فروشگاه

پست های آموزشی

پست آموزشی

آشنایی با عملکرد تمپو در موسیقی

  • انتشار1399/06/11
آشنایی با عملکرد تمپو در موسیقی

 

در این پست آموزشی در وب سایت نت به نت، استاد رسولیان مبحث تمپو را به شما آموزش می دهد. و اما تمپو چیست؟ تمپو در نوازندگی عامل تعیین کننده میزان سرعت در اجرای ملودیها است که این میزان با عددی که در ابتدی خطوط حامل و روی میزان اول می آید مشخص می گردد. اجرای دقیق تمرینات مطابق با سرعت تمپو، یکی از مهمترین فاکتورهای نوازندگی است؛ چرا که اساس یک اجرای خوب در موسیقی، رعایت وزن و خارج نشدن از ریتم قطعه است. برای اجرای دقیق روی ریتم، هنرجویان نیاز به ابزاری ساده و در عین حال کاربردی به نام مترونوم خواهند داشت. وظیفه مترونوم ایجاد صدای کلیک یا تیک تاک مطابق با سرعت تمپو می باشد. حال باید بدانیم اعدادی که به عنوان شاخص تمپو در تمرینات لحاظ می گردد به چه معناست. فرض کنید شاخص تمپو عدد ۶۰ باشد؛ این عدد بیانگر اجرای ۶۰ نت سیاه در دقیقه می باشد. با یک تقسیم ساده درمی یابیم که باید در هر ثانیه یک نت سیاه اجرا شود. هر چه این عدد بیشتر شود، سرعت اجرا هم بیشتر خواهد بود. مثلا اگر تمپو عدد ۱۲۰ را نشان دهد، به منزله اجرای ۱۲۰ نت سیاه در دقیقه، یا به عبارتی اجرای دو نت سیاه در ثانیه خواهد بود. همچنین اجرای نتهای چنگ و دولاچنگ طبق سرعت تمپو، به همان سادگی نتهای سیاه است. همانطور که قبلا گفتیم، به اندازه هر نت سیاه ، دو نت جنگ و چهار نت دولاچنگ اجرا می گردد. پس اگر سرعت تمپو را همان ۶۰ در نظر بگیریم، در هر ثانیه یک نت سیاه، دو نت چنگ و چهار نت دولاچنگ قابل اجرا خواهد بود. قبلا تاکید بسیاری بر استفاده از مترونوم داشته ایم. مترونوم فقط مختص به هنرجویان مبتدی نیست. تقریبا همه نوازندگان در طول فعالیت ها و تمرینات خود با این وسیله سر و کار دارند. دسترسی به مترونوم در این دوران بسیار ساده است. و کافیست اپلیکیشن آن را دانلود و بر روی گوشی خود نصب کنید. با توضیحاتی که جناب رسولیان در این ویدیوی آموزشی می دهند، انتظار میرود هنرجویان گرامی بیش از پیش مبحث تمپو را جدی گرفته و برای هماهنگی ذهن با ریتم قطعات حتما با تمپوی مشخص شده به تمرینات بپردازند. پیروز باشید.

 

آموزش سنتور در وب سایت نت به نت

 

آموزش تمپو در سنتور به زبان ساده

تمپو به زبان ساده یعنی سرعت اجرا. وقتی یک صفحه نت در مقابل هنرجو قرار داشته باشد، در میزان نما عددی درج شده که همان تمپو یا تندا است. اما باید بدانیم که این عدد دقیقا از چه واحد زمانی پیروی می کند و نحوه برخورد با آن چگونه است.

به عنوان مثال در این درس تمپو عدد 60 می باشد و این عدد کنار یک نت سیاه قرار گرفته است. این دستور به نوازنده می گوید سرعت اجرای شما بایستی 60 ضرب بر دقیقه باشد. با یک تناسب ساده در می یابیم در هر ثانیه یک نت سیاه را باید بنوازیم. اگر به جای نت سیاه نت چنگ وجود داشت، در هر ثانیه دو چنگ، و اگر به جای نت سیاه، نت سفید وجود داشت، در هر دو ثانیه یک نت سفید می نوازیم. به بیان ساده تر: یک میزان چهار چهارم از چهار ضرب تشکیل شده و هر ضرب کششی معادل یک نت سیاه خواهد داشت.

همین قاعده برای میزان های دیگر نیز جاری است. مثلا اگر در یک میزان شش هشتم، تمپو 120 باشد، این دستور را می دهد که نوازنده در هر دقیقه 120 نت چنگ را بنوازد. یعنی هر ثانیه دو نت چنگ.

 

علائم اختصاری تمپو:

گاه در میزان نما به جای عدد تمپو یک لغت ایتالیایی نوشته می شود که هر لغت در تئوری موسیقی بازه ای از سرعت اجرا را مشخص می کند.

مثلا لغت Grave به معنای تمپوی آهسته است که نوازنده می تواند آن را به اختیار خود از 20 تا 40 ضرب بر دقیقه بنوازد. در زیر چند نمونه از این لغات را برای شما درج می کنیم.

Largo: 45 تا 50 ضرب بر دقیقه

Andante: ۷۳ تا ۷۷ ضرب بر دقیقه

Moderato: 86 تا 97 ضرب بر دقیقه

Allegretto: 98 تا 109 ضرب بر دقیقه

و...

استفاده از مترونوم برای اجرای دقیق تمپو

مترونوم وسیله ایست که با صدای تیک تاک خود، ضرب های میزان را به صورت دقیق تقسیم بندی می کند. استفاده از مترونوم باعث می شود هم تمپو را درست رعایت کنید و هم ریتم را از ضرب نیندازید.

 

توجه !

این پست آموزشی رایگان است.

برخی محصولات فروشگاه

همه موارد

نظر دهید (برای اعضا)

به این مورد امتیاز بدهید

Captcha

نظرات (0)

تاکنون نظری ثبت نشده است.

سبد خرید 0
تماس با ما