فروشگاه

فایل های صوتی

فایل های صوتی

پادکست- چرا باید از خرید سه تار مشقی پرهیز کنیم؟

  • انتشار1399/08/09
  • بازدید
پادکست- چرا باید از خرید سه تار مشقی پرهیز کنیم؟

 در این پادکست، علی اقبال نوازنده سه تار و مدرس این ساز در وبسایت نت  به نت با در اختیار گذاشتن تجارب خود در طول سالها فعالیت در این  حوزه، پیام مهمی را به هنرجویان مبتدی خود گوشزد میکند: "از شروع نوازندگی با سه تار بد پرهیز کنید!" با چند دلیل می توان به راحتی ضرورت  این مسئله را بیان نمود.

  سه تار نامناسب، کیفیت نامناسب و در نتیجه صدای نامناسبی را ارائه میکند. هنرجوی مبتدی غافل از این ایراد بزرگ، ماهها با آن کار می کند و هر چه جلوتر برود این کیفیت بد، خود را آشکارتر می کند که میتواند دلسردی هنرجو را به همراه داشته باشد.

   سازهای مشقی از حداقل استانداردهای لازم به دورند. این در حالیست که یادگیری هر سازی نیازمند وجود حداقل استانداردها در ابزار اصلی، یعنی همان ساز می باشد.

   سه تارهای بد کیفیت می توانند به راحتی با اعصاب و روان هنرجو بازی کنند. خرابی های مکرر بدنه اصلی و اجزای جانبی سه تار، خالی کردن های پی در پی کوک و... مثال هایی در این مورد می باشد.

 

ویژگی های یک سه تار خوب چیست؟

 

سه تار مشقی چیست؟

به جسمی ساخته از چوب گفته می شود که شباهت ظاهری بسیار زیادی به سه تار واقعی دارد.

سازندگان این نوع سازها به هیچ عنوان هدف هنری در سر ندارند و به جز مسائل مالی به هیچ چیز دیگر کار ندارند. یک خط تولید با چند کارگر را راه اندازی می کنند و هر کارگر مسئول تراش و مونتاژ یک قسمت از آن می شود. شاید در یک شیفت کاری ۲۰ عدد سه تار مشقی تولید شود. این سه تارها به فروشگاه های مختلف (حتی فروشگاه هایی که هیچ ارتباطی با موسیقی ندارند) فرستاده می شوند و با برچسب قیمتی بسیار ارزان به فروش می رسند. هنرجویی که علاقه به این ساز دلنشین دارد، همه جا را می گردد و در آخر نگاهش به این سازها می افتد، نگاه می کند و در می یاید ظاهر این ساز ۳۰۰ هزار تومانی حتی از یک سه تار سه میلیون تومانی (که به احتمال زیاد توسط یک سازنده ساز حرفه ای ساخته شده است) که در جای دیگر دیده، شیک تر است. با خوشحالی آن را می خرد و ادامه ماجرا که در بالا ذکر کردیم.

سخن کوتاه کنیم که هر آنچه در این مورد برای آگاهی هنرجویان مبتدی ساز سه تار لازم است را از زبان استاد اقبال در این پادکست دوازده دقیقه خواهید شنید.

 

نظر دهید (برای اعضا)

به این مورد امتیاز بدهید

Captcha

نظرات (0)

تاکنون نظری ثبت نشده است.

سبد خرید 0
تماس با ما