فروشگاه

پست های آموزشی

پست آموزشی

تنظیم پرده های سه تار

  • انتشار1397/06/04
تنظیم پرده های سه تار

درود بر شما دوستداران عزیز ساز سه تار در وب سایت نت به نت. در اين مقاله قصد داریم به شما ياد بدهیم که چگونه پرده‌های سه تار خود را کاملاً دقیق تنظيم كنيد. معمولاً وقتی ساز جديدی می‌خريد يا اينكه پرده سازتان را عوض می‌كنيد و يا اينكه زیاد تمرین می‌کنید، پرده‌های سه تار جابجا می‌شود. مثلاً هنگامی که داريد آهنگی را می‌نوازيد، روی بعضي پرده ها كه انگشت می‌گذاريد، صدای غيرعادی می‌شنويد و حس می‌كنيد سازتان کوک نيست و اين موضوع باعث آزار شما می‌شود و حتی گاه حسابی روی اعصابتان است.
 

آموزش سه تار در وب سایت نت به نت

 

اولين بار كه اين مشكل در نواختن برای من پيش آمد، خيلی سردرگم شدم، با چند تن از اساتيد تماس گرفتم ولی آنها گفتند ساز را بياور تا بررسی كنيم، اما به دليل مسافت زياد تا منزل استاد و فرصت كم، از این کار منصرف شدم، با خود گفتم بايد خودم راهش را پيدا كنم، در اينترنت جستجو كردم اما اطلاعات مفيدی پيدا نكردم، تا اينكه همان پرده‌ای كه صدایش برایم آزاردهنده شده بود را كمی بالا و پایین بردم، با خودم گفتم امتحانی بكنم؛ به خاطر دارم پرده پنجم سازم (نت می) بود. صدای مناسبی نداشت و مشخص بود جا به جا شده است. آن را به طرف بالای دسته كشيدم متوجه شدم كه بدتر شد. تقريباً 2 ميليمتر از جای قبلی كه بود به طرف پایین دسته كشيدم، وقتی انگشت گذاری كردم، متوجه شدم صدای «می» دقيق و خوب شنيده شد. از این موضوع خوشحال شدم، با تيونر هم تست كردم و مطمئن شدم که دقيقاً «می» است. لذا در این مقاله برای شما عزیزان، دو روش برای تنظیم پرده‌های سه تار در نظر گرفته‌ام. روش اول با استفاده از«جدول تنظیم فواصل» و روش دوم «تنظیم پرده‌ها با استفاده از تیونر» است. پس در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

 

چرا سه تار گز می زند؟

 

روش اول) تنظیم پرده ها با استفاده از جدول فواصل

روش کار با این جدول بسیار ساده است  به این صورت که برای هر پرده دو اندازه بر حسب سانتیمتر به شما می دهد. درسرتیتر جدول فواصل « پرده – نت پرده – فاصله از خرک و فاصله از شیطانک » را مشاهده میکنید که در ادامه مقاله به تفصیل برایتان توضیح خواهیم داد. توجه کنید که جدول فواصل، تمام پرده های سیم اول را برای شما مشخص میکند و اصلا نگران سیم دوم و سیم های بم نباشید، اگر سیم ها دقیق « دو – سل – دو – دو » کوک باشند، وقتی پرده ها طبق سیم اول تنظیم شوند، پرده های سیم دوم  و بم هم خود به خود تنظیم خواهد شد.

 

برای خرید سه تار و اطلاع از قیمت سه تار استاندارد اینجا را کلیک کنید.

استفاده از جدول فواصل برای تنظیم پرده‌های سه تار

دانلود فایل PDF جدول فواصل

 

روش کار با جدول فواصل

در ابتدا یک متر خیاطی و یا خط کش آماده کنید. سپس به دقت جدول فواصل را مشاهده کنید. همانطور که در عناوین جدول از راست به چپ می بینید، در اولین ستون، عنوان پرده نوشته شده است، در این ستون شماره پرده های ساز از 1 تا 25 نوشته شده است، پس به این نکته دقت کنید اولین پرده بعد از شیطانک پرده یکم است.

 

شناخت پرده های سه تار

 

در ستون دوم، نام مربوط به هر شماره پرده در مقابل آن نوشته شده است. در قسمت خرک، فاصله پرده تا خرک ساز را نشان می دهد که باید دقت کنید فاصله پرده تا خرک دقیقاً به همان مقدار باشد. فرض کنید هنگامی که نمیدانیم پرده «ر» دقیقا باید کجا قرار بگیرد، ابتدای متر یا خطکش را روی خرک قرار دهید و همانطور که در جدول نوشته شده است، پرده دوم یا همان پرده « ر» در فاصله 58.9 سانتیمتر از خرک قرار دارد، پس روی دسته فاصله 58.9 سانتیمتر از خرک را پیدا کنید، این جا نقطه ای است که پرده « ر» بسته می شود. روش دوم برای تنظیم دقیق پردهها، استفاده از ستون فاصله پرده از شیطانک است. برای این روش، فاصله پرده  «ر» از شیطانک را بررسی می کنیم، همانطور که در جدول مشاهده می کنید، این فاصله برابر با 7.1 سانتیمتر است، پس ابتدای متر را روی شیطانک قرار می دهید و فاصله 7.1 سانتیمتری از شیطانک را پیدا میکنید، این نقطه محل قرار گرفتن پرده «ر» است. طبق این نمونه، تمام پرده ها را به ترتیب تنظیم کنید. هنرجویان عزیز، دقت کنید که این فواصل برای یک سه تار استاندارد تعریف شده است، شاید با اختلاف چند میلیمتر، اندازه ها در هر سه تار متفاوت باشد، اما تقریبا با اختلاف بسیار اندکی، فواصل پرده ها همین اندازه است.

 

تنظیم فاصله پرده های سه تارچگونگی تنظیم فاصله پرده‌های سه تار

 

 

روش دوم) تنظيم پرده های سه تار با استفاده از تيونر

اگر کوک سه تار را با استفاده از تیونر یاد گرفته باشید. تنظیم پرده ها با تیونر برایتان راحت خواهد بود. بیاید در این مرحله با یک مثال پیش برویم. تصور کنید پرده « می » همان پرده پنجم، صدای مطبوع و مناسبی ندارد و اصطلاحاً به دل نمی نشیند. در این مواقع به احتمال بسیار زیاد پرده ساز جابجا شده است، تصمیم میگیریم پرده آن را دقیق تنظیم کنیم، پیش از هر کاری از کوک بودن سیم های سازتان مطمئن شوید، حال برنامه تیونر را باز کنید.

 

آموزش تئوری موسیقی در وب سایت نت به نت

 

تنظیم پرده‌های سه تار با استفاده از تیونر

 

آموزش سه تار با تدریس علی اقبال

 

انگشتتان را روی پرده «می» بگیرید و به ساز مضراب بزنید. در این حالت تیونر باید حرف E  را به شما نشان دهد. اگرپرده از جای پرده «می»  پایین تررفته باشد، نت بعدی را نشان می دهد، یعنی به «فا» نزدیک تر و شبیه تر می شود. پس باید پرده را بالاتر بکشید و دوباره امتحان کنید. دوباره پرده را بگیرید، به ساز مضراب بزنید و حرف نشان داده شده روی تیونر را بررسی کنید، تا جای دقیق «می» را روی دسته ساز پیدا کنید. به همین صورت تمام پرده ها را تنظیم می کنید. انگشت را روی پرده می گذارید، به سیم مضراب می زنید، سپس به تیونر نگاه می کنید که چه حرفی را نشان میدهد؛ اگر درست بود که مشخص است کارتان را خوب انجام داده اید، اما اگر درست نبود پرده را کمی بالا یا پایین می کشید تا به نت مورد نظر برسید.

برای آنکه توضیحات را بهتر متوجه شوید، لطفا ویدیوی آموزشی مربوطه را به دقت مشاهده کنید. منتظر نظرات و پیشنهادات شما عزیزان هستیم.

 

لطفاً برای درک بهتر مطالب، ویدیوی آموزشی  تنظیم پرده‌های سه تار را مشاهده فرماييد.

 

 

 

اگر به ساز تنبک علاقه دارین پیشنهاد میکنیم حتما از قسمت آموزش تنبک سایت نت به نت دیدن کنید.

سوالات متداول

برای تنظیم پرده های سه تار از دو روش می توان استفاده کرد: 1- استفاده ازجدول فواصل: در این روش طبق جدول فواصل پرده ها، یکی یکی محل قرارگیری هر 25 پرده را با متر یا خط کش مشخص می کنیم و سپس پرده ها را در جای مورد نظر می بندیم. امتداد پرده ها از سمت شیطانک شروع می شود و آخرین پرده با فاصله ای حدود بیست سانتی متر از خرک قرار می گیرد. 2- استفاده از تیونر: هر بیست و پنج پرده را ابتدا بر روی دسته می بندیم و سپس با توجه به نت هر پرده، صدای سیم را با تیونر تنظیم می کنیم.
خیر، اگر برای همان سیم اول، پرده ها به درستی و دقیق تنطیم شده باشند؛ خود به خود سایر سیم ها نیز تنظیم می شوند.

توجه !

این پست آموزشی رایگان است.

برخی محصولات فروشگاه

همه موارد

نظر دهید (برای اعضا)

به این مورد امتیاز بدهید

Captcha

نظرات (7)

مجتبی خسروی

تاریخ ارسال :1397/09/29

سلام استاد گرامی وقت شما بخیر ببخشید اگر بخوایم از نرم افزار تیونر برای تنظیم پرده ها استفاده کنیم، مثلا پرده "ر" باید روی D تنظیم بشه. ولی "ر کرن" باید روی کدوم یکی از فرکانس های تیونر تنظیم بشه؟

احسان شهبازی

تاریخ ارسال :1397/11/25

با سلام خدمت شما. در بحث تنظیم پرده های سه تار بوسیله متر و اندازه گیری از طرف خرک، با توجه به اینکه خرک ساز متحرک است و ممکن است جابجا شده باشد،باید ابتدا جای دقیق خرک مشخص و سپس اقدام به تغیین جای پرده شود.

وبسایت نُت به نُت

سلام . بله دوست عزیز درست میفرمایید . البته تنظیم خرک با متر یک تنظیم تقریبی است . برای اندازه گیری دقیق باید از تیونر استفاده کرد

عادل رفیعی

تاریخ ارسال :1399/02/03

سلام ممنون بابت آموزش ها یه پیشنهادی داشتم برای دوستانی که مثل من تازه شروع کردن و در پیدا کردن نیم و ربع پرده ها و تنظیمشون مشکل دارن. دوستان میتونن برنامه "لا کُرُن" رو از کافه بازار دانلود کنن.برنامه برای گوشی های با سیستم عامل اندروید ئه.این برنامه علاوه بر این که توانایی تنظیم پرده ی نت های اصلی رو به شما میده،شما رو قادر به مرتب کردن نیم و ربع پرده ها هم میکنه. از آقای اقبال هم خواهش میکنم که اگر امکانش رو دارن،این برنامه رو در کانالشون قرار بدن. با تشکر

Zahra Kiaei

تاریخ ارسال :1399/04/03

عالی بود از خدا بخاطر وجود شما ممنونم من تنظیم همه پرده هامو بهم ریخته بودم و صدای همه سیمهام نابود شده بود با این دستور کاربردی حل شد خداکنه کاراتون همیشه راه بیفته که اینقدر کاربردی و بی چشم داشت در زمانه ای که اصالت انساتیت جاشو به یود و سرمایه دادا درس میدید معلم

وبسایت نُت به نُت

درود و مهرتان را سپاس میداریم. بسیار خرسندیم که توانسته ایم آموزش مفید و مؤثری را حضورتان ارائه کنیم. امیدواریم همواره از همراهی شما بهره مند باشیم.

مهدی حسین پور

تاریخ ارسال :1399/07/22

اصولن نقش این پرده ها (منظورم جنس پرده است) چه نقشی دارد و چرا به جای پرده از خط کشی کردن یا شیار گذاشتن استفاده نمیشود مگر مهم فاصله های بین پرده ها مهم نیست فقط؟

وبسایت نُت به نُت

با سپاس از توجه شما، کار پرده‌های ساز صرفاً جداکردن قسمت های مختلف نیست که با خط کشی و ... جبران پذیرد، بلکه این پرده‌ها هستند که باعث می‌شوند با گرفتن هر پرده صدا و نت آهنگ تغییر پيدا کند.

مهدی حسین پور

تاریخ ارسال :1399/07/22

و پرسش دیگر اینکه تعداد دور هر پرده چه تاثیری بر صدا دارد و اصولن تاثیر دارد؟

وبسایت نُت به نُت

درود بر شما، قطعاً تعداد دور پیچیدن پرده‌ها تأثیر بسزایی در صدای تولید شده از ساز دارد و علاوه بر اینکه ممکن است صدا را زیرتر یا بم‌تر کند، ممکن است باعث گززدن ساز شود. از توجه شما سپاسگزاریم

محمد نعمتی

تاریخ ارسال :1399/11/16

سلام و درود فراوان خداقوت ویژه خدمن استاد اقبال گرامی و سایر اساتید. لطفا یک ویدیو درباره محل دقیق قرار گیری خرک در سه تار برامون بزاریدفاصله از هر چهار جهت.چه طولی و جه عرضی از دوطرف بازم ممنونم واقعا انرژی میگیرم.

وبسایت نُت به نُت

درود و مهر بر شما، اگرچه در پست های آموزشی و مقالاتی که در سایت بارگذاری گرديده بارها به این موضوع اشاره گردیده است، اما باز هم به روی چشم و سعی می‌کنیم یک جلسه کامل به توضیح این موضوع بپردازیم. از همراهی شما سپاسگزاریم.

سبد خرید 0
تماس با ما