فروشگاه

پست های آموزشی

پست آموزشی

هر آنچه باید در مورد مضراب ریز بدانیم

  • انتشار1399/05/05
هر آنچه باید در مورد مضراب ریز بدانیم

 

مهارت در سایه تکرار

 

یکی از تکنیک های مرسوم در سه تار نوازی، مضراب زدن از نوع ریز است. تکنیکی که رسیدن به آن، چندان دشوار نیست. اصولا هنرجویان مبتدی در اوایل یادگیری ساز سه تار، از اینکه نمی توانند مضراب ریز بزنند، نگرانند و گمان می برند ریز زدن، یک تکنیک خارق العاده و دست نیافتنی است. در این پست آموزشی قصد داریم به شما اطمینان خاطر بدهیم که نواختن مضراب ریز بسیار سهل الوصول است و با یک تمرین ساده در مدت زمان کوتاهی می توانید آن را یاد گرفته و اجرا کنید. بعضی از مهارتهای زندگی، نیازمند داشتن یک استعداد خاص نیستند. مثلا کارمندان بانک با سرعتی تقریبا ده برابر بیشتر از یک فرد معمولی، می توانند حجمی از پول را بشمارند. کارمندان بایگانی ادارات، بدون هیچ خطایی می توانند یک دسته بزرگ کاغذ را به سرعت و پیاپی مهر بزنند. مثالهای بسیار دیگری هم وجود دارد که منظورمان از بیان آنها، ذکر این نکته است که برخی از مهارت ها، فقط بر اثر تکرار یک حرکت ساده به دست می آید. ذهن آدمی می تواند با خلق یک عادت و تکرار، خود را به طرز قابل توجهی با آن تطبیق دهد.

 

تمرينات کاربردی برای نوازندگان سه تار

 

شما اگر می توانید مضراب بزنید، پس حتما خواهید توانست مضراب ریز هم بزنید. مضراب ریز یعنی چپ و راست های متوالی با سرعت بالا. انجام این تکنیک در خلال نوازندگی، می تواند باعث دلنشین تر شدن اجرا گردد. برای رسیدن به این مهارت کافی است یک تمرین ساده را پیاپی انجام دهید. در این ویدیوی آموزشی در وبسایت نت به نت، استاد اقبال تمرین کاربردی خود را برای شما ارائه می کند. اگر طبق این تمرین به پیش روید، خیلی زود شما هم به این تکنیک مسلط می شوید. شرح تمرین به این صورت است که یک بازه زمانی (مثلا یک دقیقه) را در نظر گرفته، و شروع به مضراب زدن چپ و راست کنید. هر چه زمان می گذرد سرعت مضراب زدن را بیشتر کنید. این کار را چند بار پشت سر هم و به صورت روزانه انجام دهید. مسلما در اوایل کار گیر و دارهایی در تمرین پیش خواهد آمد که کاملا عادی است. ذهن کمی فرصت میخواهد تا ارتباط بی نقصی را بین سیستم عصبی و اندام حرکتی (انگشت) در این سرعت ایجاد کند. البته دو نکته مهمی را که باید در نظر بگیرید، فرم صحیح ناخن و نحوه اصولی جای گیری دست بر روی ساز است. ناخن شما می بایست خوب سوهان خورده باشد و کج و ناهموار نباشد؛ چرا که باعث می شود سیم به آن گیر کرده و در روند تمرین شما اختلال ایجاد کند. همچنین اگر ساز را نادرست در دست بگیرید، می تواند منجر به فشار مضاعف بر عضلات گشته و شما را زود خسته کند.  پیشنهاد میکنم شرح کامل توضیحات در این باره را از زبان خود آقای اقبال بشنوید.

 

آموزش سه تار در وب سایت نت به نت

 

توجه !

این پست آموزشی رایگان است.

برخی محصولات فروشگاه

همه موارد

نظر دهید (برای اعضا)

به این مورد امتیاز بدهید

Captcha

نظرات (2)

سولماز خسروانی

تاریخ ارسال :1399/05/13

عاااااااالی هستین واقعا

وبسایت نُت به نُت

سپاس، عالی همراهی و حضور شماست!

حمید رضا نوری

تاریخ ارسال :1399/05/22

با سلام خدمت جناب آقای اقبال محترم لطفا هر هفته یا هر دو هفته یک بار یک اهنگ اموزش دهید چون هر آهنگی که شما اموزش می دهید را ما در کمتر از ۱الی ۲ روز یاد میگیریم ولی گاها ما دیده ایم که شما تا ۱ماه آهنگی اموزش نمی دهید بنده بابت این همه تلاش و دلسوزی شما برای اموزش ما صمیمانه تشکر می کنم با آرزوی موفقیت برای شما 🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏

وبسایت نُت به نُت

درود بر شما دوست عزيز، از لطف و توجهی که به ما داريد بسيار سپاسگزاريم. سعی بر آن است که هر هفته حداقل يک آهنگ آموزش داده شود، ضمن آنکه علاوه بر آموزش آهنگ، همچنين هر هفته آموزش‌های ديگری هم برای سه تار در سايت قرار داده می‌شود. پيروز و سربلند باشيد.

سبد خرید 0
تماس با ما