فروشگاه

مقالات

مقالات

تاریخچه وبسایت نت به نت، از زبان علی اقبال

  • انتشار1400/04/27
  • بازدید
تاریخچه وبسایت نت به نت، از زبان علی اقبال

 

سلام می کنم به دوستان و همراهان عزیزم در وبسایت نت به نت. علی اقبال هستم و مثل همیشه خدا رو شکر می کنم که فرصتی دست داد تا بتونم با قلم و نوشته باهاتون حرف بزنم. اکثرا حرفام رو در قالب ویدیو می بینید ولی گاهی هم پیش میاد که قلم رو دست میگیرم و با نوشتار  صحبت هام رو باهاتون در میون میذارم. دوست داشتم وقت اجازه می داد و وبلاگم توی سایت نت به نت رو پر از درد دل ها و حرفای صمیمانه خودم می کردم. آدم اون چیزی رو که نمی تونه فیس تو فیس یا رو در رو بیان کنه، خیلی راحت با چرخش قلم روی کاغذ می تونه. ولی خب اقتضای زمان و درگیری کاری این فرصت رو نمیده و همین فرصت پیش اومده رو هم غنیمت میشمرم برای اینکه کمی در مورد خودم و وبسایتی که تبدیل به یه خونواده بزرگ با اعضای مهربونی چون شما شده، بنویسم.

 

قبل از تولد نت به نت

قبلا در پست های دیگه‌ی وبلاگ، در مورد علاقه ام به سه تار و شروع یادگیری اون به طور کامل حرف زدم. حتی در مورد ساخت استودیوی شخصیم هم پست گذاشتم. استودیویی که با چه مشقتی راه اندازیش کردم تا بتونم برای ضبط فیلم و صدا مستقل باشم و خودم این نیازهام رو رفع کنم. پس در مورد ورود تار و سه تار به زندگیم چیزی نمی گم و فقط در مورد نت به نت، برندی که الان دیگه با خیال راحت می تونم بگم یه برند شناخته شده در زمینه موسیقیه، صحبت کنم.

قصه تقریبا از پنج سال پیش شروع شد. هنرجوهایی داشتم که حضوری نزد من می اومدن و توی همون استودیو بهشون سه تار یاد می دادم. در کنارش فعالیت های دیگه ای هم در استودیو انجام میدادم. میکس و مسترینگ رو یاد گرفتم و گاه برای خودم و دوستان و گاهی هم برای مشتری کارای ضبط و تنظیم آهنگ رو انجام می دادم. اما باز آروم نبودم. دلم می خواست چیزایی که یاد گرفتم رو با همه به اشتراک بذارم. احساس می کردم باید برای این کار فضایی رو پیدا کنم. به فکر طراحی یه سایت افتادم. اما این کار پول می خواست، نیرو می خواست و انرژی اولیه بسیاری رو می طلبید. می دونستم اگه به جای وبسایت، یه وبلاگ بزنم؛ شاید به هدفم نرسم. چرا که آموزش موسیقی فقط موضوعات نوشتاری و عکس نیست. ویدیو میخواد و باید حداقل یه هاست مستقل داشته باشم. با چند نفر صحبت کردم و مشورت خواستم. اکثرشون می گفتن: نمیخواد ریسک کنی و سایت بزنی. تا حالا کسی این کار رو حداقل تو کاشون انجام نداده. چه کاریه؟ بشین تو استودیوت و حضوری کارات رو انجام بده. خلاصه با هر کس مطرح کردم، همه گفتن نمی تونی، شکست می خوری و...

اما من توی تموم زندگیم یه صفت مثبت دارم که همون باعث شد وبسایت آموزش مجازی نت به نت نه تنها تاسیس بشه، بلکه رشد کنه و یه درخت تنومندی بشه که همه بتونن ازش استفاده کنن.

 

برای رسیدن به اهدافتان باید سماجت داشته باشید و به جملات منفی دیگران گوش ندهید.

 

سماجت مثبت من!

سماجت اصولا یه صفت برازنده در بین مردم محسوب نمیشه. مثلا وقتی میگن طرف آدم سمجیه، سریع ذهنمون میره روی بدعنقی و گوشت تلخی طرف. اما همیشه اینجوری نیست. تمام صفات منفی یک روی مثبت هم دارند. مثلا تعصب کلا یک صفت مخربه و حتی حضرت علی (ع) هم فرموده اند بزرگ ترین جهل تعصب است. اما میدونیم که منظور از تعصب، تعصب ویرانگره. وگرنه اگه بازیکنی روی تیمش، پدری روی رفاه خونوادش، مغازه داری روی مشتری مداریش و... تعصب داشته باشه، مطمئنا این دیگه یه صفت منفی حساب نمیشه.

من هم از بچگی یه سماجت منحصر به خودم رو داشتم. هر وقت ببینم اطرافیان برای یه کاری بهم بگن تو نمی‌تونی، بیخیال شو، این کارا به تو نیومده و... اون رگ سماجت من عود می کنه و تمام تلاشم رو برای انجام دادن و به ثمر نشوندن اون کار به کار می گیرم. اعتقادم اینه اگه تلاش با شکست همراه باشه، بهتر از هیچ کاری نکردنه. به قول شیخ اجل سعدی شیرازی:

به راه بادیه رفتن به از نشستن باطل                 که گر مراد نیابم به قدر وسع بکوشم!

زندگی فرصتیه که فقط یه بار به ما عطا شده. به نظر من ارزشش رو داره آدم گاهی ریسک کنه، هر چند اون ریسک نتیجه دلخواه رو نده.

خلاصه اینکه بدون هیچ پیش فرضی از زحمات تاسیس و پرورش یک وبسایت، با جیب تقریبا خالی قدم به این راه گذاشتم. اولین چالشم یه اسم خوب برای سایت بود. اسمهای مختلفی بهم پیشنهاد شد، هیچ کدوم به دلم نمی نشست. یه بار دیدم داداشم عمران داره کتاب کمک آموزشی ریاضی می خونه. اگه یادتون باشه یکی از برندهای معروف کتاب های کمک آموزشی، گام به گام بود. نمیدونم چطور ناخودآگاه با دیدن این اسم کلمه نت به ذهنم رسید و به جای گام به گام پیش خودم گفتم نت به نت. فوری تو اینترنت سرچ کردم ببینم برندی در موسیقی با این نام داریم یا نه؟ خوشبختانه نبود. سریع به طراح سایت که دوستم بود اسم رو پیشنهاد دادم و یه دامنه با همین نام ساخت و نت به نت رسما به یک آدرس وب تبدیل شد. اینجوری بود که وبسایت نت به نت متولد شد. اما هنوز نوزاد بود و باید بهش رسیدگی می شد.

 

آهستگی و پیوستگی، رمز تداوم من در نت به نت

به هر زحمتی بود وبسایت رو راه انداختم. اوایل خودم تنها بودم با یه دشت وسیع خالی به نام وبسایت که باید با تولید محتوا جذب مخاطب می کردم. دورنمای کار خیلی سخت و نشدنی به نظر می رسید. ولی همیشه این بیت سعدی که به ضرب المثل رایجی تبدیل شده رو برای خودم زمزمه می کردم:

رهرو آن نیست که گه تند و گهی خسته رود               رهرو آنست که آهسته و پیوسته رود.

همون اوایل شروع کردم به تولید فیلمهای آموزشی، اون هم فقط با یه گوشی موبایل. اون اوایل خودم دست تنها بودم. باید فیلمها رو خودم میکس می کردم و متون مختلف رو خودم می نوشتم. هر چی که می دونستم برای کسانی که میخوان سه تار یاد بگیرن رو می نوشتم و تبدیل به مقاله می کردم. چند ماه صبح تا شب، شب تا صبح کارم شده بود تولید محتوا برای سایت. این در حالی بود که هنوز سایت نت به نت مخاطبی نداشت...

بدون اغراق گاهی هجده ساعت یک ضرب کار می کردم و حتی برای غذا خوردن هم دست از کار نمی کشیدم. تمام این کارا رو برای یک هدف انجام میدادم. اینکه به صورت آهسته و پیوسته سایت رو تغذیه کنم.

 

استارت آموزش مجازی سه تار در وبسایت نت به نت

به خاطر فعالیتم در جهت پا گرفتن وبسایت، کمتر می تونستم هنرجوی حضوری بپذیرم. این مسئله باعث میشد از لحاظ مالی هم در مضیقه قرار بگیرم. هزینه های جانبی سایت بسیار برای من بالا بود. اما خدا رو شکر وقتی شروع کردم به ساختن مجموعه‌ی آموزشی سه تار، کم کم هنرجوهایی که تشنه‌ی یادگیری بودن، وبسایت من رو پیدا کردن. هر چند کیفیت صدا و تصویر آموزشها مثل الان در این حد حرفه ای نبود، ولی همون اشخاصی که ویدیوهای آموزشی من رو دیدن، فهمیدن که دارم با دلسوزی کار می کنم. با همون گوشی موبایلم ویدیوهای اولیه آموزشی سه تار رو ساختم. مباحث پیش نیازی مثل روش صحیح در دست گرفتن ساز، نکات کلیدی در مورد انگشت گذاری سه تار، آشنایی با دایره نتها، طریقه اصولی مضراب زدن و... چیزی که برام اهمیت داشت این بود که وقتی کسی ویدیوهای منو میبینه، احساس کنه همونجا حضور داره. به خاطر همین خیلی ساده و به قولی خودمونی مطالب رو درس می دادم. بعد از آموزش پیش نیازها، باید یه مرجعی رو معرفی می کردم که از روی اون شروع به درس دادن کنم. من شیفته استاد جلال ذوالفنون بودم. به خاطر همین با کتاب آموزش سه تار استاد ذوالفنون، کار خودم رو آغاز کردم. پروسه‌ی سخت و طاقت فرسایی بود. برای هر جلسه ساعتها باید وقت میذاشتم. گاهی از فرط خستگی توی همون استودیو خوابم می برد. من با پوست و خون به این گفته بزرگان ایمان داشتم که هیچ تلاش مستمری بدون نتیجه نخواهد موند.

با انتشار تدریجی درسهای کتاب که آموزش بخش ماهور رو شامل می شد، متوجه شدم تعدادی هنرجو دارن کارهای منو دنبال می کنن. این رو از پیاهمایی که می دادن متوجه شدم. فهمیدم که چقدر آموزش مجازی خواهان داره.

همین امر باعث انگیزه مضاعف من شد. اون قدر پیگیری کردم و به تولید محتوا پرداختم که وقتی به خودم اومدم دیدم با پایان یافتن بخش ماهور، بیش از صد تا هنرجوی مجازی دارم. این نقطه اولین جایی بود که به خودم بالیدم. حتی الان که دارم این مقاله رو می نویسم، به یاد اون روزهای سختی که غریبانه و دست تنها کار رو شروع کردم؛ اشک تو چشام جمع شده و بغض شیرینی راه گلوم رو گرفته. بگذریم...

 

راه اندازی فروشگاه نت به نت

بیش از یک سال از تاسیس وبسایت نت به نت گذشته بود و توی سایت محصول فیزیکی ای نداشتیم. قصدی هم در این خصوص نداشتم. ولی وقتی دیدم هنرجوهایی که با من کار می کنن، چند بار برای خرید سه تار به مشکل خوردن و به خاطر بی تجربگی ساز تقلبی یا بد کیفیت رو به جای ساز خوب خریدن، راهی رو برای حل این مشکل پیدا نکردم به جز راه اندازی بخش فروشگاه وبسایت نت به نت. در این فروشگاه به صورت محدود ساز سه تار میارم تا لااقل هنرجوهای خودم با دغدغه خرید ساز مواجه نباشن.

 

از فروشگاه آنلاین نت به نت دیدن فرمایید

 

 

با استقبال از این فروشگاه اینترنتی و آنلاین، دامنه محصولات رو گسترده تر کردم و الان سازهای مختلفی مثل تار، سه تار، دف، تنبک، سنتور، تنبور، ویولن و... و همینطور وسایل جانبی موسیقی، موارد مربوط به موسیقی کودک و انواع کتابهای مختلف آموزشی در این فروشگاه وجود داره.

 

آموزش مجازی سازهای مختلف

با توجه به فضایی که سایت در اختیارمون گذاشت و همینطور استقبال روز افزون هنرجویان از آموزش های مجازی، پای آموزش سازهای دیگه هم به وبسایت نت به نت باز شد. الان علاوه بر تار و سه تار که خودم آموزش میدم، دوره آموزشی تئوری موسیقی و آموزش سازهای تنبک و سنتور هم در وبسایت نت به نت جریان داره و در آینده ای نه چندان دور قصد داریم تا آموزش سازهای بیشتری رو در برنامه های وبسایت قرار بدیم.

تنها نکته ای که برای من به عنوان مدیر وبسیایت نت به نت حائز اهمیته، کیفیته. کیفیت آموزش سازها چه از لحاظ فنی چه از لحاظ مدیا باید در خور شان هنرجویان باشه. به خاطر همین در انتخاب اساتید این مجموعه بسیار سختگیر هستم؛ چه از لحاظ سابقه و تجربه نوازندگی و چه از لحاظ مهارت در انتقال مفاهیم.

 

تیم نت به نت، همکارانی در قامت دوست

طفل نحیف نت به نت، الان تبدیل شده به یه خانواده هفت هزار نفری. همه ‌ی شما عزیزان بخشی از این خانواده بزرگ هستید. ما همه در یک تیم هستیم. تیمی که با هم تعامل داریم و چه در سایت، چه در شبکه های اجتماعی دنبال رسیدن به یک هدفیم. هدف اشاعه موسیقی.

اما نت به نت یک تیم پنهان هم داره. تیمی که پشت پرده خاضعانه و پرتلاش دارن کار می کنن، که هیچ وقت قطار نت به نت از حرکت باز نایسته. هر ویدیوی آموزشی، برایند تعامل و همکاری گروههای مختلف صدا و تصویره. هر متنی که در سایت میبینید، هر مقاله تخصصی و عمومی حاصل کار بچه های مدیریت محتواست. از نویسنده تا متخصص سئو. فایلهای صوتی حاصل و پادکستها حاصل زحمات بچه های گروه محتوای صوتیه و عوامل دیگه ای مثل گرافیست، مسئول فروشگاه و بسته بندی و ارسال، مدیریت داخلی سایت، روابط عمومی و مجری های بخش معرفی کتابها.

جا داره از این تیم خالص و کاربلد که زحمات زیادی برای رشد وبسایت نت به نت کشیده اند تشکری ویژه داشته باشم و خسته نباشید جانانه ای رو نثارشون کنم.

اگه خواستید با اعضای تیم نت به نت آشنا بشید، میتونید به قسمت هایلایت پیج اینستاگرامم مراجعه کنید.

 

صفحه رسمی علی اقبال در اینستاگرام

 

سخن پایانی

در پایان می خواستم از فداکاری ها و صبر و شکیبایی همسر عزیزم تشکر کنم. چه زمانهایی که باید پیش او می‌بودم ولی در استودیو داشتم تولید محتوا می کردم. اگه حمایت و صبر همسرم نبود، هرگز در این راهی که پا گذاشتم موفق نمی شدم. ممنونم از شادی که پا به پای من اومد و هیچ گاه به خاطر کم کاری های من اخم نکرد. همیشه سعی داشت بهم آرامش بده در حالی که شاید آرامش خودش رو فدای این کار می کرد. کلمات نمی تونن مراتب سپاس و قدر دانی من رو از این بانوی بزرگوار ادا کنند. پس ساده می گم: همسر عزیزم بابت همه چیز از تو ممنونم.

 

نويسنده: علی اقبال

 

نظر دهید (برای اعضا)

Captcha

نظرات (0)

تاکنون نظری ثبت نشده است.

سبد خرید 0
تماس با ما