فروشگاه

پست های آموزشی

پست آموزشی

نکات آموزشی پیرامون مضراب ریز برای تار

  • انتشار1400/09/20
نکات آموزشی پیرامون مضراب ریز برای تار

 

مضراب زدن، اولین مهارتی است که هنرجویان ساز تار یاد می گیرند. آن قدر صحیح نواختن مضراب اهمیت دارد، که می‌توان گفت تفاوت سطح بین نوازندگان از همین فاکتور مشخص می شود. بعد از آموختن مضراب زدن صحیح و اصولی، نوبت به تکنیک های مربوط به مضراب زدن می رسد. مهمترین تکنیک، مضراب ریز می باشد. در این ویدیوی آموزشی، علی اقبال، مدرس سازهای تار و سه تار وبسایت نت به نت، به شما می آموزد که چگونه به تکنیک مضراب ریز برای تار مسلط شوید. مراحل یادگیری آن را برای شما شرح داده و نکات مربوطه را به صورت کامل توضیح میدهد.

 

آموزش تار در وب سایت نت به نت

 

مضراب ریز چیست؟

به زخمه های چپ و راست پیوسته و ممتد بر سیم های ساز که با سرعتی زیاد انجام شود مضراب ریز می گویند. ریز زدن یکی از تکنیک های نوازندگی است. اجرای این تکنیک باعث زیبایی و جلای کار نوازنده می شود و به گونه روح نوازندگی است. هنرجویان باید دقت داشته باشند که در حالت ریز زدن، حرکت مچ ها می بایست دقیقا مانند مضراب زدن در حالت عادی باشد، اما با سرعت بسیار بالاتر. یکنواختی شرط اصلی مضراب ریز است، یعنی فواصل بین مضراب ها در سرعت بالا باید دقیقا با هم برابر باشد تا اثر بخشی لازم را داشته باشد.

یادگیری مضراب ریز برای تار نیازمند به تمرین های اصولی و پیوسته است. اصول آن هم بدین صورت است که چپ و راست ها ابتدا با سرعت آهسته و رفته رفته با سرعت زیاد اجرا شود. آنقدر این کار تکرار شود تا مهارت آن بر پنجه های نوازنده بنشیند. پس باید گفت یادگیری مضراب ریز، به یکی دو روز تمرین نیست. این تمرین بایستی همیشگی باشد تا دقت و تمرکز نوازنده همیشه در اوج آمادگی قرار داشته باشد.

برای تمرین، استفاده از مترونوم بسیار مفید خواهد بود. روی ضرب های مترونوم مضراب بزنید و کم کم سرعت یا تمپو را افزایش دهید. این بحث را استاد اقبال در این ویدیو به صورت عملی به شما نشان می دهد.

 

 

توجه !

این پست آموزشی رایگان است.

برخی محصولات فروشگاه

همه موارد

نظر دهید (برای اعضا)

به این مورد امتیاز بدهید

Captcha

نظرات (0)

تاکنون نظری ثبت نشده است.

سبد خرید 0
تماس با ما