فروشگاه

پست های آموزشی

پست آموزشی

3 روش حفظ کردن جای پرده ها در سه تار

  • انتشار1402/02/02
3 روش حفظ کردن جای پرده ها در سه تار

چکیده مطلب:

در این پست آموزشی به بررسی روش هایی می پردازیم که هنرجویان مبتدی با استفاده از آنها بتوانند به راحت ترین شکل جای پرده ها در سه تار را حفظ کنند. حفظ بودن جای پرده ها یکی از ارکان انگشت گذاری است و نوازندگی بدون آن غیرممکن است. همچنین در این ویدیوی آموزشی هنرجوی استاد اقبال تجربیات خود در این زمینه را با شما به اشتراک می گذارد.

 

انگشت گذاری و لزوم حفظ بودن جای نام پرده های سه تار

در این مقاله می خواهیم به یکی از مواردی که فکر هنرجویان مبتدی سه تار را مشغول می کند بپردازیم. یعنی حفظ کردن جای پرده های سه تار. اینکه هر پرده در کوک متداول و اصلی سه تار (دو- سل- دو- دو) چه نتی را به ما می دهد. خب، در درجه اول به این فکر خواهیم کرد که ما باید همه این پرده ها را حفظ کنیم. اما واقعا نیازی نیست یک هنرجوی مبتدی مثل حفظ کردن شعر در مدرسه بخواهد از اول همه را حفظ کند. حفظ کردن یک باره پرده ها، کمکی به انگشت گذاری آگاهانه نخواهد کرد. انگشت گذاری روی دسته سه تار بایستی کاملا آگاهانه باشد و این مستلزم آن است که جای پرده ها را به صورت عملی حفظ کرده باشیم نه فقط به شکل تئوری.

 

آموزش سه تار در وب سایت نت به نت

 

بیایید با هم نام پرده های سه تار در کوک اصلی یعنی کوک مختص به دستگاه ماهور را بررسی کنیم.

سیم اول: دو

سیم دوم: سل

سیم سوم و چهارم: دو

یعنی وقتی دست باز (بدون انگشت گذاری) به این سیم ها مضراب بزنید، به ترتیب باید نت های دو سل دو دو از سیم اول تا سیم بم به صدا در آید.

حال به سراغ پرده ها می رویم. از آنجا که کوک سیم اول، سوم و چهارم یکی است، پس انگشت گذاری روی هر پرده باعث ایجاد نت مشابهی از این سه سیم می شود. و فقط سیم دوم با این دو متفاوت است.

 

پکیج جامع آموزش دستگاه ماهور در سه تار

 

حال به شکل زیر نگاه کنید تا بدانید هر پرده در کوک اصلی سه تار چه صدایی را ایجاد می کند.

شناخت پرده های سه تار

 

همانطور که در تصویر بالا می بینید، هنرجو با 50 نت در 25 پرده سر و کار دارد.

آیا درست است به هنرجو بگوییم اول برو همه موارد را حفظ کن و بعد بیا؟ گیریم همه را هم حفظ کرد. چگونه می خواهد آنها را در اجرای عملی نت ها هماهنگ کند؟ آری عزیزان روش حفظ کردن پرده ها این نیست. در ادامه به شما می گوییم که برای حفظ کردن آنها راههای کارآمد تر و بهتری را در پیش رو خواهید داشت.

 

3 روش برای حفظ تدریجی جای پرده ها برای هنرجویان مبتدی سه تار

هنرجویانی که به سطوح متوسطه و پیشرفته رسیده اند، جای پرده ها را در کوک های مختلف سه تار بلدند. دلیل آن هم تکرار زیاد تمرین ها بوده است. در این ویدیو از مجموعه پست های آموزشی تجربیات هنرجویان، مهدخت یزد آبادی از هنرجویان پر انگیزه سه تار استاد اقبال، تجربه خود را از حفظ کردن پرده ها با شما به اشتراک می گذارد. او می گوید برای هر تمرینی که استاد به او می دهد، میزان ها را یکی یکی حفظ می کند، و در آخر مجموع آنها را مثل تکه های پازل به هم می چسباند. این روش بسیار خوبی برای حفظ کردن تدریجی پرده های سه تار هست که مورد تایید اساتید نیز می باشد. بیایید با هم 3 روش برای حفظ کردن تدریجی پرده ها را بررسی کنیم.

 

1- حفظ میزان به میزان تمرین ها:

هر تمرینی که استاد به شما می دهد، حاوی چند میزان است که در آنها باید نت ها را با انگشت گذاری روی پرده های صحیح بنوازید. وقتی برای هر تمرین، میزان ها را یکی یکی حفظ کنید و در آخر مثل قطعات پازل کنار هم بچینید، به این شکل با تکرار تمرین های آینده؛ به صورت تدریجی و خیلی آرام جای همه پرده ها را حفظ خواهید کرد. در اینجا فقط مسئله تمرین زیاد، تکرار و گذر زمان مطرح است.

 

2- مشخص کردن نام پرده ها با برچسب:

یک طرف دسته سه تار، اسم پرده ها را برای سیم اول، سوم و چهارم را بچسبانید، و در طرف دیگر همین برچسب ها را برای سیم دوم بزنید. توجه داشته باشید برچسب ها به گونه ای نباشند که وقتی انگشت گذاری می کنید، سیم با آنها تماس پیدا کند. با این روش خود به خود ظرف مدت کوتاهی با تمریناتی که انجام می دهید، جای پرده ها را حفظ خواهید شد.

 

3- تمرین کردن مقابل آینه:

یک درس یا تمرین را حفظ کنید. حال به جای آنکه به دسته ساز نگاه کنید، یک آینه مناسب مقابل خود بگذارید و سعی کنید پرده ها را از داخل آینه پیدا کنید. این کار در ابتدا کمی سخت به نظر می رسد. اما به هر حال با پیگیری مدام، در خواهید یافت که دیگر بدون نگاه کردن به آینه هم می توانید پرده ها را از حفظ بزنید. تکرار این کار باعث می شود خیلی زود جای همه پرده ها در ذهن شما بنشیند.

 

پیشنهاد میکنیم مقاله جامع شناخت پرده های سه تار را برای اجرای درست انگشت گذاری مطالعه کنید.

  

 

سوالات متداول

بهترین حالت حفظ کردن جای پرده ها روش تدریجی است. یعنی نتهای هر درسی که به شما تکلیف می شود را میزان به میزان حفظ کنید. با تکرار و تمرین پیوسته درس ها، خود به خود ظرف یکی دو ماه، همه پرده ها را حفظ خواهید شد.
وقتی در یک دستگاه (به عنوان مثال دستگاه ماهور با کوک اصلی سه تار) جای پرده ها را حفظ شوید، دیگر حفظ کردن پرده های دستگاه های بعدی کار سختی نخواهد بود. درست مثل یادگیری کوک سه تار است. وقتی یاد بگیرید چگونه کوک سه تار را برای یک دستگاه تنظیم کنید، سایر دستگاه ها را نیز به راحتی یاد خواهید گرفت.

توجه !

این پست آموزشی رایگان است.

برخی محصولات فروشگاه

همه موارد

نظر دهید (برای اعضا)

به این مورد امتیاز بدهید

Captcha

نظرات (0)

تاکنون نظری ثبت نشده است.

سبد خرید 0
تماس با ما