فروشگاه

پست های آموزشی

پست آموزشی

آموزش چهارمضراب اصفهان 3 استاد بیگجه خانی برای سه تار

  • انتشار1403/04/07
آموزش چهارمضراب اصفهان 3 استاد بیگجه خانی برای سه تار

سلام هنرجویان عزیز. با یکی دیگر از مجموعه ویدیوهای آموزش آهنگ برای سه تار همراه شما هستیم. این بار آهنگی که در نظر گرفته ایم، یکی از فرم های اصلی موسیقی دستگاهی به نام چهارمضراب اصفهان 3 از استاد بیگجه خانی در کتاب خوشنواز است. البته نت آن را هم برای دانلود در ادامه این پست برای شما قرار داده ایم. علی اقبال به طور کامل ابتدا قطعه را نت خوانی کرده و سپس بر روی ساز با شرح تمام نکات تئوری و تکنیک های مربوطه، آن را اجرا می کند.

با توجه به سطح این آموزش، چنانچه آموزش های جلد اول کتاب ذوالفنون شامل پکیج ماهور، پکیج شور، پکیج ابوعطا و پکیج دشتی را کار کرده اید، می توانید با آمادگی کامل به یادگیری این قطعه غنی و پر از تکنیک بپردازید.

 

شروع آموزش سه تار در وب سایت نت به نت

 

چهارمضراب، تمرینی مفید برای یادگیری تکنیک های سه تار نوازی

چهار مضراب یک فرم ریتمیک در موسیقی دستگاهی به شمار میرود. تندای یا ضرب‌ آهنگ آن از هر بخش دیگر موسیقی دستگاهی بیشتر است. اصولا در یک دور کامل اجرای دستگاه، توسط نوازنده اجرا می شود تا به گونه ای مهارت و چیره دستی او را نشان دهد؛ و هم  اینکه بخش جذاب و پر شور و حالی برای مخاطبان باشد. معمولا انتهایش به شروع آواز ختم می شود. نت شاهد در چهار مضراب کاربرد زیادی دارد و گردش ملودی همواره بر پایه این نت است و به صورت مدام به آن بر می گردد.

هم در مورد چهارمضراب و هم در مورد نت شاهد، قبلا مقالات مفصلی در وبسایت نت به نت بارگذاری شده است. اگر تمایل داشتید می توانید آنها را مطالعه بفرمایید و بر دانش خود از مبانی غنی موسیقی اصیل ایرانی بیفزایید.

چهارمضراب یک قطعه تکنیکی است. نوازنده با تسلطی که بر تکنیک های مضراب زدن و مخصوصا انگشت گذاری دارد، غوغایی از شور و هیجان را به پا می کند. به همین دلیل برای هنرجویان نیمه حرفه ای و حرفه ای به عنوان تمرینی فاخر و کامل، بسیار مفید و پیش برنده است.

 

نکات آموزشی برای یادگیری چهارمضراب اصفهان

- این چهارمضراب در آواز اصفهان اجرا می شود. بنابراین کوک سه تار نیازی به تغییر نداشته و همان دو سل دو دو می باشد.

- علائم سرکلید عبارتند از می بمل، لا کرن و سی کرن. هر جا در نتخوانی نیاز بود نتی تغییر پیدا کند، علامت تغییر دهنده آن در کنار نت جای می گیرد.

- کسر میزان شش شانزدهم است. به این معنی که هر میزان از 6 بخش مساوی با کششی معادل یک نت دولاچنگ تشکیل می شود.

- علامت تکنیک کمان به صورت U روی نت به این معنی است که که بعد از نواختن نت، اشاره ای به نت قبلی (بم تر) می شود و دوباره به همان نت برمیگردد.

- علامت + زیر نت به معنای گرفتن پرده سیم بم نت مربوطه با انگشت شست است.

- علامت vib روی نت به معنای ویبره و لرزشی نواختن نت مربوطه است.

چنانچه می خواهید همه تکنیک های سه تار را یاد بگیرید به پست "آشنایی با تکنیکهای مضراب و انگشت گذاری در تار و سه تار" مراجعه فرمایید.

 

دانلود نت این درس

 

در ویدیوی زیر، این درس آموزشی را به صورت رایگان مشاهده بفرمایید

 

توجه !

این پست آموزشی رایگان است.

برخی محصولات فروشگاه

همه موارد

نظر دهید (برای اعضا)

به این مورد امتیاز بدهید

Captcha

نظرات (0)

تاکنون نظری ثبت نشده است.

سبد خرید 0
تماس با ما