فروشگاه

مقالات

مقالات

ذهن آرام اولین قدم برای نوازندگی

  • انتشار1398/03/30
  • بازدید
ذهن آرام اولین قدم برای نوازندگی

روی سخنم با شما دوست عزیزی است که تمرکز روی ساز برایت مشکل است و مشغله زیاد و مشکلات زندگی مانع ادامه دادن نوازندگی شما شده . در پایان این مقاله دیدگاه شما عوض خواهد شد و حتی اگر در قعر چاه هم باشی سازت را برخواهی داشت و خواهی نواخت . در ادامه با من همراه باشید تا انگیزه و باورهای جدید در مورد نوازندگی در شما ایجاد کنم  .

 

آموزش سه تار در وب سایت نت به نت

 

ذهن نا آرام سمی مهلک برای نوازندگان

 

نوازندگی با کارهای روزمره ما فرق دارد . به عنوان مثال فردا صبح باید چندکار انجام دهید 1 – رفتن به بانک جهت وصول چک 2 – خرید میوه برای منزل 3 – گرفتن کت و شلوارتان از خشک شویی . این موارد را شب قبل در لیست کارهای خود مینویسید تا فراموش نکنید و فردا صبح ، مرتب کارها را انجام میدهید . تصور کنید یکی از کارهایی که قرار است فردا انجام دهید، تمرین موسیقی است . این کار را هم شب قبل در لیست کارهایتان مینویسید . فردا بعد از کار بانکی و خرید میوه و گرفتن کت وشلوار در مسیر برگشت یک اتفاق بدی می افتد . کیف پولتان را گم کرده اید و یا اینکه با راننده تاکسی درگیر شده اید و یا هر اتفاق دیگری که ذهنتان را به هم ریخته است . به منزل می آیید و قرار است طبق برنامه ساز تمرین کنید . با آن ذهن آشفته سراغ میروید . به نظرتان چه اتفاقی می افتد ؟ بستر ذهنی شلوغ و آشفته مدام حواستان را پرت میکند و هرچه تلاش میکنید نُت ها را بنوازید موفق نمیشوید . آفتی به جان ذهن شما افتاده است . پیشنهاد میکنم قید تمرین آن روز را بزنید چون نوازندگی ذهن آزاد میخواهد . مگر اینکه بر ذهن خود مسلط باشید و هنر کنترل ذهن را بلد باشید .

 

 

چگونه ذهن خود را برای نوازندگی آماده کنیم؟

 

چند روز پیش یکی از هنرجویانم با من تماس گرفت و از مشکلش برایم درد دل کرد . ایشان میگفت هرچقدر تمرین میکنم نمیتوانم یک آهنگ را درست و کامل بنوازم . ایشان به روش مجازی سه تار کار میکند و از بسته های آموزشی من استفاده میکند . کمی کنجکاو شدم تا ببینم علت چیست، چون نحوه آموزشی من کامل و دقیق است و اگر فقط کمی دقت کنید درسهای سه تار را یاد میگیرید . با کمی پرس و جو فهمیدم موقع تمرین حواسش جای دیگر است و اصلا روی نت ها تمرکز ندارند و اگر بخواهم واژه دقیقش را بیان کنم ، « تمرین هوشمندانه » نداشت . همین باعث شده بود که نتواند یک آهنگ را کامل و دقیق اجرا کند . به او یاد دادم چگونه ذهن خود را آرام کند . به شما هم پیشنهاد میکنم از روش من پیش از تمرین موسیقی استفاده کنید .

 

پیش از تمرین موسیقی کمی مدیتیشن کنید

 

اگربخواهم مدیتیشن را خیلی ساده برایتان تعریف کنم باید آن را در یک واژه خلاصه کنم و آن واژه « بی ذهنی » است . یعنی به مدت چند دقیقه به هیچ چیز فکر نکنید . شاید بگویید غیر ممکن است . ولی من میگویم ممکن است و شما در طول روز گاهاً در حال مدیتیشن هستید و حواستان نیست . پیشنهاد میکنم در مورد مدیتیشن و مزایای آن تحقیقاتی بکنید . بریم سراغ روش کاربردی مدیتیشن قبل از تمرین موسیقی . ما قرار است برای یک تمرین موثر تمام، تنش ها ، استرس ها ، افکار منفی و هر آنچه مارا آشفته کرده از ذهن خود بیرون بریزیم . پس آماده شروع مدیتیشن شوید . اول یک لباس راحت بپوشید . حتماً یک اتاق ساکت را برای مدیتیشن انتخاب کنید . دمای اتاق مناسب باشد بین « 22 تا 26 » درجه باشد . نور اتاق حتی المقدور کم باشد . برای انجام مدیتیشن ، هم میتوانید دراز بکشید و هم میتوانید نشسته باشید . این بستگی به راحتی شما دارد و فرق چندانی ندارد . حالا چشمانتان را ببندید و شروع به نفس کشیدن های عمیق کنید . حتما از بینی نفس بکشید . یعنی دم از بینی و بازدم از دهان باشد . الگوی نفس کشیدن به صورت 2 شماره دم – 4 شماره حبس نفس – 6 شماره بازدم . به مدت 5 دقیقه به این شکل تنفس کنید . آرام آرام به حالت ریلکسیشن میروید . این زمان برای بار اول کافیست . دفعات بعدی زمان مدیتیشن را بیشتر کنید .  موقع انجام این کار برای دفعات ابتدایی افکار گوناگون سراغتان می آید . بدنتان به خارش می افتد و تمرکز خود را از دست خواهید داد ولی در جلسات چهارم به بعد به حالت باشکوه و لذت بخش « بی ذهنی » خواهید رفت . بعد از مدیتیشن ذهن شما آرام و ساکت میشود و آماده برای تمرین موسیقی است . تنش ها و افکار مزاحم را دور ریخته اید و ذهن شما مثل یک کاغذ سفیدی است که باید شروع به نوشتن روی آن کنید . حالا میتوانید یک تمرین موثر را آغاز کنید . امیدوارم از حس و حال مدیتیشن لذت ببرید

 

 

 

 تمرین هوشمندانه موسیقی چیست؟

 

تمرین هوشمندانه یعنی اینکه به تمام جزئیات نُت یک آهنگ دقت کنید و ببینید چه اتفاقی می افتد . اکثر ما موقع تمرین موسیقی، فقط به این فکر میکنیم که نت آهنگ را حفظ شویم و در نهایت یک آهنگ بنوازیم و این تمام موضوع نیست . باید کاملا هوشمندانه به جزئیات آهنگ دقت کنید . مواردی که موقع تمرین موسیقی باید به آنها دقت کنید به شرح زیر است . 

 

1- به علائم تغییردهنده « بِمُل – کُرن – دیز- سری » درحین تمرین دقت کنید .

 

2- نسبت به تغیرات ریتم هوشیار باشید « در بعضی آهنگ ها ریتم آهنگ تغییر میکند . مثلا پایه آهنگ 6/8 است به 2/4 تغییر میکند دوباره برمیگردد به ریتم اصلی »

 

3- خلاق باشید . گاهی یک میزان موسیقی را میتوانید یک آکتاو بم تر اجرا کنید . یا مثلاً میشود روی سیم های دیگر اجرا کرد ولی داخل نت ها به آن اشاره نشده . به سلیقه خودتان سعی کنید روی سیم های دیگر ساز امتحان کنید و فضای جدید ملودیکی بوجود بیاورید .

 

4- به تناسبات بین نت ها دقت کنید . مثلاً یک میزان اگر 4/4 است ، دقت کنید چهار نت سیاه به چه صورت در این میزان تقسیم شده ، دقت به این تناسبات برای درک و یادگیری آهنگ به شما کمک میکند

 

5- به نت « سکوت » داخل آهنگ دقت کنید . با تغییر سکوت در جاهای مختلف آهنگ فضای آن آهنگ تغییر میکند . مثلا اگر سکوت اول یک میزان قرار بگیرید تغییری در اجرای آن بوجود می آید .

 

 

سخن پایانی 

 

بعد از گذشت یک هفته از آن موقع که ایده مدیتیشن را به هنرجویم دادم ، با من تماس گرفت و چقدر خوشحال بود . جواب مثبت گرفته بود . من مطمئن بودم که علت ناتوانیش در نوازندگی همین عدم تمرکز است . این نکته را هم عنوان کنم ، مدیتیشن یا همان مراقبه نه تنها برای موسیقی، بلکه برای کل زندگی شما مفید است . مدیتیشن باعث میشود مثل بیدی شوید که با باد میرقصید و کاملا با تمام عناصر طبیعت همسو میشوید و از لحظه لحظه زندگیان لذت میبرید . امیدوارم این متن کوتاه در پیشرفت نوازندگی شما موثر باشد . در پایان پیشنهاد میکنم مقاله سه تار درمانی از تجربیات خودم را مطالعه بفرمایید . ویدئویی در انتهای آن قرار دارد که سفری کوتاه به یکی از روستاهای اطراف کاشان داشته ام و در آن ویدئو از سه تار درمانی برایتان صحبت میکنم . 

 

 

ویدئوی مربوط به این مقاله را مشاهده کنید

 

 

تهیه شده در وب سایت فرهنگی آموزشی نت به نت

نظر دهید (برای اعضا)

Captcha

نظرات (0)

تاکنون نظری ثبت نشده است.

سبد خرید 0
تماس با ما