فروشگاه

پست های آموزشی

پست آموزشی

فاصله ششم کوچک پایین رونده در دوره تربیت شنوایی (درس 28)

  • انتشار1403/02/12
فاصله ششم کوچک پایین رونده در دوره تربیت شنوایی (درس 28)

 همراهان عزیز درس بیست و هشتم از دوره تربیت شنوایی موسیقی در وبسایت نت به نت را به صورت رایگان مشاهده می فرمایید. در درس قبلی با فاصله ششم کوچک آشنا شدیم و تمرین سرایش این فاصله را در جملات بالا رونده کار کردیم. در این درس همین فاصله را این بار به صورت جملات پایین رونده، یعنی از نتهای زیر به سمت نت های بم تمرین خواهیم کرد.

اگر دقت کنید می بیند که جملات همان جمله های درس قبلی است با این تفاوت که عکس و قرینه شده اند. نت های مبدا و مقصد جابه جا شده (معکوس) و تمرین از سمت نت های زیرتر (قرینه) شروع می شود.

این اختلاف دو وجهی به گوش موسیقیایی شما کمک می کند تا فاصله ششم کوچک را از هر سمت و سو به خوبی شناسایی کنید. البته شرط موفقیت در آن، تکرار زیاد است. مهارت در موسیقی و شناخت نت ها به جز در سایه تمرین و تکرار زیاد، به هیچ وجه میسر نمی شود. باید هنر را به چشم یک فن نگاه کنیم. هنر همان فن است با چاشنی زیبایی و نوآوری. مسلما برای یادگیری هر فنی نیاز به زحمت و ممارست است. هیچ آشپزی یک شبه نتوانسته به ترکیب مزه ها و چاشنی ها برای طبخ غذایی نمونه دست پیدا کند؛ بلکه سالها آزمون و خطا و تمرین پشت مهارتش بوده است. یک موزیسین نیز باید ارتباط بین نت ها و ترکیب انها را با تمرین و تلاش به دست آورد.

 

تمرین برای سرایش فاصله ششم کوچک پایین رونده

تمرین این جلسه مربوط به سرایش جملات مبدا و مقصد فاصله ششم کوچک به صورت پایین رونده، در گستره صوتی آقایان و خانم ها خواهد بود.

نت های این تمرین عبارتند از:

می سل دیز - می بمل سل -ر فا دیز - ر بمل فا - دو می - سی ر دیز - سی بمل ر - لا دو دیز - لا بمل دو - سل سی - فا دیز لا دیز - فا لا

برای آقایان از نت Mi در اکتاو 4، و برای خانمها از همین نت در اکتاو 3 پیانو شروع می شود.

 

شاید برخی از هنرجویان برایشان سوال شود که آیا فقط بایستی در همین محدوده صوتی جملات را سرایش کنیم؟

ببینید عزیزان، درست است که حنجره انسان ساختاری مثل یک ساز موسیقی دارد (ارتعاش مولکول های هوا و تولید امواج صوتی). اما قدرت و گستره صدایی حنجره می تواند در افراد مختف، متفاوت باشد. مثلا همه سه تارها گستره صوتی‌شان نزدیک به سه اکتاو با نت های مشخص است. اما در انسان های مختلف، گستره صدای تولید شده از نظر دامنه می تواند متفاوت باشد. یا حتی برخی صدای بم را بهتر از صداهای زیر اجرا می کنند یا بالعکس. این تمریناتی که استاد مبینی به شما می دهد، یک طیف متوسطی است که تقریبا همه افراد می توانند آن را سرایش کنند. اما اگر احساس می کنید توانایی شما بیش از این گستره است،  هیچ اشکالی ندارد که جملات را خودتان از هر دو طرف ادامه دهید. اما در عمل لزومی برای این کار نیست؛ چرا که تمرین های تربیت شنوایی برای پرورش گوش موسیقی است، نه برای صداسازی و تقویت حنجره.

به هر حال اگر هم جملات را ادامه دادید، مراقب باشید به هیچ عنوان به حنجره خود فشار نیاورید. حنجره هم می تواند آسیب های مختلفی ببیند.

پیشنهاد ما این است چنانچه می خواهید همزمان با تربیت شنوایی، صدای خود را نیز تقویت کنید؛ از پکیج صداسازی نت به نت به تدریس استاد مبینی استفاده کنید. در این پکیج تمرین های استاندارد و کاملا مناسب با بهداشت حنجره، تحت معتدهای معتبر جهانی تهیه شده است که تاثیر شگفت انگیزی بر تقویت صدای شما خواهد داشت. برای مشاهده و خرید این پکیج، به لینک زیر مراجعه کنید.

 

پکیج صداسازی نت به نت به تدریس استاد مبینی

 

در ویدیوی زیر این درس را به صورت رایگان مشاهده می کنید

 

توجه !

این پست آموزشی رایگان است.

برخی محصولات فروشگاه

همه موارد

نظر دهید (برای اعضا)

به این مورد امتیاز بدهید

Captcha

نظرات (0)

تاکنون نظری ثبت نشده است.

سبد خرید 0
تماس با ما