فروشگاه

پست های آموزشی

پست آموزشی

چگونه سه تار خود را کوک کنیم؟

  • انتشار1399/03/30
چگونه سه تار خود را کوک کنیم؟

 

با سلام خدمت شما همراهان وبسایت آموزشی نت به نت. موضوع پست آموزشی امروز یکی از رایج ترین سوالاتی است که همواره هنرجویان از ما می پرسند. چگونه سه تار خود را کوک کنیم؟ همانطور که میدانید یکی از ناهنجاری های بزرگ در زمینه یادگیری سه تار، نواختن با ساز ناکوک می باشد. ما همیشه در مقالات مختلف به هنرجویان هشدار داده ایم که ساز زدن یا تمرین با ساز نانوک، نه تنها بر روی اعصاب هنرجو می رود، بلکه در فرایند یادگیری می تواند بسیار مخرب باشد و تکرار و عادت در این امر شاید آینده حرفه ای یک نوازنده را نابود کند. پیشنهاد می کنیم مقاله زیر را بخوانید.

 

ساز ناکوک، سمی مهلک برای نوازندگی

 

در این رابطه تا کنون مقاله های نوشتاری و فیلمهای آموزشی زیادی را در وبسایت و شبکه های اجتماعی نت به نت قرار داده ایم. امروز نیز با قرار دادن این پست، میخواهیم یک بار برای همیشه شما را با ساده ترین روش های کوک سه تار آشنا کنیم. ویدیوی زیر را با دقت مشاهده کنید. توصیه می کنیم هنگام دیدن آن یک قلم و کاغذ فراهم کنید و نکات اصلی را یادداشت نمایید تا موارد ذکر شده ملکه ذهنتان گردد. استاد اقبال دو روش کوک کردن سه تار را به شما آموزش می دهد. ۱- روش گوشی ۲- استفاده از تیونر. هر روش مزایای خاص خود را داراست که در ادامه به آنها اشاره می کنیم. (لازم به ذکر است این پست آموزشی برای هنرجویان مبتدی ساخته شده است)

 

روش گوشی

در این روش شما متکی به حس شنوایی خود هستید. به سیمها مضراب می زنید و با شنیدن صدا، کوک ها را تنظیم میکنید. همانطور که می دانید کوک اصلی سه تار " دو- سل- دو- دو" می باشد. یعنی:

 

سیم اول = کوک دو

سیم دوم = کوک سل

سیم سوم = کوک دو

سیم چهارم= کوک دو (بم)

 

آموزش سه تار در وب سایت نت به نت

 

برای اجرای این روش می بایست صدای نت "دو" روی سیم اول، از قبل در ذهن شما نقش بسته باشد. با کمی تمرین به راحتی می توانید این صدا را ملکه ذهن خود کنید. پیش فرض بر  اینست که این مرحله را می دانید و سیم اول را همان "دو" کوک کرده اید. حال کافیست پرده سل روی سیم اول را نگه داشته، و به سیم دوم مضراب بزنید. همزمان با مضراب زدن، گوشی متعلق به سیم دوم را آنقدر بالا و پایین کنید تا صدای هر دو سیم کاملا بر هم منطبق گردد و هیچ اختلافی بین آنها نباشد. حال برای کوک سیم سوم کافیست صدای این ساز با سیم اول کاملا یکسان شود. برای سیم چهارم یا سیم بم نیز میبایست همین کار را تکرار کنید. از آنجا که سیم چهارم یک اکتاو از سیم اول پایین تر است، کوک آن دقت و تمرکز بیشتری را نسبت به سیمهای قبل می طلبد.

 

 

 

روش کوک سه تار به وسیله تیونر

 

 

روش استفاده از تیونر

 

این روش بسیار ساده تر از روش قبل می باشد. امروزه گوشی های هوشمند در دسترس همه افراد هست که با آن می توان اپلیکیشن تیونر را دانلود و نصب نمود. تیونرها انواع بسیار زیادی دارند. اما کاربرد همه آنها یکیست. برای کوک سه تار کافیست تیونر را روشن کرده و در مقابل آن به سیمهای سه تار مضراب بزنید.سیم اول در کوک اصلی سه تار نت "دو" را در بر میگیرد. نت دو بر روی نمایشگر تیونر با حرف C نمایش داده می شود. به سیم مضراب می زنید تا درجه انحراف از حرف C را به شما نشان دهد. سپس کوک را آنقدر تنظیم می کنید تا به صورت دقیق بر روی حرف C قرار گیرد. همانطور که در فیلم زیر نیز مشاهده می کنید، در کنار حرف C عدد ۴ درج می گردد. این عدد یعنی سیم شما در اکتاو چهارم کوک شده است. برای بقیه سیمها نیز همین روش را به کار می برید. با این تفاوت که برای سیم دوم حرف G در اکتاو ۳، برای سیم سوم کاملا مشابه سیم اول و در نهایت برای سیم چهارم مجددا حرف C اما در اکتاو ۳ لحاظ می گردد. به همین سادگی.

 

باز هم تاکید می کنیم که سه تار با کوک های متنوع و متفاوتی نواخته می شود. ما در اینجا فقط کوک اصلی سه تار که هنرجویان مبتدی با آن سر و کار دارند را شرح دادیم. با یادگیری آن در آینده خواهید توانست هر نوع کوکی را به سرعت بر ساز خود بنشانید.

 

خرید سه تار اصل در وب سایت نت به نت

 

سخن پایانی

 

روش استفاده از تیونر دقیق تر از روش گوشی‌ست. اما توصیه همه اساتید بر استفاده از روش گوشی می باشد. چرا که باعث افزایش دقت شنیداری شما می گردد. همچنین ممکن است تیونر همه جا در دسترس نباشد که شما با تسلط بر روش گوشی، از وجود آن بی نیاز می شوید.

حال فیلم آموزشی زیر را ببینید. استاد اقبال با بیانی گویا و روان هر دو روش را به صورت تصویری به شما آموزش می دهد. شاد و پیروز باشید.

 

 

توجه !

این پست آموزشی رایگان است.

برخی محصولات فروشگاه

همه موارد

نظر دهید (برای اعضا)

به این مورد امتیاز بدهید

Captcha

نظرات (1)

مجتبی میرباقیان

تاریخ ارسال :1400/09/07

ممنون از آموزش های دقیق و مفید و موجز و مختصر و کامل و همه جانبه شما استاد عزیز دمتون گرم ...

وبسایت نُت به نُت

سپاس از شما و همراهی و پیگیری

سبد خرید 0
تماس با ما