فروشگاه

مقالات

مقالات

آیا میدانید سه تارهای شما را از کجا تهیه میکنم؟

  • انتشار1399/05/24
  • بازدید
آیا میدانید سه تارهای شما را از کجا تهیه میکنم؟

 

درود بر شما همراهان عزیزم. علی اقبال هستم و قصد دارم در این مقاله از پروسه خرید سه تارهایی که در فروشگاه نت به نت قرار دارند، برایتان صحبت کنم. نمیدانم از فروشگاه ما دیدن کرده اید یا نه. هنرجویانی که ساز خود را از ما تهیه کرده اند، پس از خرید همه راضی و خوشحال بوده اند. چرا که هم از نظر کیفیت ساخت و هم از نظر صدا دهی در سطح بالایی قرار دارند و اما چرا تصمیم به نوشتن این مقاله گرفتم، در ادامه به آن پاسخ خواهم داد. یک روز یکی از هنرجویان مجازی سه تار پیامی به من داد و گفت: جسارتاً میتوانم یک سوالی از شما بپرسم؟ گفتم بفرمایید در خدمتم. از نحوه کلامش به نظر می رسید پرسیدن سوال برایش سخت باشد. به او گفتم راحت باش بپرس. گفت: ببخشید واقعاً سه تارهایی که برای هنرجویان می آورید را از کجا تهیه میکنید؟ منظورم این است که سازهای خوبی است. آیا کیفیتش با سازهایی که در دیگر سایتها موجود است فرق دارد؟ من فهمیدم منظورش چیست. میخواست بگوید: چرا قیمت سازهای فروشگاه شما از سایت های دیگر بیشتر است؟ ولی داشت طفره میرفت و میخواست منظورش را غیر مستقیم برساند. البته به او حق میدهم. هر کسی دوست دارد بداند پولی که میپردازد بابت آن چه چیزی دریافت میکند. تصمیم گرفتم به این پرسش در قالب یک مقاله پاسخ دهم تا دوستان دیگری هم که همین سوال را دارند، پاسخ خود را دیافت کنند.

 

خرید سه تار حرفه ای و اصل از فروشگاه نت به نت

 

سه تارهای حرفه ای به ندرت در مغازه ها یافت می شوند

 

بگذارید در ابتدا حرفم را با یک ضرب المثل آغاز کنم. "پنیر مجانی را تنها در تله موش می یابید". جمله زیبایی است. قبلا همیشه گفته ام و باز هم میگویم: سه تار خوب و با کیفیت، معمولا در مغازه ها یافت نمیشود. خواهید پرسید چرا؟ چون باید سریع به فروش برسد. باید قیمت آن پایین باشد که هر کس وارد مغازه شد، آن را بخرد و صاحب مغازه را خوشحال کند. بالاخره اجاره مغازه، حقوق شاگرد و قبض برق و تلفن و عوارض و... بر سر راه مغازه دار است. اابته نمیگویم مطلقا همه سازهای مغازه ها بی کیفیت است. اما در 90 درصد موارد، این داستان صادق است. بنده به شخصه به ساز فروشی های متعددی سر زده ام، مغازه های خیابان بهارستان را زیر و رو کرده ام. به این نتیجه رسیده ام که اکثر سازها آماتور است و اگر سازی حرفه ای در بین آنها وجود دارد، آن را مشتری آورده تا بفروشد. معمولا سازهای حرفه ای مدت زیادی در مغازه طرف میماند و این مسئله با معیارهای بیزینس در تضاد است.

 

 

ساز خوب، سه تار

 

 

و اما من چه کار میکنم؟ سازهایی را که برای هنرجویان می آورم از کجا تهیه می کنم؟ سالها پیش که شبکه های مجازی وجود نداشت و گوشی های موبایل هوشمند نبود، به استادم زنگ میزدم و در خواست خرید ساز میکردم. ایشان هم که با اساتید سازنده سه تار در اصفهان و تهران و همدان در ارتباط بود و ساز خوب را میشناخت، برایم سفارش میداد. جالب اینجاست که نمیدانستم سازی که قرار است برایم ارسال شود چه رنگی است و صنعت ساخت آن چگونه است. باید اعتماد میکردیم. الحق و الانصاف مافیای ساز تا به این حد گسترش نیافته بود که هر کسی از راه برسد و ساز بفروشد. صداقت اولین شرط برای انجام کار بود. صحبت از سال 85 است. خلاصه ساز پس از یک هفته ارسال میشد و به دست ما میرسید. سازهایی که میرسید از لحاظ کیفیت عالی بود. چون استادم با اساتید خبره کار میکرد و در انتخاب ساز بسیار با تجربه بود. اخلاق خوبی هم که داشت این بود که اگر کوچکترین مشکلی در سازها وجود داشت، بی برو برگرد ساز را مرجوع میکرد. همه ایشان را می شناختند و از انصاف او آگاه بودند. از بحث خارج نشویم، جدای از تخصص استادم، نکته ای که اهمیت داشت این بود که ایشان فقط با سازندگان کار میکرد. یعنی به کارگاه اساتید در شهر های مختلف میرفت تا ساز خوب تهیه کند. همتش ستودنی و ارزشمند بود. همیشه میگفت ساز خوب در مغازه پیدا نمی شود. برای خرید باید به کارگاه اساتید رفت. خلاصه این حرف از ایشان را آویزه گوشم کردم.

 

نکات مهمی که قبل از خرید سه تار باید بدانید

 

با پیشرفت تکنولوژی و گوشی های هوشمند و پیدایش اینستاگرام، کار برای من راحت تر شد. تصمیم گرفتم یک حرکت خوب بزنم. شروع کردم به تهیه یک لیست از سازندگان تار و سه تار. در اینستاگرام مشغول جستجوی سازگران خوش ذوق و چیره دست شدم. هشتگ های مختلف میزدم تا پیج هایی که تار و سه تار میسازند را پیدا کنم. هر کدام که احساس میکردم کار درست و حرفه ای هستند را فالو میکردم و در لیستم مینوشتم. سپس به مکاتبه با آنها می پرداختم. برایشان توضیح میدادم که من مدرس سه تار هستم و قصد دارم برای هنرجویانم ساز تهیه کنم؛ خواهش میکنم سازی به من معرفی کنید که در شأن یک سه تار نواز باشد و اگر آن را خرید کرد و به دستش رسید، دعای خیر پشت سرم باشد. خلاصه صادقانه حرفم را میزدم. اساتید هم وقتی پیجم در اینستاگرام را می دیدند، می فهمیدند با آدم آماتوری طرف نیستند و اینگونه بهترین سازهایشان را به من معرفی میکردند. یکی از این اساتید استاد ایمان شگرفی است که واقعاً سازهای باشکوهی میسازد. وقتی به اصفهان نزد ایشان رفتم و کلکسیونی از سازهای زیبا و خوش صدای ایشان را دیدم، مدهوش شدم و تصمیم به همکاری با ایشان گرفتم. اگر تمایل داشتید به فروشگاه وبسایت نت به نت سری بزنید و از این سازها دیدن کنید. خلاصه این روال کارم شده بود که هر از گاهی به جستجوی اساتید چیره دست می پرداختم و کارشان را رصد میکردم، سپس تصمیم به خرید ساز از ایشان میگرفتم. دوستان چیزی که من به آن معتقدم این است که: پول خوب بده جنس خوب بگیر! متاسفانه ما نمیخواهیم بهای کیفیت را بپردازیم. مقالات گوناگونی برای سه تار های ارزان قیمت نوشته ام که میتوانید در سایت بخوانید. به نظر من حتی اگر ساز نزنید، بهتر از این است که ساز مشقی و یا از آن بدتر ساز دکوری تهیه کنید. چون هم پول خودتان را دور ریخته اید هم وقت گرانبهایتان را. حال به پاسخ این سوال خوب که چرا سازهای بعضی از سایتها اینقدر ارزان تر از سازهای شماست می پردازم.

 

 

فروشگاه نت به نت - خريد ساز

 

 

چرا بعضی از سایتها سه تار را آنقدر ارزان میفروشند؟

 

چند مدت پیش یک آقای محترمی به من زنگ زد و با لحنی معترضانه گفت: آقای اقبال من میخام از شما سه تار بخرم ولی چرا اینقدر قیمت آنها بالاست؟ فلان سایت سه تار را به مبلغ 200 هزار تومان، دیگری با قیمت 400 هزار تومن می فروشند. شما میگویی 2 میلیون تومان؟ چرا به فکر هنرجو نیستی؟ این بی انصافیست. خلاصه بد جور شلوغش کرده بود. خوب که حرفهایش را زد گفتم عزیزم صحبت هایت تمام شد؟ گفت نه ولی شما بفرمایید. گفتم اول یک نفس عمیق بکش تا آرام شوی، حالا گوش کن ببین من چه می گویم. اولاً شما من را انتخاب کرده ای و میخواهی از فروشگاه نت به نت ساز بخری. بعد اینکه من چون هنرجوی خودم را دوست دارم به او ساز خوب معرفی میکنم. شما نسنجیده میفرمایید 2 میلیون. اما چرا کمی تحقیق نمیکنی؟ بعد برایش دقیق توضیح دادم که سه تارهای 400 هزار تومانی مثل دمپایی تولید انبوه می شود. 6 نفر می نشینند و به صورت کنتراتی ساز تولید میکنن و طی 8 ساعت شیفت کاری تقریبا 16 الی 20 سه تار تولید می کنند. یعنی متوسط ساعتی دو عدد سه تار بیرون می دهند. آیا شما آن سازها را با سه تارهای جناب شگرفی مقایسه می کنی؟ او روی هر ساز 15 روز کار میکند تا شاهکاری را خلق کند. خلاصه آگاهش کردم و برایش گفتم چرا در بعضی سایتها که اسم نمیبرم ساز را آنقدر ارزان میدهند. آنها فقط به فروش فکر میکنند و دلی برای هنرجو نمی سوزانند. من خودم مدرس سه تار هستم و مسیری که یک هنرجو میخواهد طی کنید را طی کرده ام. لطمه هایی از خرید ساز بی کیفیت خورده ام لذا نمیخواهم هنرجویانم به این مصیبت گرفتار شوند. پس از این صحبت ها آرام شد و گفت که حق با شماست.

 

سه تارهای ارزان 200 هزار تومانی

 

 

 

دوستان عزیزم من هیچکس را وادار به خرید ساز گران نمیکنم ولی همیشه توصیه میکنم ساز خوب بخرید. ساز خوب یک سرمایه است. همیشه رشد میکند. بهای عشقتان را بپردازید. واقعا 2 میلیون در شرایط کنونی مبلغ زیادی نیست. همین گوشی موبایل که در دستتان است قیمتش چقدر است؟ یک وسیله الکترونیکی بی روح که سال به سال از مد می افتد. برای یک ساز حرفه ای شما کمتر از این هزینه میکنید. در عوض یک ساز فاخر خواهید داشت که تا ابد لذتش را میبرید و روز به روز به بهای آن افزوده میشود. من این صحبت ها را در جای جای مقالاتم گفته ام و عقیده دارم باید در این زمینه فرهنگسازی شود. باید قدر یک کار فاخر که هنر دست یک هنرمند سازگر است همجون یک میراث ملی دانسته شود. صحبتم در اینجا به پایان رسید. در پایان این مژده را به عزیزانی که قصد دارن سه تار با کیفیت تهیه کنند میدهم که هم اکنون میتوانید به فروشگاه نت به نت مراجعه کنید و ساز مطلوب خود را تهیه کنید.  برایتان آرزوی موفقیت روز افزون دارم.

 

 

نظر دهید (برای اعضا)

Captcha

نظرات (0)

تاکنون نظری ثبت نشده است.

سبد خرید 0
تماس با ما