فروشگاه

مقالات

مقالات

خرید لوازم جانبی برای تار و سه تار

  • انتشار1400/04/21
  • بازدید
خرید لوازم جانبی برای تار و سه تار

 

تار و سه تار همچون تمامی سازهای زهی دیگر، از دو بخش اساسی تشکیل میشود. ۱. بدنه اصلی ۲. اجزای جانبی (یدکی)

همچنین به غیر از ساختمان سه تار، وسایل و ابزار جانبی کاربردی برای تار و سه تار نیز از اهمیت زیادی برخوردار است که در ادامه مقاله به شرح همه آنها می پردازیم.

همیشه به علل و عوامل مختلف امکان بروز نقص و خرابی در هر دو دسته وجود دارد. این نواقص و عیوب در اجزای اصلی و جانبی سه تار می تواند از عدم نگهداری صحیح، ایراد ضربه به پیکر ساز و یا خرابی و کهنگی در طول زمان نشات گیرد. البته در مورد یک ساز حرفه ای فاخر (به عنوان مثال سازهای مهر شگرفی یا حامد در فروشگاه وبسایت نت به نت) و در صورت نگهداری صحیح، این مشکلات مخصوصا در اجزای اصلی به ندرت پیش می آید. به عنوان مثال یک سه تار حرفه ای از چوبی ساخته میشود که گاهی نیم قرن زیر دست نوازنده حتی آخ هم نمی گوید. البته این قضیه فقط برای بدنه اصلی صادق است، و گرنه تحلیل و فرسودگی اجزای جانبی مثل سیمها، پرده ها، گوشی ها، خرک و  شیطانک؛ با مرور زمان و کهنگی آنها رابطه مستقیم دارد. البته باید بدانیم که در یک ساز غیر استاندارد به علت تراز نبودن سیستم ساز و فشارهای نامتناجس بر بدنه اصلی و لوازم جانبی، این مشکلات بسیار زودتر از حد معمول رخ می دهد.

در این مقاله قصد داریم لوازم یدکی و اجزای جانبی سازهای تار و سه تار را به شما معرفی کنیم تا در صورت لزوم اقدام به خرید و تعویض آنها نمایید.

در پایان مقاله هم در مورد بروز مشکل در بدنه اصلی و تعمیر آن با شما سخن می گوییم.

 

چه زمانی باید سیم سه تار را عوض کنیم؟

 

 

خرید لوازم و ابزار جانبی سه تار و تار در فروشگاه نت به نت

سیم تاب:

کارکرد مفید سیم تاب زمانی به چشم می آید که بخواهید سیمهای سه تار خود را تعویض نمایید. اگر با دستان خالی سیم سه تار را عوض کنید، دقت و تمرکز زیادی را باید خرج کنید. ضمن اینکه احتمال آنکه تابیدن و گره سیمها در آخر مطلوب واقع نگردد بسیار زیاد است و باید چند بار باز و بسته کرد تا هدف رسید. این وسیله کاربردی تابیدن سیمها در محلی که به سیم گیر وصل میشود را بسیار تسهیل کرده و با دقتی فراوان و میلی متری این کار را انجام میدهد.

 

آموزش کار با سیم تاب برای سه تار

 

تیونر:

کوک سه تار همواره از دغدغه های اصلی هنرجویان تازه کار است. برای این کار ابزاری مفید به نام تیونر می تواند بسیار مفید واقع گردد. هر چند تیونر به صورت تخصصی برای ساز سه تار نیست و برای هر سازی می تواند مورد استفاده گیرد. تیونر که هم به صورت اپلیکیشن هم به صورت دستگاه دیجیتال به فراوانی در دسترس عموم قرار دارد، با دریافت فرکانس صوتی به شما می گوید که صدای سیم تار یا سه تار شما تا چه میزان از کوک مناسب فاصله دارد. با تیونر بسیار سریع و فوری می توانید سیم های تار و سه تار خود را کوک نمایید.

 

آشنایی کامل با تیونر

مضراب سه تار:

نوازندگی با سه تار هم می تواند به انگشت انجام گیرد هم با استفاده از ابزاری به نام مضراب. مضراب وسیله ایست که در بند نخست انگشت اشاره به مانند انگشتری نصب می شود و نوازنده به وسیله آن بر سیمها زخمه می زند. مضراب های مختلفی برای سه تار وجود دارد که برای سلائق گوناگون و نحوه کاربرد نوازندگی در دسترس عموم قرار دارد.

 

زیرپایی:

یکی دیگر از لوازم جانبی تار و سه تار وسیله ایست به نام زیرپایی. اصولا نوازنده تار و سه تار هنگام در دست گرفتن ساز، می بایست یک پای خود را کمی از سطح زمین بالاتر بیاورد تا نوازندگی با ساز آسان تر گردد. زیرپایی به همین هدف طراحی و روانه بازار می شود. قابلیت تنظیم ارتفاع و جمع شدن پایه ها و حمل آسان، آن را به یکی از وسایل مفید و کاربردی برای نوازندگان سازهای سیمی به ویژه تار و سه تار بدل نموده است.

 

روش کوک سه تار به وسیله تیونر

 

پایه نت:

نت خوانی هنگام نوازندگی، یکی از امور مرسوم نوازندگان می باشد. باز نگه داشتن صفحه نت کتاب، یا استقرار کاغذ نت به گونه ای که در مقابل چشمان نوازنده بدون حرکت باشد؛ گاه هنرجویان را کلافه کرده و باعث خستگی آنها می گردد. برای این مشکل هم ابزار جانبی وجود دارد و نام آن پایه نت می باشد. با پایه نت می توان در هر زاویه، صفحه نت را به حالت ثابت نگه داشت. این وسیله برای همه سازها مورد استفاده قرار می گیرد و به خاطر  انعطاف پذیری و پذیرش زوایای گوناگون و همچنین قابلیت تنظیم ارتفاع، بسیار کاربردی و مفید به فایده می باشد. می توان گفت اصولا هر نوازنده ای یک پایه نت را همیشه در منزل خود دارد.

 

دفتر نت:

این وسیله برای نت نویسی به کار می آید. پنج خط حامل در تمام صفحات این دفتر رسم شده و نوازندگانی که قصد آهنگ سازی یا ثبت نت یک آهنگ را دارند، می توانند به راحتی نت ها را در این دفتر و روی خطوط حامل رسم کرده و دیگر درگیر خط کشی و رسم حامل ها نباشند.

 

خرید بهترین سازهای سه تار در وبسایت نت به نت

 

شکستن صفحه سه تار

 

آموزش سه تار در وب سایت نت به نت

 

لوازم یدکی تار و سه تار در فروشگاه نت به نت

همانگونه در ابتدای مقاله ذکر کردیم، سازهای تار و سه تار همانند هر ساز زهی دیگر از یک بدنه اصلی و اجزای جانبی تشکیل شده است. بدنه اصلی شامل کاسه، صفحه و دسته می شود. بروز مشکل در هر یک از این سه قسمت، اصولا می بایست توسط یک متخصص و تعمیرکار ماهر تار و سه تار رفع گردد و نوازندگان غالبا به تنهایی نمی توانند نقیصه های پیش آمده را در هر یک از اجزای اصلی تار و سه تار رفع نمایند. به عنوان مثال چنانچه صفحه سه تار بشکند یا ترک بردارد، حتما می بایست توسط تعمیرکار قابل ترمیم گردد. البته فقط سازهای حرفه ای ارزش تعمیر شکستگی صفحه را دارند. برای سازهای ارزان قیمت، مبلغ تعمیر به قیمت خود ساز نمی ارزد و بایستی یک ساز جدید خریداری گردد. در مورد دسته و کاسه هم به همین منوال. مثلا تعمیر تاب برداشتن دسته حتما می بایست به وسیله دستگاه های حساس و تحت نظر یک تعمیرکار حرفه ای انجام گیرد و رفع عیب و تاب گیری شود.

اما بر خلاف اجزای بدنه اصلی، اجزای جانبی تار و سه تار هر کدام قابلیت تعویض دارند و هنرجو در صورت یادگیری می تواند خود اقدام به خرید اجناس یدکی کرده آنها را تعویض نماید. اجزای جانبی شامل: پرده ها، سیمها، شیطانک، خرک و گوشی ها می باشد که هنرجو (در صورت داشتن تجربه) می تواند در مواقع خرابی هر یک از اجزای جانبی، یدک آنها را خریداری کرده و بر بدنه اصلی نصب نماید.

 

برای خرید کلیه لوازم جانبی و یدکی سازهای تار و سه تار می توانید به فروشگاه آنلاین نت به نت مراجعه نمایید. تمامی این محصولات در فروشگاه موجودند و پس از خرید، بین سه تا پنج روز به دست شما خوبان میرسد.

 

نظر دهید (برای اعضا)

Captcha

نظرات (0)

تاکنون نظری ثبت نشده است.

سبد خرید 0
تماس با ما