فروشگاه

پست های آموزشی

پست آموزشی

آهنگ پیک سحری- آموزش آهنگ برای تار

  • انتشار1402/03/25
آهنگ پیک سحری- آموزش آهنگ برای تار

آموزش آهنگ پیک سحری برای ساز تار

هنرجویان ساز اصیل و دلربای تار، همراه شما هستیم با آموزش یک آهنگ دیگر برای تار. تا به حال در این قسمت از پست های آموزشی سایت نت به نت، آهنگ های جاودان زیادی از موسیقی اصیل ایرانی توسط استاد اقبال برای شما تار نوازان عزیز تدریس شده است. در این پست آموزشی یکی از خاطره انگیز ترین این آهنگ ها به نام پیک سحری را برای شما در نظر گرفته ایم. آهنگی پر سوز و گداز و بسیار زیبا؛ که یاد آور هنر بی آلایش سرزمین پارس است و خاطرات گذشته ما را با هر بار شنیدنش زنده می کند. برخی از ترانه ها، به گونه ای دیگر وارد حافظه و ذهن می شوند و در اعماق وجود، غباری از اصالت فراموش شده را می زداید. در این آهنگ خاطره انگیز، نقش وصل ما با اصل ما را پیک سحری به دوش می کشد.

استاد اقبال سلفژ و نت خوانی درس را میزان به میزان به شما آموزش می دهد و به شرح تمامی نکات تئوری و عملی برای یادگیری این اهنگ می پردازد. سپس طریقه اجرای قطعه را جزء به جزء بر روی ساز نشان می دهد و درآخر یک بار کل آهنگ را با تار اجرا می کند.

 

آموزش تار در وب سایت نت به نت

 

غم عشق در ادبیات

در ادبیات، غم عشق هیچگاه به معنای خمودگی و افسردگی ناشی از جدایی ها نیست. بلکه خود نیایشی است به سوی عالم هستی و فرستادن امواج تمنا در فراق یار. غم در عالم عرفان بر محور محکم عشق سوار است و اگر چه غم فراق بسی سخت و جانکاه است، اما عنصر ناب و خالص عشق است که سینه سوختگان را شیفته خود می کند. غم عشق تداعی گر نبض حیات در رگ های عاشق است. تضرع عاشق در فراق معشوق از سر بیچارگی نیست، بلکه از ارادت خاضعانه بر آستان جانان می باشد و غوطه وری در غم فراق، خود نشانی از طاعت و بندگی است.

 

متن آهنگ پیک سحری

یک نفس ای پیک سحری

بر سر کویش کن گذری

گو که ز هجرش، به فغانم، به فغانم

ای که به عشقت زنده منم

گفتی از عشقت دم نزنم

من، نتوانم، نتوانم، نتوانم

من غرق گناهم، تو عذر گناهی

روز و شبم را، تو چو مهری و چو ماهی

چه شود گر، مرا رهانی ز سیاهی

چون باده بجوشم، در جوش و خروشم

من سر زلفت، به دو عالم، نفروشم

یک نفس ای پیک سحری

بر سر کویش کن، گذری

گو که ز هجرش، به فغانم، به فغانم

ای که به عشقت زنده منم

گفتی از عشقت دم نزنم

من، نتوانم، نتوانم، نتوانم

همه شب در ماه و پروین، نگرم

مگر آید رخسارت در نظرم

چه بگویم، چه بگویم، به که گویم این راز

غمم این بس، که مرا کس، نبود دمساز

 

دانلود آهنگ پیک سحری با صدای پروین نوری وند

 

نکات آموزشی آهنگ پیک سحری برای تار

پیک سحری یکی از ترانه های غنی از لحاظ تکنیک های موسیقی به شمار می رود. نوازنده ظرافت های بساری را بایستی رعایت کند تا اصل کار را به درستی و زیبایی در آورد. تکنیک ریز در میزان های این درس زیاد به چشم می آید. درست نواختن مضراب ریز در زیبایی اجرا نقش مهمی را دارد. نکته بعدی کمان اتصال است که وقتی بین دو نت قرار می گیرد، فاصله این دو را با مضراب ریز بایستی پر کرد.

این آهنگ در دستگاه شور و آواز دشتی ساخته شده است. بنابر این نیاز به تغییر کوک ساز خود به شور را دارید. کوک شور " دو، سل، ر" است. چنانچه تیونر در دسترستان بود به راحتی سیم های پنج و شش را به نت رِ تغییر دهید. اگر هم تیونر نداشتید کار بسیار ساده است. کافی است پرده

"رِ" در جفت سیم اول را نگه دارید، و با مضراب زدن به سیم های بم و واخوان و چرخاندن گوشی ها؛ آن ها را با جفت سیم اول هم صدا کنید.

توصیه می کنیم برای قطعات ریتمیک و غیر آوازی حتما از مترونوم استفاده کنید. این کار به ریتم شناسی شما که یکی از اصلی ترین مولفه های تعیین سطح یک نوازنده است کمک بسیاری می کند.

 

خرید ساز تار استاندارد در فروشگاه نت به نت

 

بخش های وکال را همزمان با اجرا بخوانید

وقتی در حال یادگیری یک آهنگی هستید که دارای بخش های وکال و خوانندگی است، با هر صدایی که دارید همزمان شما نیز روی قطعه شعر را بخوانید. خوانندگی در هنگام اجرا چند مزیت دارد: 1- کمک می کند تا قابلیت های موازی و همزمان در هنرجو شکوفا شود 2- اعتماد به نفس را بالاتر می برد 3- دقت در نواختن روی ریتم و حفظ ضرب ها دو چندان می شود 4- با یک اجرای کامل مورد تشویق قرار گرفته و انگیزه بیشتری پیدا کنید.

ببینید دوستان این بهانه که ما صدای مناسب برای خوانندگی نداریم، اصلا موجه نیست. همه ما حنجره ای داریم که قادر است همه نت های موسیقی را تولید کند. قرار نیست در سطح خواننده اصلی بخوانید. پس بدون عذر و بهانه اینکار را انجام دهید. همچنین اگر صدای ضعیف و نپخته ای دارید، برای شما پکیج فوق العاده ای در زمینه آموزش خوانندگی تهیه کرده ایم. با استفاده از تمرین های پکیج آموزش صداسازی به تدریس استاد مبینی در وبسایت نت به نت، می توانید معجزه ای برای تقویت صدای خود رقم بزنید.

 

معرفی آهنگ پیک سحری

پیک سحری نام ترانه ای شناخته شده با آهنگسازی استاد همایون خرم، موسیقیدان و آهنگساز مطرح دهه های گذشته می باشد که با شعری عاشقانه از کریم فکور و اجرای بانو پروین نوری وند؛ یکی از محبوب ترین آهنگ های چند دهه اخیر کشورمان بوده است و کمترین کسی از پیر، جوان و نوجوان وجود دارد که ملودی آن برایش نا آشنا باشد. خوانندگان زیادی این اثر را بازخوانی کرده اند. از مطرح ترین آنها می توان محمد اصفهانی و شکیلا محسنی صداقت را نام برد. این آهنگ در دستگاه شور و مایه دشتی ساخته شده است. در این پست آموزشی، استاد اقبال آهنگ پیک سحری را برای هنرجویان تار تدریس می کند.

 

نُت آهنگ «پیک سحری» به همراه ویدئوی آموزشی آن، داخل فایل دانلودی قرار دارد. فایل به صورت zip میباشد. بعد از دانلود آن را unzip کنید و استفاده کنید.

 

در ویدیوی زی قسمتی از آموزش این آهنگ را مشاهده می فرمایید 

 

سوالات متداول

بله. آموزش آهنگ ها بر اساس نت همان آهنگ آموزش داده می شود. لذا نت خوانی را باید بلد باشید. هنرجو نت خوانی را در دوره های آموزشی تار به موازات درس ها یاد میگیرد.
برای کوک کردن سیم ها بدون تیونر، بایستی حداقل صدای یک نت (عموما نت دو) را کاملا حفظ باشید تا بتوانید با کوک کردن یکی از سیم ها و نگه داشتن پرده ها، سایر سیم ها را نیز کوک کنید.

توجه !

برای نمایش کامل ویدیوی درس بالا ابتدا از طریق کادر زیر درس مربوطه را خریداری نمایید.

سپس آن را از طریق پروفایل کاربری خود دانلود کنید. 

در صورت خرید پکیج مربوط به این آموزش ، به جای خرید تک درس ها ، حداقل 50 درصد هزینه ی خرید شما کاهش می باید.

برخی محصولات فروشگاه

همه موارد

نظر دهید (برای اعضا)

به این مورد امتیاز بدهید

Captcha

نظرات (0)

تاکنون نظری ثبت نشده است.

سبد خرید 0
تماس با ما