آخرین تخفیف بزرگ نت به نت فرصت را از دست ندهید
جستجو

گذری در پیچ و خم دلنوشته های نوازندگان ساز تنبک

5 ستاره
اشتراک گزاری

زمان ثبت:1399/09/26

گذری در پیچ و خم دلنوشته های نوازندگان ساز تنبک

گذری در پیچ و خم دلنوشته های نوازندگان ساز تنبک

 

در این مقاله می خواهیم از دغدغه ها و حرف دل نوازندگان تنبک بگوییم. از آرمانها و اهداف ایشان در یادگیری این ساز کوبه ای. از مصائب و مشکلات این راه دراز و لذتهای چشیدن طعم خوش تنبک نوازی. این مقاله ماحصل بررسی و آنالیز پیام های شما هنرجویان ساز تنبک می باشد. سخن هایی که گاه از روی خشم، گاه از روی خوشحالی و گاهی و هم از سر کنجکاوی با مجموعه آموزشی وبسایت نت به نت در میان می گذارید. ذکر این نکته هم ضروریست که پیامهای هنرجویان که در ادامه درج می شود، بنا به مصلحت اصول مقاله نویسی از لحاظ نگارشی با حفظ کامل مضمون تصحیح شده است. با همراه باشید.

 

آموزش تنبک در وب سایت نت به نت

 

آب در کوزه و ما تشنه لبان می گردیم

هنرجوی تنبک پیامی داد با این مضمون: « با هزار اشتیاق و ذوق و زحمت یک ساز تنبک خریدم و مقدمات شروع یادگیری آن را گذراندم. تا اینکه دوستی به من گفت در میان این همه ساز چرا تنبک را انتخاب کردی؟ نه می شود تکنوازی کرد، نه در همنوازی ها به چشم می آیی؟ هدفت چه بود؟... و اینگونه بود که من دلسرد شدم.»

پاسخ: دوست عزیز و دلسرد شده من! اگر با دو جمله نا امید کننده دوستت به راحتی دلسرد شدی، پس بایستی با حقایقی که اکنون برایت خواهم گفت دوباره زنده دل شوی. آری، آن دوست تو اطلاعات محدودش را به تو تحمیل کرده. و این مشکل از توست که با یک حرف بی اعتبار این چنین تاثیر می پذیری. آیا دوست تو می داند اگر در یک ارکستر سنتی، هر کدام از نوازندگان سازها اگر غایب شوند، باقی سازها به راحتی می توانند خلا آن را پوشش دهند، در حالی که در صورت غیاب نوازنده تنبک آن ارکستر به طور کامل کنسل و لغو می شود؟ دوستت میداند در تمامی اجراهای سنتی، پایه و اساس هماهنگی بین همه سازها، ریتم و ضرب تنبک است؟ اینها به کنار! آیا دوست تو تا به حال در تنهایی خود تنبک نوازی کرده تا بداند تکنوازی این ساز چه آرامشی به وجود نوازنده می بخشاید؟ آیا از خواص ضد اضطراب تکنوازی تنبک چیزی شنیده؟ مسلما خیر! هنرجوی عزیز! این ساز که در دستانت قرار دارد، موهبتی است که به تو ارزانی شده. آب در کوزه وجود دارد، پس تو دیگر تشنه نباش!

 

از تک نوازی تنبک خجالت نکشيد، تمرین تنبک نوازی با سر و صدا همراه است.

 

تمرین تنبک حق توست! جسارت داشته باش

هنرجو پیام داده: «آه از مشقات یادگیری تنبک. در این آپارتمان صد متری به همراه خانواده مگر می شود تمرین تنبک کرد؟ در هنگام تمرین با این ساز پر سر و صدا مطمئنم که صدای سازم دیگران را می آزارد. لحظه به لحظه تمریناتم را در حالی انجام می دهم که عرق سرد خجالت بر پیشانی ام نشسته. هر لحظه هراس دارم بالاخره اطرافیان صدای اعتراض خود را بلند کنند و بگویند انقدر سوهان روحمان مشو! چه کنم؟»

پاسخ: دوست عزیز خجالتی! آیا به حقوق اولیه انسانها یعنی آزادی اعتقاد داری؟ آیا اصطلاح همزیستی مسالمت آمیز به گوش تو خورده؟ آیا می دانی که خود آنهایی که باعث خجالتت می شوند، اگر جای تو بودند ذره ای این فکر آزارشان نمی داد؟ آری، باز هم مشکل از توست. همزیستی مسالمت آمیز نه تنها به معنای همکاری و همفکری است، بلکه معنای مدارا و مماشات را نیز یدک می کشد. رفتار تو باید به گونه ای باشد که دیگران بفهمند و بدانند در طول روز یک ساعت حق ایجاد سر و صدا با تنبک را داری. با خیال راحت به تمرینات خود بپرداز و البته حقوق دیگران را هم رعایت کن. جسارت داشته باش ولی گستاخی نکن. مثلا نیمه های شب که همه خوابند، وقت مناسبی برای تمرین تنبک نوازی نیست. سعی کن در دور ترین مکان خانه به تمرین تنبک بپردازی. در کل این را بدان، که یادگیری تنبک نه خلاف قانون است نه خلاف عرف. با اقتدار مرزهای پیشرفت را یکی پس از دیگری در نورد.

 

دروس پيش نياز آموزش تنبک را اينجا مشاهده نماييد

 

آموزش مجازی تنبک! آسان و بی دردسر

سوال دیگری که اکثر هنرجویان میپرسند: « خیلی وقتها دوستانم را می بینم که به کلاسهای حضوری موسیقی می روند، با خود می گویم نکند یادگیری تنبک به صورت مجازی خطاست؟»

دوست عزیز! این سوال را اگر بیست سال پیش و زمانی که انتقال اطلاعات به پیشرفتگی و سرعت امروز نبود می پرسیدی، حتما تو را تشویق به آموزش حضوری می کردیم. زمانی که اوج تبادلات با نوار کاست و ضبط صوت های مغناطیسی بود، راهی برای یادگیری غیر حضوری وجود نداشت. اما امروزه با راحتی یک کلیک، به تمام آنچه برای یادگیری تنبک نیاز دارید دسترسی خواهید داشت. فایل های آموزشی تصویری، صفحات نت، مقالات جامع و کاربردی همه و همه در اختیار شماست. امروزه حتی بسیاری از کلاسهای تحصیلی کالج های معتبر جهان، نیل به برگزاری آنلاین و مجازی دارند. اما نکته ای که می بایست بدان اشارت نمود، کیفیت آموزش است. چه در آموزش حضوری و چه به صورت مجازی، کیفیت پایین تدریس و ارائه مطالب از سوی مدرس، جلوی پیشرفت شما را می گیرد. بنابراین در این زمینه فرق چندانی وجود ندارد. در حال حاضر آموزش مجازی تنبک همچون دیگر سازهای اصیل ایرانی در دستور کار وبسایت نت به نت قرار دارد و تا به حال تعداد زیادی از هنرجویان این ساز، همگام با آموزشهای مجازی این وبسایت به مراحل قابل قبولی از نوازندگی رسیده اند. گویش روان جناب امین صادق پور مدرس تنبک این مجموعه، بهره گیری از به روز ترین متدهای آموزشی، کیفیت بالای ویدیوهای آموزشی دروس، رایگان بودن مراحل مقدماتی ساز تنبک در این وبسایت و همچنین پشتیبانی و پاسخگویی مسئولانه در مورد اشکالات فنی هنرجویان باعث شده تا با افتخار اعلام کنیم که از طریق آموزشهای مجازی این وبسایت، شما یک نوازنده حرفه ای تنبک خواهید شد؛ البته به شرط داشتن عزمی راسخ و همتی بلند. نابرده رنج گنج میسر نمی شود، مزد آن گرفت جان برادر که کار کرد. موفق و پیروز باشید.

 

به قلم: محمد حنطه ای

مطالب مرتبط

محصولات پیشنهادی فروشگاه:

آدرس اینستاگرام آدرس تلگرام آدرس لینکد این