فروشگاه

مقالات

مقالات

دو نوازی سه تار با خانم سادنا سورانی

  • انتشار1398/06/16
  • بازدید
دو نوازی سه تار با خانم سادنا سورانی

دو نوازی با خانم سادنا سورانی

 

در ابتدای این داستان از شروع آشنایی خود با خانم سادنا سورانی برایتان میگویم. یک روز که در اینستاگرام گشت و گذار میکردم، به صفحه شخصی  ایشون برخورد کردم. چند تا از پست های آموزشی ایشون رو مرور کردم و از سبک نواختن و احساس زیباشون به ساز در هنگام نواختن لذت بردم. نکته دیگری که توجه من رو به شخصیت ایشان جلب کرد، تنبور نوازی بود که باعث شد نسبت به ایشان حس هم ذات پنداری پیدا کنم. چرا که من هم دستی در نواختن  تنبور دارم، هرچند که هنوز در ابتدای راهم و کلاس هم نرفتم و هرآنچه با تنبور می نوازم، از تجربیات سه تار نوازی من است. یک روز به ایشان پیام دادم و از نحوه اجرای کارهاشون قدردانی کردم و ازشون درخواست کردم چنانچه اجازه دهند، یکی از ویدئوهای آموزشیشون رو در پیج خودم قرار بدم. این دقیقاً زمانی بود که مشغول ساختن ویدئوهای پکیج شور بودم و یکی از درسهای این بسته آموزشی، رنگ شهر آشوب بود. ایشون درس شهر آشوب را زده بود و در پیجش قرار داده بود. با خودم گفتم اجرای دلنشین و زیبای ایشون میتونه برای نوازندگان خانم الگوی خوبی باشه. بعضی خانم ها به دلیل موقعیت اجتماعی کشور، دچار کمبود اعتماد به نفس شده اند که این موضوعی بسیار مخرب و ناسازگار با روح موسیقی است. وقتی ببینند یکی از جنس خودشون با تسلط و آرامش کامل و با اون احساس عالی سه تار می نوازد ، برایشان انگیزه ای می شود تا بتوانند مسیر خود را مصمم تر از قبل طی کنند. خلاصه ایشون با روی باز درخواست منو پذیرفت و اون ویدئوی آموزشی رو در پیج اینستاگرامم گذاشتم. خداروشکر با استقبال خوبی رو به رو شد و از اینجا بود که آشنایی من با خانم سورانی رسمیت پیدا کرد.

 

آموزش سه تار در وبسایت نت به نت

 

قرار دونوازی با خانم سادنا سورانی

 

همه نوازندگان در هر مرحله از کار تخصصی خودشان علاقه مند هستند با هنرمندان دیگر تبادل اطلاعات کنند. این موضوع از دو جهت دارای اهمیتی کاربردی است.

 

1 – کسب تجربه بیشتر

2 – تبادل احساس با زبان موسیقی

 

 در هر حرفه ای که باشیم، همواره به دنبال افزودن دانش و اطلاعات نسبت به اون حرفه هستیم. فرقی نمیکند چه حرفه یا پیشه ای. به عنوان مثال؛ آرایشگرها در تخصص خود در جستجوی جدیدترین مدل های روز پیرایش مو و یا میکاپ ها با استاندارد جهانی هستند. یا یک مهندس برق با همکارانش در حیطه کاری خود تبادل اطلاعات میکند تا به قولی سطح خود را نسبت به دانش روز حفظ کند. در موسیقی هم همین موضوع صادق است اما با یک تفاوت بزرگ. زبان ما نوازندگان، ساز ماست. یعنی حتی اگر با یک نوازنده خارجی که حتی زبان او را هم نمی فهیم به همنوازی بنشینیم، حرفهای دل خود را با ساز بیان میکنیم و به گفتگو میپردازیم.

 

کمی از روحیات خودم برایتان بگویم

 

اطرافیان مرا فردی اجتماعی می دانند و می گویند با انسانها زود ارتباط برقرار میکنم و به دنبال کشف روحیات انسانها هستم. از دیدگاه من تفاوتی بین زن و مرد نیست و مهم انسانیت است، به قول معروف آدمی را آدمیت لازم است. مردها را مثل برادر و زن ها را مثل خواهران خود می دانم. تا آنجا که بتوانم کتابهای روانشناسی و عرفانی را زیاد میخوانم و در طی مطالعاتم به این نتیجه رسیدم که باید همه انسانها را دوست داشته باشم. این شعر حافظ  در این مسیر خیلی کمکم کرد .

 

به جهان خرم از آنم که جهان خرم از اوست

 عاشقم بر همه عالم که همه عالم از اوست

 

بگذریم... اینگونه شد که تصمیم گرفتم با خانم سادنا سورانی برای تعیین برنامه ای جهت دو نوازی اقدام کنم. به ایشان پیشنهاد همکاری دادم و ایشان هم به گرمی استقبال کردند و با مهر خود این قرار را پذیرفتند. اما به دلیل مشغله زیاد دو طرف، برنامه همکاری ما جور نمی شد و هر بار مانعی بر سر راهم قرار میگرفت. چون باید از کاشان به اصفهان میرفتم، و این نیازمند پیدا کردن یک روز عاری از مشغله بود تا بتوانیم با خیال راحت و بدون استرس آهنگ های مد نظرمان را بنوازیم. چند ماهی گذشت و بر حسب اتفاق قرار شد بنا به دلایل کاری، چند روزی را در اصفهان بمانم. حس کردم این فرصت خوبیست که تا مدتی که اصفهان هستم با خانم سورانی هماهنگ شوم و برنامه دونوازی را بچینم. پس سه تارم را نیز به همراه خود بردم. روز دوم با خانم سورانی تماس گرفتم و گفتم اصفهان هستم. انگار قسمت بود که این بار برنامه جور شود. ایشان هم خوشحال شدند و قرار شد همان شب در یکی از آموزشگاه های موسیقی اصفهان به دیدارشان بروم. به گفته خودشان تا ساعت 8 هنرجو داشتند، قرار شد بعد از پایان کلاس به برنامه ی نوازندگی خودمان بپردازیم. ساعت 7:30 از هتل راه افتادم و 7:50 دقیقه به آموزشگاه رسیدم. تقریبا یک ربع ساعت نشستم تا کلاس خانم سورانی تمام شود.

کلاس تمام شد و بلافاصله تشریف آوردند و استقبال گرمی هم از من نمودند. اولین بار بود ایشان را می دیدم و از همان ملاقات اول حس کردم یک هنرمند واقعی هستند. اولین شرط برای هنرمند بودن منش و اخلاق متواضعانه است که این صفت در ایشان موج می زد. خلاصه در یکی از کلاسها نشستیم. ابتدا کمی صحبت کردیم، از بیوگرافی خودم گفتم سپس از ایشان خواستم بیوگرافی و همچنین دیدگاهش را نسبت به ساز سه تار عنوان کند. مطالب جالبی را عنوان کرد که مرا بر آن داشت همان موقع سخنانش را در قالب مصاحبه ضبط کنم. احتمال میدادم برای هنرجویان سه تار «مخصوصاً خانم ها» می بایست جالب و کاربردی باشد.

 

اگر مایل به دیدن این ویدئو هستید به این لینک مراجعه کنید

 

خلاصه بعد از مصاحبه کوتاهی که داشتیم، از ایشان خواستم آهنگی که مد نظرش باشد را بگوید تا همنوازی کنیم. چند آهنگ ایشان گفت که من کار نکرده بودم و متقابلا چند آهنگ هم من گفتم که ایشان کار نکرده بود. بالاخره به این نتیجه رسیدم آهنگ محلی سه گدار را کار کنیم. هر دو به این آهنگ کاملا مسلط بودیم. حدودا ۱۰ دقیقه تمرین کردیم و سپس شروع کردیم به نواختن این قطعه که اتفاقاً خیلی هم خوب از آب در آمد. ویدئوی دونوازی من با خانم سادنا سورانی را می توانید در انتهای این مقاله مشاهده فرمایید. در همین جا قصد دارم به خاطر قبول پیشنهاد من برای دونوازی از ایشان تشکر کنم. شاید برایتان سوال شود این همه استاد بزرگ، چرا این قدر به دونوازی با ایشان تاکید دارید؟ پاسخ من این است: استادان بزرگ برای خودشان اسم و رسمی دست و پا کرده اند و همه جا نام آنها برده میشود و به احتمال زیاد وقتی برای ما ندارند. من معتقدم وقتی عزیزانی هستند که هم هنر و هم منش استادان بزرگ را دارند؛ بیاییم به آنها بها دهیم. بیاییم نام آنها را ببریم. متاسفانه در کشور ما از یک عده ای خاص بت ساخته میشود و همیشه نام آن عده زنده نگه داشته میشود. بیایید خودمان فرهنگ را عوض کنیم. آنقدر به اسم و رسم یک استاد نپیچیم. جامعه هنرمندان را رصد کنیم و هر کسی را که لایق ستایش و احترام است به او بها دهیم تا فرصتی باشد برای ایجاد همدلی بین هنرمندان در سراسر کشور.

 

سخن پایانی

 

امیدوارم داستان دونوازی من برای شما اثر بخش باشد. پیشنهادی که به همه نوازندگان دارم این است که بیایید حامی هم باشیم. در جستجوی نوازندگان و هنرمندان هم عقیده و به قول معروف هم فرکانس خود باشیم. در اینستاگرام  جستجو کنید، اگر از کار نوازنده ای خوشتان آمد، اگر حس کردید از نظر توانایی هم پای آن هستید، قرار همکاری بگذارید. فرقی نمیکند کدام شهر باشد. ارزش این را دارد که سفر کنید. از این نترسید که به من جواب رد خواهد داد. اگر اندکی ذوق هنری در وجود کسی باشد این پیشنهاد را با کمال میل خواهد پذیرفت. در پایان خدمت علاقه مندان به ساز سه تار که ساکن اصفهان هستند عرض کنم اگر مایل به آموزش سه تار هستید ، پیشنهادم به شما، خانم سادنا سورانی است. ایدی تلگرام و اینستاگرام ایشان جهت هماهنگی در قسمت پایین این بخش قرار دارد.

 جهت ارتباط با خانم سادنا سورانی به آیدی اینستاگرام ایشان مراجعه فرمایید : 

 

sadena.soorani@

 

تهیه شده در وب سایت نت به نت

 

نظر دهید (برای اعضا)

Captcha

نظرات (0)

تاکنون نظری ثبت نشده است.

سبد خرید 0
تماس با ما