مقالات

مقالات

زندگی نامه استاد ارشد تهماسبی

  • انتشار1399/01/13
  • 67بازدید
زندگی نامه استاد ارشد تهماسبی

 

استاد ارشد تهماسبی آهنگساز، محقق، ردیف دان، مدرس و نوازنده شهیر سازهای تار و سه تار کشورمان می باشد که در تاریخ ۲۸ دی ماه ۱۳۳۶ و در شهرستان الیگودرز به دنیا آمد. دوران کودکی و تحصیلات مدرسه ای خود را در شهرهای سنندج، همدان و تهران پشت سر گذاشت. پدر وی که از قریحه ای خوش و طبعی والا در موسیقی برخوردار بود، نخستین آموزش های اولیه در مورد تار را به اردشیر آموخت و شعله علاقه مندی را در دل او بر افروخت. قرابت و دوستی پدر با استاد فقید محمدرضا لطفی توفیقی بود که نصیب ارشد شد و او توانست مقدمات موسیقی را زیر نظر این استاد بزرگ بیاموزد. چندی بعد او در مرکز حفظ و اشاعه موسیقی به صورت رسمی در کلاس های درس استاد لطفی و همینطور استاد هوشنگ ظریف شرکت نمود و پله های ترقی را یکی پس از دیگری پشت سر نهاد. وی در سال ۵۸ با قبولی در آزمون ورودی وارد دانشکده موسیقی دانشگاه تهران شد. طولی نکشید که بنا به دلایل گوناگون از جمله انقلاب فرهنگی که با تغییر روش ها و سیاست های دانشکده همراه بود، از ادامه تحصیل صرف نظر کرد و به صورت شخصی به ارتقاء دانش و تجربه خود در سطح موسیقی پرداخت. او در سال ۶۰ توانست به عضویت کانون فرهنگی و هنری چاووش درآید. همکاری وی در سن ۲۴ سالگی در این مرکز با بزرگانی همچون محمدرضا لطفی، حسین علیزاده و پرویز مشکاتیان؛ نشان از نبوغ و اعتبار بالای او داشت. در همین سال بود که به امر مقدس تدریس اهتمام ورزید و کلاس های آموزشی را برای هنرجویان تار و سه تار تشکیل داد. یکی از دوران پر فروغ این استاد با اخلاق، همکاری های متعدد او به عنوان همنواز با استاد حسین علیزاده می باشد. در این همکاری ها برنامه های زیادی را چه در داخل کشور و چه در سطح بین المللی در کشورهای اروپایی و آمریکایی به اجرا گذاشتند که حاصل آن آلبوم های مطرحی همچون راز و نیاز، صبحگاهی، دلشدگان، همنوایی و معروفترین آنها که بسیار مورد توجه اهالی موسیقی قرار گرفت یعنی آلبوم شورانگیز بود.

 

 

همکاری ارشد تهماسبی با خوانندگان هم در خور توجه است. مثلاً آلبوم عشق ماند که از همکاری ایشان با سالار عقیلی منتشر شد و سروصدای زیادی هم به پا کرد. مخصوصاً برای تصنیف شاه شمشاد قدان که شروع شهرت سالار عقیلی با همین آلبوم و این تصنیف کلید خورد. این دو در سال ۸۳ نیز آلبومی با نام سایه های سبز روانه بازار کردند که آن هم برای مخاطبان بسیار جالب توجه بود. ارشد تهماسبی کتاب های زیادی را در مورد موسیقی ایرانی منتشر نموده. وی در زمینه موسیقی بسیار جدی و پرتلاش بوده و بیشتر به جنبه علمی موسیقی می نگریست. از اقدامات با ارزش او معرفی و نت نویسی آثار گذشتگان موسیقی سنتی ایران می باشد. مثل آثار به جا مانده از حیات موسیقیایی درویش خان. در تمامی این گردآوری ها، خود نیز به اجرای آن آثار پرداخته تا مجموعه کامل و بسیار مفیدی در اختیار مخاطبان قرار بگیرد. کتاب ها و آثار ثبت شده زیادی به واسطه همت و تلاش های بی شائبه ایشان در گنجینه موسیقی سنتی ایران موجود است. جهد و کوشش ایشان برای رشد سواد موسیقیایی هنرجویان ستودنی است.

 

 

آموزش آهنگهای جاویدان ایرانی برای تار و سه تار

 

 

 

از دیگر کارهای ارزشمند ایشان می توان به نت نگاری ردیف آوازی محمود کریمی، قطعات رکن الدین مختاری، آهنگ های عارف قزوینی، کتاب برنامه دشتی (از آثار موسی معروفی)، پنجه دشتی (شامل تصنیف های عارف و قطعات ابوالحسن صبا) و ... اشاره کرد. شخصیت معلمی ارشد تهماسبی با شخصیت موسیقیایی وی بسیار تفاوت دارد. در معلمی بسیار مقید به نظم و انضباط و اجرای جزء به جزء مطالب است و صبر و متانت ویژه ای نیز از خود نشان می دهد. اما در تکنوازی ها و بداهه نوازی های ایشان، رهایی و آزادی کامل مشاهده می گردد و احساس بالایی را در کنار هنر ایشان به هنگام نوازندگی می توان نظاره نمود. شخصیت استاد به گونه ای است که تمایل زیادی به حضور یافتن در گردهمایی ها و مجالس و محافل ادبی و هنری که عموماً با حضور هنرمندان همراه است، ندارد و معتقد است این رفت و آمدها فی نفسه با ذات کار جدی منافات دارد و به سرانجام رسیدن امور را مشکل می سازد. ایشان بیشتر وقتش را در اتاق کاری خود می گذراند و دقت نظر و وسواس زیادی روی کیفیت کار خود چه در زمینه نوازندگی و چه در مورد تالیف و گردآوری به خرج می دهد. از این رو گاه آثار ایشان دیر به دیر به دست مخاطبان و علاقه مندان می رسد. از دیگر فعالیت های مهم و ماندگار ایشان، تاسیس مرکزی برای معرفی ساز تار به اسم «جایگاه تار» می باشد. او با اجاره یک آپارتمان سه خوابه و با هزینه شخصی و درآمد معلمی خود، موزه ی جذاب و تاثیرگذاری را به راه انداخته که در آن وسایل شخصی اساتید بزرگ فقید تار، سازهای قدیمی تار، انواع مضراب های مورد استفاده در گذشته های دور و نزدیک و برخی از اسناد تاریخی و قابل توجه موسیقی ایران موجود می باشد.

 

نویسنده: محمد حنطه ای

 

0