فروشگاه

پست های آموزشی

پست آموزشی

تمرینات کاربردی برای مضراب سه تار

  • انتشار1398/11/02
تمرینات کاربردی برای مضراب سه تار

درود بیکران به نوازندگان سه تار. به بخش تمرینات مضراب سه تار از وبسایت نت به نت خوش آمدید. آیا با ریز زدن مشکل دارید؟ آیا اجرای تکنیک درّاب یا شلال برایتان سخت است؟ آیا احساس می کنید مضرابتان شفاف و منظم نیست؟ اینها مشکلاتی است که اغلب هنرجویان سه تار بر ما مطرح میکنند و راهکاری برای حل این مشکلات می خواهند.

در این قسمت تمرینات کاربردی مضراب سه تار را برایتان تدارک دیده ایم که با انجام دقیق این تمرینات، تاثیرات شگرفی را در مضراب زدن خود خواهید دید. روش کار به این صورت است که ما تمرینات مفید و کاربردی مضراب  سه تار را به صورت ویدئوی آموزشی به همراه نت آن، در اختیار شما قرار می دهیم. این تمرینات را از بین کتابهای اساتید بزرگ تار و سه تار کشور انتخاب میکنیم و جهت یادگیری شما عزیزان در این بخش قرار میدهیم. استاد اقبال در هر ویدئو توضیحات کافی را راجع به آن تمرین خواهند داد.

 

آموزش سه تار در وب سایت نت به نت 

 

و اما کاری که شما باید انجام دهید

 

در ابتدا یک بار کامل و با دقت ، ویدئوی آموزشی را مشاهده کنید. سپس برای بار دوم ویدئو را پخش کنید ولی این بار نگاهتان فقط به برگه نت باشد و به صدای ویدئو گوش دهید. سعی کنید به مطالبی که در ویدئو گفته میشود دقت کنید. سپس ساز را بردارید و با توجه به درس ارائه شده تمرین کنید. تمرینات این بخش بسیار مفید و کاربردی است، لذا پیشنهاد میکنیم پیش از نواختن آهنگها یا درسهای کتاب استاد جلال ذوالفنون، 10 الی 15 دقیقه این تمرینات را کار کنید. انجام این تمرینات دقیقاً مثل گرم کردن بدن قبل از شروع تمرینات ورزشی است. انگشتان شما پش از نواختن باید گرم شود و تمرینات ارائه شده در این بخش، این امر را برایتان میسر میکند. ویدئوهای این بخش هر از گاهی به روز میشود. پیشنهاد میکنم هر هفته به این بخش سر بزنید تا از آموزشهای جدید بهره ببرید.

تمرینات  بخش اول متعلق به کتاب دستور ابتدایی سه تار اثر استاد حسین علیزاده از موسسه فرهنگی هنری ماهور میباشد . 8 تمرین جهت تقویت مضراب را از این کتاب برایتان آماده کرده ایم . نت هر درس در بالا و زیر آن ویدئوی تمرین مربوطه قرار دارد .

 

خرید پکیج های آموزشی سه تار کتاب استاد ذوالفنون

 

1 - تمرین اول :  این تمرین مربوط به صفحه 21 کتاب است . خطوط اول نت های سیاه است و خط چهارم ، دو نت اول آن دولاچنگ و نت سوم سیاه است . با توجه به الگوی مضرابی که نت به شما داده و مشاهده ویدئوی آموزشی آن شروع به تمرین کنید . سعی کنید یک بار به طور کامل ویدئو را مشاهده کنید، سپس به اجرای آن بپردازید . پیشنهاد میکنم هر خط از تمرینات این صفحه را 10 مرتبه بنوازید تا به طور کامل به آن مسلط شوید .  

 

دانلود نُت تمرین اول

 

2 - تمرین دوم : این تمرین مربوط به صفحه 22 کتاب آموزش سه تار از استاد حسین علیزاده میباشد . پیش از شروع تمرین توضیحات  مختصری در مورد تمرین  « خط اول »  خدمتتان عرض میکنم . توضیحات تکمیلی را داخل ویدئو مشاهده کنید . تمرین شماره 5 بر وزن « تِ تِ تن  تِ تِ تن  » میباشد . الگوی مضرابی آن به صورت « چپ - راست - چپ / چپ - راست - راست » میباشد . پیشنهاد من این است که، ویدئو را یکی دوبار با دقت مشاهده کنید و سپس ساز را بردارید و تمرین کنید . سعی کنید در ابتدا با سرعت خیلی پایین تمرین کنید . وقتی به آن مسلط شدید ، آرام آرام سرعت را افزایش دهید . به الگوی مضرابی راست و چپ ها خیلی دقت کنید و سعی کنید از الگو خارج نشوید . پیشنهاد میکنم هر خط از تمرینات این صفحه را 10 مرتبه بنوازید تا به طور کامل به آن مسلط شوید .  

 

 

دانلود نُت تمرین دوم 

 

3 - تمرین سوم : این تمرین مربوط به صفحه 23 کتاب آموزش سه تار از استاد حسین علیزاده میباشد . من خط اول این تمرین را برای شما توضیح میدهم . در خط اول این صفحه « شماره 9 »  چهار نت چنگ داریم که با مضراب راست نواخته میشود . همانطور که میبینید بالای آنها نوشته شده « te »  بعد به یک نُت سیاه میرسیم که بالای آن نوشته شده « Tan » و سپس به یک نُت سیاه دیگر میرسیم که بالای آن هم نوشته شده « Tan» آن را با مضراب چپ اجرا میکنید . پس الگوی مضرابی خط اول شد : راست - راست - راست - راست - راست - چپ . هنرجویان عزیز خواهش میکنم به الگوی مضرابی هر خط دقت کنید . اصل این تمرینات و اثرگذاری آن زمانی اتفاق می افتد که راست و چپ ها را درست اجرا کنید . پیشنهاد میکنم هر خط از تمرینات این صفحه را 10 مرتبه بنوازید تا به طور کامل به آن مسلط شوید .  

 

دانلود نُت تمرین سوم

 

 

4 - تمرین چهارم : این تمرین مربوط به صفحه 24 کتاب آموزش سه تار از استاد حسین علیزاده میباشد . چهار تمرین این صفحه بر پایه نُت های دولاچنگ میباشد . کمی سرعت نواختن بیشتر میشود . پیشنهاد میکنم برای اینکه تمرینات را  دقیق و سر ضرب بنوازید ، از مترونوم استفاده کنید . پیش از شروع تمرین . دو کار باید انجام دهید . کار اول :  یک یا دومرتبه مضراب های راست و چپ را بخوانید و کار دوم : یک یا دو مرتبه نت ها را به همان حالت اتانین بخوانید تا به اجرای آن کاملاً مسلط شوید . روزانه 10 الی 15 دقیقه این صفحه را تمرین کنید . 

 

دانلود نُت تمرین چهارم

 

5- تمرین پنجم : این تمرین مربوط به صفحه 25 کتاب آموزش سه تار از استاد حسین علیزاده میباشد . چهار تمرین این صفحه بر پایه نُت های دولاچنگ میباشد . دوستان عزیز در این تمرین کمی تعداد دولاچنگ ها بیشتر میشود . توصیه ای که به شما میکنم این است که خط به خط تمرین کنید . یعنی ویدئوی خط اول را یکبار کامل ببینید . سپس آن را آنالیز کنید . راست و چپ ها را برای خودتان بخوانید و و به جای ساز ، روی پایتان مضراب بزنید . وقتی با ساختار آن آشنا شدید سپس ساز را بردارید و مشغول تمرین شوید . در مورد خطوط بعدی هم به همین شکل پیش بروید . موفق و پیروز باشید 

 

دانلود نُت تمرین پنجم

 

 

 

6- تمرین ششم : هنرجویان عزیز این تمرین مربوط به صفحه 26 کتاب دستور ابتدایی سه تار تالیف استاد حسین علیزاده است . مبنای تمرینات این صفحه بر پایه دولاچنگ است . تمرینات این صفحه شامل نت های نقطه دار است و انجام آنها باعث پیشرفت زیادی در مضراب زدن شما میشود . در ابتدا ویدئو را یک بار کامل مشاهده کنید ، سپس به اجرای آن بپردازید

 

 

دانلود نُت تمرین ششم

 

 

 

 

7- تمرین هفتم : همراهان گرامی در این بخش نیز تمرینات کاربردی مضراب سه تار را به شما آموزش می دهیم که مربوط است به تمرین های صفحه 27  کتاب استاد حسین علیزاده. نت آن هم در فایل ضمیمه موجود می باشد. پیشنهاد می کنیم ابتدا یک بار با دقت و تمرکز ویدیو را ببینید، سپس با تکرار ویدیو همزمان به اجرای تمرین های مشق شده بپردازید. این تمرین ها بسیار مفید و کاربردی است و مجموع آنها می تواند تحولی در نوازندگی شما ایجاد کند.

 

 

دانلود نُت تمرین هفتم 

 

 

 

 

8- تمرین هشتم : هنرجویان عزیز در این قسمت تمرین هشتم از سر مشق های مضراب سه تار به شما آموزش داده می شود. این تمرین ها مربوط است به صفحه ۲۹ کتاب دستور ابدایی سه تار استاد حسین علیزاده و مبنای بر اساس تقسیم های چهارتایی است. در این ویدیو استاد اقبال به شرح کامل این تمرین و اجرای آن می پردازد. بهتر است ابتدا یک بار به طور کامل آن را مشاهده کنید سپس برای یادگیری به همراه ساز اقدام نمایید. برای راحتی شما فایل pdf نت این تمرین نیز ضمیمه شده.  

 

 

دانلود نُت تمرین هشتم 

 

 

توجه !

این پست آموزشی رایگان است.

برخی محصولات فروشگاه

همه موارد

نظر دهید (برای اعضا)

به این مورد امتیاز بدهید

Captcha

نظرات (0)

تاکنون نظری ثبت نشده است.

سبد خرید 0
تماس با ما