن اختصاص دهید به طور قطع طی دو هفته کاملا بر آن مسلط خواهید شد.

- نوازندگان تار نیز می توانند طبق همین ویدیوی آموزشی، به یادگیری آن بپردازند.

- یادگیری فرم های خاص موسیقی مثل چهار مضراب ها، رنگ ها و ضربی ها؛ شاید حال و هوای آثار ملودیک وکال دار و عامه پسند را نداشته باشد؛ اما به شدت برای ارتقای توانایی هنرجو موثر است.

- در هر سطحی از نوازندگی قرار دارید، برای تمرین قطعات غیر آوازی، یا به عبارتی متریک؛ حتما از مترونوم استفاده کنید.

 

قابل توجه هنرجویان عزیز؛ ویدیوی کامل آموزشی این درس به همراه نت آن در یک فایل زیپ قرار داده شده است. بعد از خرید در همان قسمت پروفایل خود می توانید درس را دانلود کرده و پس از خروج از زیپ، از آن استفاده نمایید.

 

در ویدیوی زیر قسمتی از این درس و نکات آموزشی آن را مشاهده می فرمایید.

 

سوالات متداول

در ردیف موسیقی ایران، هر دستگاه از چینش معنا دار گوشه هایی تشکیل می شود که هر کدام مشخصه های خاص خود را دارند اما با مد و حالت دستگاه همسو هستند. مخالف یکی از گوشه های مطرح برخی از دستگاه هاست. معروف ترین گوشه مخالف در موسیقی ایرانی مربوط به دستگاه سه گاه می باشد.
آلبوم رسوای دل و انتظار دل به خوانندگی محمد رضا شجریان- آلبوم جانِ جان از محمدرضا لطفی- آلبوم شوق دوست به خوانندگی همایون شجریان- تصنیف بازآمد ساخته استاد جواد معروفی- تصنیف رسوای زمانه اثر استاد همایون خرم و... نمونه هایی از اجراهای معروف در دستگاه سه گاه و گوشه های مختلف آن هستند.

توجه !

برای نمایش کامل ویدیوی درس بالا ابتدا از طریق کادر زیر درس مربوطه را خریداری نمایید.

سپس آن را از طریق پروفایل کاربری خود دانلود کنید. 

در صورت خرید پکیج مربوط به این آموزش ، به جای خرید تک درس ها ، حداقل 50 درصد هزینه ی خرید شما کاهش می باید.

برخی محصولات فروشگاه

همه موارد

نظر دهید (برای اعضا)

به این مورد امتیاز بدهید

Captcha

نظرات (0)

تاکنون نظری ثبت نشده است.

سبد خرید 0
تماس با ما