آخرین تخفیف بزرگ نت به نت فرصت را از دست ندهید
جستجو

چگونه در 3 دقیقه سه تار خود را کوک کنیم ؟

5 ستاره
اشتراک گزاری

زمان ثبت:1398/03/14

چگونه در 3 دقیقه سه تار خود را کوک کنیم ؟

چگونه در 3 دقیقه سه تار خود را کوک کنیم ؟

عنوان این پست آموزشی را به این دلیل انتخاب کردیم تا به شما ثابت کنیم کوک کردن سه تار کار ساده ایست، فقط به کمی تجربه نیاز دارید تا کمتر از 3 دقیقه، سازتان را کوک کنید . اگر تا الان با کوک سه تار، چه به روش گوشی و چه با استفاده از تیونر، مشکل داشتید . با مطالعه این مقاله و دیدن ویدئوی آموزشی آن، جای هیچ سوالی برایتان باقی نخواهند ماند . اگر تمایل به یادگیری کوک سه تار در دستگاه های مختلف دارید، پیشنهاد میکنم مقاله کوک سه تار، در دستگاه های مختلف را مطالعه بفرمایید.

 

 

برای خرید سه تار به این لینک مراجعه کنید 

 

آشنایی با کوک اصلی سه تار

 

در حالت اصلی سه تار « دو – سل – دو – دو » کوک میشود . سیم اول از پایین « دو » - سیم دوم ، سیم زرد رنگ « سل » - سیم سوم « دو » - و سیم چهارم، سیم زردرنگ ضخیم « دو » . تا اینجا قبول ؟ دوستان این کوک دیاپازون است . شاید بپرسید دیاپازون چیست؟ دیاپازون یک مرجعی برای نت ها است. قبلا هم گفتیم کوک « دو – سل – دو – دو » مقداری بالا است . به این دلیل سیم سفت تراست، لذا ارتعاش کمتری در سیم ها خواهیم داشت. ما میخواهیم آن حس و حال ولطافت صدای سه تار را، دریافت کنیم . برای همین، همان نت هایی که داشتیم را « یک پرده » پایینتر کوک میکنیم . یعنی سیم اول « سی » ، سیم دوم « فا » ، سیم سوم « سی » و سیم چهارم « سی » کوک میشود . پس دقت کردید چی شد . هر 4 سیم سه تار را، یک پرده پایینتر کوک میکنیم . الان صدای سازتان لطیف تر و طنین دار تر میشود .

 

آموزش سه تار در وب سایت نت به نت

 

 

کوک سه تار بوسیله تیونر

 

بگذارید تیونر را به شما معرفی کنم . تیونر وسیله ایست که با آن ساز را کوک میکنند . عملکرد آن به این صورت است که شما به سیم مضراب میزنید، تیونر به شما نشان میدهد که سیمی که به آن مضراب میزنید، چه نتی است . کوک را انقدر بالا یا پایین میبرید تا به نت دلخواه برسید . تیونر در غالب دستگاه و همچنین اپلیکیشن جهت نصب روی گوشی تلفن همراهتان ارائه میشود . و اما روش کار چیست؟ گفتیم برای اینکه صدای مطلوب و طنین اندازی در سه تار خود داشته باشیم ساز را یک پرده پایین تر از دیاپازون کوک میکنیم . یعنی « سی – فا – سی – سی » . حالا شاید بپرسید حروف انگلیسی آن چیست؟ و اینکه درکدام گام از نت ها باید کوک شود .  معادل لاتین کوک ذکر شده، میشود « B - B - F - B » . در جدول زیر نام نتها بر اساس حروف لاتین، را مشاهده میکنید . چون برای کوک کردن سه تار با تیونر باید نام لاتین نت ها را بدانید . برای آشنایی با یک اپلیکیشن تیونر خوب مقاله معرفی تیونر برای گوشی اندروید را مطالعه بفرمایید . 

 

 

 

مشاهده بسته های آموزشی سه تار

 

 

سوالی چالش برانگیز برای هنرجویان تار و سه تار

 

خیلی از دوستان پرسیده بودند چرا موقع کوک، سیم ساز ما پاره میشود . اگر به نت های روی تیونر دقت کرده باشید کنار نت یک عدد نوشته شده که آن نشانگر آکتاو آن است . شاید بپرسید آکتاو چیست ؟ با توجه به دایره نت ها از هر نت « دو» تا نت « دو » بعدی هشت نت وجود دارد . به این یک اکتاو « حرف یونانی عدد هشت » این شد آکتاو اول . از نت « دو » تا نت « دو » بعدی میشود آکتاو دوم . یعنی همینطور به سمت نت های زیر تر میرویم . پس در تیونر عددی که کنار نت هست نشان دهنده آن است که، آن نت در کدام اکتاو قرار دارد . برای کوک سه تار ما به اکتاو سوم نیاز داریم . یعنی اعداد کنار نت ها باید 3 باشد ، و کوک به این شکل خواهد بود  « B3 – B3 – F3 – B3 » . علت اینکه گاهی موقع کوک کردن سیم پاره میکنید این است که ، از آکتاو سوم رد شده اید و به سمت آکتاو های بالاتر رفته اید . تیونر به شما نت سی را نشان میدهد، ولی کدام سی . شاید نزدیک « سی اکتاو پنجم » هستید و آنجاست که سیم در آستانه پاره شدن است . پس یاد گرفتیم که با توجه به تیونر، کوک سه تار یا تار شما  به صورت  « B3 – B3 – F3 – B3 »

 

 

 کوک سه تار به صورت گوشی

 

 عنوان اصلی مقاله ای که نوشته ایم « کوک سه تار در 3 دقیقه » است . اینجا به شما می آموزیم چگونه به سرعت، با استفاده از روش گوشی سه تار خود را کوک کنید . خوب، شروع میکنیم . این فرآیند 4 مرحله دارد . مرحله 1- طبق مطالب ذکر شده در قسمت قبل، سیم اول را « B3 » کوک میکنیم ، فقط برای سیم اول نیاز به تیونر داشتیم، ما بقی سیم ها را با توجه به سیم اول، به روش گوشی کوک میکنیم . مرحله 2 – پرده سل روی سیم اول را، بگیرید و مضراب بزنید . حالا سیم « دوم » را با توجه به این صدا، هم صدا کنید . مرحله 3 – به سیم اول به صورت « دست باز » مضراب بزنید ، سیم سوم را با صدای سیم اول، هم صدا کنید . مرحله 4 – این مرحله کوک سیم بم است . این سیم کمی دقت نیاز دارد، و باید به سیم ها به صورت جفتی مضراب بزنید . خوب دقت کنید یک هارمونی ایجاد شود . با کمی بالا و پایین بردن کوک موفق خواهید شد سیم ها را هم صدا کنید . معمولاً هنرجویان مبتدی هنگام کوک سیم « بم » دچار مشکل میشوند . به همین علت، مقاله ای با عنوان کوک سیم بم درسه تار، برایتان تهیه کرده ایم پیشنهاد میکنم آن را مطالعه کنید .

 

مشاهده ویدئوی آموزشی کوک سه تار در 3 دقیقه 

 

مطالب مرتبط

محصولات پیشنهادی فروشگاه:

آدرس اینستاگرام آدرس تلگرام آدرس لینکد این