فروشگاه

فایل های صوتی

فایل های صوتی

تاریخچه نت نویسی در موسیقی

  • انتشار1400/10/03
  • بازدید
تاریخچه نت نویسی در موسیقی

 

اگر بخواهیم اهمیت نت نویسی در موسیقی را با زبانی ساده شرح دهیم، بهترین حالت قیاس موسیقی با زبان گویش خواهد بود. در این مثال موسیقی به مثابه یک زبان خواهد بود، که از چینش قانونمند قواعدی به نام دستور زبان ایجاد و معنادار می گردد. نت نویسی در موسیقی همان دستور زبان است که از چینش و ترکیب معنادار و قانونمند اجزای خود، یک ملودی را به وجود می آورد.

می توان گفت در این مثال هر نت موسیقی معادل یک حرف، هر میزان معادل یک جمله و هر ملودی معادل یک نثر، متن، پاراگراف و... خواهد بود.

همانطور که نوشتن آثار ادبی نیازمند دانستن قواعد دستور زبان است، خلق یک ملودی نیز نیاز دارد به آشنایی با قواعد نت نویسی و نت خوانی است.

در جهانی که همه چیز به هم پیوسته و مرتبط است، باید بستری ایجاد میشد که بشر بتواند با زبان های مختلف با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. اینجاست که زبان موسیقی وارد چارچوبی به نام تئوری موسیقی می شود و زبان بین المللی موسیقی که همان نت نویسی است به وجود می آید.

نت نویسی ابتدا توسط موسیو لومر و به هدف استفاده از آن در موسیقی ارتش به ایران وارد شد. او این اصول و قواعد را به خوبی آموزش داد و اولین کسی که از این آموزه ها در خارج از نظام استفاده کرد، کلنل علینقی وزیری، موسیقی دان برجسته کشورمان بود.

نت نویسی را آهنگسازان انجام می دهند اما همه نوازندگان باید با خوانش نتها آشنا باشند. امروزه بدون توانایی نت خوانی، ارتباط موسیقیایی نوازنده با سایر نوازندگان تقریبا غیر ممکن است. در هر گروهی که نوازنده ای شرکت داشته باشد، بایستی با این زبان بتواند با سایرین به هماهنگی کامل برسد. نت خوانی آن قدر مهم است که امروزه از همان کودکی آن را به کودکان می آموزند.

در این پادکست، فائزه کریمی همکار ما در وبسایت نت به نت، تاریخچه نت نویسی در جهان و ایران را برای شما شرح میدهد.

 

پخش از وبسایت فرهنگی آموزشی نت به نت

نظر دهید (برای اعضا)

به این مورد امتیاز بدهید

Captcha

نظرات (0)

تاکنون نظری ثبت نشده است.

سبد خرید 0
تماس با ما