آخرین تخفیف بزرگ نت به نت فرصت را از دست ندهید
جستجو

چرا باید نوازندگی تنبک را یاد بگیریم

5 ستاره
اشتراک گزاری

زمان ثبت:1400/08/02

چرا باید نوازندگی تنبک را یاد بگیریم

چرا باید نوازندگی تنبک را یاد بگیریم

 

تیتر این مقاله سوالی بنیادین را مطرح می کند. سوال این نیست! که چرا نوازندگان تنبک باید این ساز را یاد بگیرند. بلکه این سوال لزوم یادگیری تنبک ولو در حد متوسطه را برای همه نوازندگان، مخصوصا نوازندگان سازهای مخصوص به موسیقی اصیل ایرانی را مطرح می کند. به راستی تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که چرا در آموزشگاه های موسیقی کودکان، تنبک یکی از پایه های ثابت و اولیه آموزش موسیقی و نوازندگی به کودکان می باشد؟ آیا میدانستید نوازنده هر ساز، اگر تا حدودی نواختن تنبک را آموخته باشد، راه برای آینده حرفه ای او باز تر و هموار تر است؟ ما در این مقاله می خواهیم به چرایی اهمیت یادگیری تنبک برای همه نوازندگان بپردازیم و همچنین هنرجویان این ساز را از اعتباری که این ساز برای حرفه موسیقی‌شان می آورد، آگاه نماییم.

 

تنبک، پایه و اساس هر اجراهای گروهی

در یک گروه نوازی، هر ساز و نوازنده ای می تواند حاضر یا غایب باشد. هیچ نوع سازی وجود ندارد که جایگزین برای آن نباشد. سازها می توانند وظایف یکدیگر را انجام دهند. ویولن به جای ساکسیفون، سه تار به جای تار، سنتور به جای پیانو و بر عکس. اما یک نوع از ساز را میشناسیم که هیچ جایگزینی ندارد و در صورت غیاب نوازنده، آن اجرا به صورت کامل لغو و کنسل می گردد. بله، منظور ما سازهای ضربی است. در موسیقی سنتی تنبک ساز اصلی ضربی است. تمام گروه بر اساس ریتم و تمپویی که تنبک مشخص می کند، با یکدیگر هماهنگ می شوند. ریتم، پایه و اساس یک اجرای گروهی است. از اجرای دو نفره گرفته تا ارکسترهایی با بیش از صد نوازنده. حال به اهمیت یادگیری تنبک ولو در حد متوسط برای همه نوازندگان حرفه ای پی میبریم. چرا که در صورت نبودن یک ساز ضربی و نوازنده ای که بتواند حداقل سر ضرب ها را تعیین کند، هر اجرایی می توانید عقیم و بی اثر گردد.

 

هیچ جایگزینی برای سازهای ضربی در اجراهای کوچک و بزرگ گروهی وجود ندارد.

 

تنبک نوازی حرفه ای، تضمین آینده حرفه ای

همانطور که گفتیم در اجراهای گروهی، ساز ضربی پایه و اساس آن اجرا را شکل می دهد. شما اگر به بزرگ ترین ارکستر سمفونی ها و یا کنسرت های بزرگ موسیقی پاپ، راک، کلاسیک غربی، جاز و... که با تعداد زیادی نوازنده اجرا میشود نگاه کنید، میبینید که برای هر ساز تعدادی نوازنده تعریف شده. چند ویولن نواز، نوازنده گیتار الکتریک، کیبورد و... همه این سازها می توانند از یک تا چند نوازنده را در آن اجرا داشته باشند. اما خودتان بگویید، در این اجراهای بزرگ، چند دارمر یا نوازنده درام می بینید؟ معمولا درامر در وسط اجرا می نشیند، گویی مابقی سازها دور او حلقه بسته اند. همین نقش را نیز نوازنده تنبک در اجراهای موسیقی سنتی ایفا می کند. گویی نوازنده ساز ضربی قلب تپنده اجرای گروهی است. حالا اینها به کار، تقریبا بیش از هشتاد درصد علاقه مندان به نوازندگی، یادگیری سازهای ملودیک را برای خود انتخاب می کنند. دلیل آن هم واضح است. نوازنده دلش میخواهد نغمه پردازی کند و با ساز خویش ملودی را به خود و مخاطب هدیه کند. سازهای ضربی فارغ از ملودی هستند. همانطور که دیده اید هیچ کاری به نت های هفتگانه ندارند، و نوازندگی آنها بر اساس دیرند یا کشش زمانی نت هاست. جذب تنبک نوازی اگر چه کمتر از سایر سازهاست، اما مداومت نوازنده در آن بسیار بیشتر از سازهای دیگر است. یک نوازنده حرفه ای تنبک بسیار به کار خود علاقه دارد و روز به روز برای پیشرفت در آن مصمم تر می گردد. اما درصد بسیاری از نوازندگان سازهای ملودیک، در طول دوران یادگیری بارها ساز تخصصی خود را عوض می کنند و گاه نیز کلا از نوازندگی انصراف می دهند. به این دو دلیلی که ذکر شد، نوازندگان سازهای ضربی و کوبه ای نظیر تنبک، از نظر تعداد بسیار کمتر از نوازندگان سازهای دیگر هستند. لذا یک نوازنده حرفه ای تنبک قطعا آینده تضمین شده تری نسبت خواهد داشت. هر اجرای سنتی، بی برو برگشت یک تنبک نواز می خواهد.

 

پکیج دوره مقدماتی آموزش تنبک

 

یکی از آزمونهای ورودی عملی برای همه دانشکده های موسیقی،تست ریتم شناسی با استفاده از تنبک می باشد.

 

آموزش تنبک در وب سایت نت به نت

 

آزمون ریتم شناسی با تنبک

شما اگر نوازنده هر سازی باشید و بخواهید در یکی از دانشکده های موسیقی شروع به تحصیل و پیشرفت کنید و به صورت آکادمیک و تخصصی به موسیقی و نوازندگی بپردازید، به طور حتم یکی از آزمون های ورودی، تست ریتم شناسی هنرجو خواهد بود. هنرجو باید بتواند بر روی ساز تنبک نشان دهد که ریتم ها و سر ضرب ها را می شناسد. لذا برای ورود به آکادمی های موسیقی، فرقی ندارد نوازنده چه سازی باشید، باید حتما یک دوره آموزش مقدماتی تنبک را گذرانده باشید. این هم یکی دیگر از چرایی هایی که لزوم یادگیری تنبک، ولو در سطح متوسطه را نشان می دهد.

 

آموزش مجازی تنبک در وبسایت نت به نت

 

شاید با خواندن این مقاله به این نتیجه رسیده اید که برای یادگیری ساز تنبک اقدام نمایید. ما در وبسایت نت به نت بر اساس نیاز شما، ساز تنبک را از مرحله صفر آغاز به تدریس کرده ایم. مدرس این ساز استاد امین صادق پور، نوازنده چیره دست این ساز، با متدی بسیار گویا و روان، هر آنچه که نیاز هنرجو برای یادگیری ساز تنبک است را در این وبسایت ارائه نموده.

شما می توانید پیش نیازها و مرحله مقدماتی آموزش مجازی تنبک را به صورت صد در صد رایگان در اختیار داشته باشید. کافی است سری به وبسایت نت به نت زده، و در منوی آموزش سازها؛ ساز تنبک را بیاورید و کار یادگیری را آغاز کنید. کیفیت صدا و تصویر نیز در راستای شان و منزلت هنرجویان در سطح و کلاس بسیار بالایی قرار دارد.

قبل از شروع به یادگیری ساز تنبک، می بایست جلد اول کتاب روش نوین آموزش تنبک نوشته‌ی مرتضی قاسمی را تهیه کنید. این کتاب در فروشگاه نت به نت موجود است و به راحتی می توانید آن را تهیه بفرمایید.

جهت خرید ساز تنبک  نیز به فروشگاه نت به نت سر بزنید. تعداد محدودی ساز با کیفیت تنبک با قیمتی ایده آل و تایید شده توسط استاد صادق پور در این فروشگاه موجود است. می توانید با خیالی آسوده، یادگیری ساز اصیل و ریشه دار تنبک را شروع کنید.

 

گردآوری: امین صادق پور

نویسنده: محمد حنطه ای

 

 

مطالب مرتبط

محصولات پیشنهادی فروشگاه:

آدرس اینستاگرام آدرس تلگرام آدرس لینکد این