فروشگاه

پکیج های آموزشی

خرید دوره های آموزشی

آواز ابوعطا-گام چهارم دوره آموزش سه تار

  • انتشار1398/12/27
آواز ابوعطا-گام چهارم دوره آموزش سه تار

 

چرا آواز ابوعطا؟

 

«مگر می شود نوازنده ای خوش ذوق، اوج حجاز را به رقص میان تارهای ساز و انگشتان، بر فروزد و شرح دردمندی عاشقان را به ناله های غریبانه اش تازه نگرداند؟»

 

درود بر شما همراهان عزیزوب سایت نت به نت. هنرجویان مصمم و آینده دار ساز دلنشین سه تار. اگر از کسانی که الفت و انس دیرینه با سه تار دارند، پرسیده شود بزرگترین ویژگی این ساز چیست؛ مطمئن باشید که خواهند گفت سه تار رفیق تنهایی و مونس خلوت گزینی ماست. و اگر دوباره سوال شود که در این خلوت و تنهایی خویشتن، شرح گفتگویتان با یکدیگر چیست؟ خواهند گفت می رویم به دیار ابوعطا، در کوچه پس کوچه های سیخی، به بلندای حجاز.

دوستان عزیز! آواز ابوعطا، یکی از محبوب ترین متعلقات موسیقی سنتی ایرانیست و همواره در مثل ها و حکایات از دیرباز تا به امروز، به عنوان آوازی پر احساس و عمیق از آن یاد میشده. چه خواننده چه نوازنده ، اگر مسلط به این آواز شود و در محفلی آن را بخواند یا بنوازد، ناخود آگاه روح موسیقیایی ابوعطا بر همهمه آن محفل مهر سکوت می زند و خود شمع مجلس می گردد. آوازی گیرا و پر از احساس، فرزندی خلف از دستگاه شور. اگر نوازنده سه تار هستید و تا کنون آموزش دستگاههای پایه را طی نموده اید، حال نوبت به حظ بردن از کار خود در چارچوب آواز ابوعطاست...

 

شروع آموزش سه تار در وبسایت نت به نت

 

آواز ابوعطا و بداهه نوازی

ما همیشه هنرجویان را به بداهه نوازی تشویق کرده و تاکید داشته ایم آن را یک هنر انتزاعی بدانند. هنری که منجر به تقویت خلق آثار منحصر به فرد خودتان می گردد. یکی از دستگاههایی که برای بداهه نوازی بسیار دلنشین است، دستگاه شور است. و در قلب این دستگاه، آواز ابوعطا نهفته. آوازی با نغمه های حزن انگیز که با یادگیری آن میتوانید در هر لحظه و هرجا، فارغ از هیاهوی این دنیای پر شتاب، با نواختن در زیر و بم آن روح خود را نفسی تازه ببخشایید.

 

دوره جامع تئوری موسیقی ،آنچه هرنوازنده باید بداند

 

پکیج آموزش سه تار بخش آواز ابوعطا از نگاه هنرجویان

 

در ویدیوی زیر دو تن از هنرجویان ما تجربیات خود از یادگیری آواز ابوعطا را به اشتراک میگذارند. مشاهده آن می تواند برای عزیزانی که قصد یادگیری این پکیج را دارند، مثمر ثمر باشد.

 

 

 

ابوعطا در وبسایت نت به نت

خدا را شاکریم که با دلگرمی گرفتن از شما عزیزان، توانستیم جلد اول کتاب استاد جلال ذوالفنون را با موفقیت به انجام برسانیم. آخرین بخش از کتاب آموزش سه تار به تالیف استاد جلال ذوالفنون، مربوط به یکی از محبوب ترین آوازهای موسیقی اصیل ایرانی یعنی بخش آواز ابوعطا می باشد. در این بسته آموزشی کل 15 درس بخش آواز ابوعطا را در قالب ویدئوهایی شفاف و با گویشی روان، داخل یک مجموعه قرار داده ایم. دروس مربوط به این بخش از صفحه ۹۳ تا صفحه ۱۰۷ کتاب استاد ذوالفنون می باشد. اگر به تازگی به جمع دنبال کنندگان آموزش های آقای اقبال پیوسته اید، باید خدمتتان عرض کنم کتاب استاد جلال ذوالفنون موثرترین مجموعه جهت یادگیری سه تار است که بسیاری از اساتید، آن را به عنوان الگوی آموزشی خود قرار میدهند. جلد نخست این کتاب شامل چهار بخش است. دو دستگاه و دو آواز. دستگاه ماهور و شور، آوازهای دشتی و ابوعطا. تیم وبسایت نت به نت هر کدام از بخش های این کتاب را در قالب یک بسته آموزشی جمع آوری کرده و هم اکنون قابل تهیه و دانلود برای شما عزیزان است.

 

محتوای دروس آموزشی پکیج ابوعطا 

درس اول: این درس پیش درآمد ابوعطا دز صفحه 93  از جلد اول کتاب آموزش سه تار استاد جلال ذوالفنون است. پیش درآمد، یک فرم ضربی در موسیقی ایرانی است که قبل از درآمد یک دستگاه اجرا میشود . فرم اجرای آن سازی است و معمولاً کلام ندارد.

 

 درس دوم: این درس « درآمد » ابوعطا است .  صفحه 94 کتاب استاد جلال ذوالفنون اختصاص دارد به این درس . درآمد  بیانگر مد اصلی دستگاه می باشد، ضرب آهنگ کند تری نسبت به بقیه گوشه های دستگاه دارد و در کل یک معرفی حرفه ای بر کل اجرایی است که در یک دستگاه قرار است  صورت پذیرد.

 

درس سوم: این درس گوشه  « سَیَخی » نام دارد که از گوشه های مهم آواز ابوعطا است. صفحه 95 کتاب استاد جلال ذوالفنون اختصاص دارد به این درس. این گوشه ابوعطا هم آوازی است و میزان ضربی ندارند. یعنی بایستی فضای ملودیک این گوشه را درک کنید و سپس روی ساز اجرا کنید . نکته ای که در هنگام نواختن گوشه های آوازی باید رعایت کنید این است که حس آن آواز را درک کنید.

 

درس چهارم: این درس گوشه  « سَیَخی آوازی » نام دارد  . صفحه 96 کتاب استاد جلال ذوالفنون اختصاص دارد به این درس. گوشه ای آوازی و زیبا در آواز ابوعطا، یکی از محبوب ترین متعلقات دستگاه شور.

 

درس پنجم:  این درس گوشه  « رامکلی » نام دارد. صفحه 97 کتاب استاد جلال ذوالفنون اختصاص دارد به این درس. این درس هم مثل درسهای پیشین حالت آوازی دارد و در آن هیچگونه میزان ضربی مشاهده نمیشود. لذا بایستی با توجه به نت ها، کشش متناسب با هر نت را درک کنید و روی ساز اجرا کنید. اگر به نت مربوطه دقت کنید، میبیند که خطوط اتصال متعددی در آن به کار رفته که اکثر آنها از یک سیاه نقطه دار و یک چنگ استفاده شده. روش اجرای آنها به صورت ریز میباشد.

 

درس ششم: این درس گوشه  « حجاز » نام دارد. صفحه 98 کتاب استاد جلال ذوالفنون اختصاص دارد به این درس. حجاز نام گوشه ای است که در حیطه مقام ها قرار می‌گیرد و موسیقی مقامی عربی و ترکی و ایرانی از آن استفاده می نمودند. دارای طیف کششی و برای خواندن آواز به کار می‌رود. در گذشته از این مقام آوازی برای خواندن قرآن و ادعیه و مناسک دینی و مذهبی همچون اذان و... استفاده می‌شد ولی کم کم وارد سیستم دستگاه موسیقی سنتی ایرانی شد و پس از آواز ابوعطا قرار گرفت.

 

درس هفتم: این درس گوشه "حجاز ضربی" نام دارد و صفحه ۹۹ کتاب استاد جلال ذوالفنون به این درس اختصاص دارد. در این گوشه بافت حجاز کاملاً رعایت شده است. در خط سوم تحریر حجاز را داریم و در انتهای خط چهارم و اوایل خط پنجم با تکرار این تحریر مواجه هستیم. پس از آن قطعه به سمت اوج می رود و در حیطه "سی کرن" و با تاکید بر روی "رِ"به مرحله فرود به خود حجاز می رسد. در انتها نیز با فرود بر روی شور روی نت "ر" متوقف می شود. در این قطعه از ابتدای خط هشتم، از حالت ضربی سه چهارم خارج شده و حالت آوازی به خود می‌گیرد.

 

درس هشتم: این درس گوشه "چهار پاره یا چهار باغ" نام دارد و صفحه 100 کتاب استاد جلال ذوالفنون به این درس اختصاص دارد.این گوشه در دستگاه ماهور نیز وجود دارد و از حالت ریتمیک خاصی پیروی میکند. اگر چه 

این گوشه میزان ضربی خاصی ندارد، ولی پس از تسلط کامل به آن میتوانید به صورت ضربی نیز این آهنگ را بنوازید.

 

درس نهم: نام این درس گوشه شمالی یا دستان عرب می باشد و صفحه ۱۰۱ از کتاب استاد جلال ذوالفنون را شامل می شود.

 

درس دهم: در این درس از آواز ابوعطا یک آهنگ رابا سه تار یاد خواهیم گرفت. در واقع یک تیر و دو نشان. هم با حال و هوای ابوعطا بیشتر آشنا می شویم، هم ترانه ای زیبا و فولکلور را یاد خواهیم گرفت. نام این درس از کتاب سه تار ذوالفنون، آهنگ محلی مازندران است و نت آن در صفحه ۱۰۲ کتاب قرار دارد.

 

درس یازدهم: نام این درس گوشه خسرو شیرین می باشد و صفحه 103 از کتاب استاد جلال ذوالفنون را شامل می شود. دوستان عزیز دقت فرمایید ، گوشه خسرو و شرین یک گوشه آوازی است . لذا میزان ضربی ندارد . با درک نت ها و رعایت نکاتی که در ویدئوی آموزشی این درس گفته میشود ، شروع به تمرین کنید.

 

درس دوازدهم: نام این درس گوشه بسته نگار می باشد و صفحه 104 از کتاب استاد جلال ذوالفنون را شامل می شود. هنرجویان عزیز دقت فرمایید ، این درس هم مثل درس قبلی میزان ضربی ندارد . اما یک غالب مشخص ریتمیک دارد که مختص به خود بسته نگار است . در این درس از تکنیک اشاره زیاد استفاده شده است . اگر به نت آهنگ دقت کنید ، خطوط اتصال های زیادی در آن استفاده شده که آنها را به صورت اشاره اجرا میکنید .

 

درس سیزدهم: نام این درس قطعه ضربی می باشد و صفحه 105 از کتاب استاد جلال ذوالفنون را شامل می شود. این قطعه اقتباس از یک تصنیف قدیمی است که به وسیله روح انگیز اجرا شده.

 

درس چهاردهم: نام این درس رنگ ابوعطا می باشد و صفحه 106 از کتاب استاد جلال ذوالفنون را شامل می شود. همانطور که مستحضر هستید ، به قطعات ریتمیک و شاد در موسیقی ایرانی « رِنگ » میگویند . رِنگی که در این بخش آموزش خواهید دید، از ساخته های استاد جلال ذوالفنون میباشد . معمولاً هنرجویان از قطعات ریتمیک و شاد استقبال زیادی میکنند و پیشنهاد ما به شما این است که ، برای درک صحیح این قطعه و نواختن آن به صورت کامل و دقیق ، از مترونوم استفاده کنید.

 

درس پانزدهم: نام این درس چهارمضراب می باشد و صفحه 107 از کتاب استاد جلال ذوالفنون را شامل می شود. چهار مضراب تند ترین فرم دستگاه موسیقی ایرانی است. این قطعه در نگاه اول شاید کمی مشکل به نظر برسد. اما حقیقتاً اینگونه نیست . اگر الگوی مضرابی آن را درک کنید و بسیار آهسته و شمرده شمرده به تمرین آن بپردازید ، در اجرای آن به مشکل بر نخواهید خورد.

 

 

 

مشاهده کلیه ی پکیج های آموزشی سه تار
 

پکیج آموزش سه تار بخش ماهور

 

خرید پکیج آواز ابوعطا با قیمت مناسب

لازم به ذکر است دروس آواز ابوعطا هم به صورت تکی قابل خرید است هم به صورت کامل و پکیج شده. شاید بپرسید کدام با صرفه تر است؟

مبلغ هر درس به صورت تکی 100 هزار تومان می باشد که اگر بخواهید 15 درس را به صورت تکی بخرید بایستی 1.500.000 تومان پرداخت کنید . اما اگر پکیج کامل را تهیه کنید، شما 600 هزار تومان میپردازید و کل 15 درس را یکجا به دست می آورید ، پس خرید  پکیج آواز ابوعطا از لحاظ اقتصادی بسیار با صرفه تر است. و در مجموع  900 هزار تومان یعنی 60% در هزینه صرفه جویی می گردد.

 

 

سوالات متدوال شما

 

آیا برای یادگیری ابوعطا میبایست پیش نیازی را گذراند؟

پاسخ: خیر! به جز پکیج آموزشی ماهور که بخش ابتدایی و مقدماتی است، بقیه بسته ها یعنی «شور،دشتی و ابوعطا» مستقل است و هیچ کدام پیش نیاز دیگری نمی باشد.

 

آیا نیاز هست که همراه با آموزش های این پکیج، از آموزش های مکمل هم استفاده کرد؟

پاسخ: رسالت ما در باب آموزش، یاد دهی کامل و بدون هیچ نقطه ابهام است. با همین پکیج می توانید آواز ابوعطا را به صورت کامل یاد گرفته و از منابع دیگر بی نیاز شوید.

 

در صورت پیش آمدن اشکال در یادگیری برخی دروس، چگونه می توانیم آن را با شما در میان بگذاریم؟

پاسخ: پشتیبانی کانال تلگرام ما، آماده پاسخگویی به هر گونه سوال و مشکلات شما عزیزان می باشد. برای این منظور کافیست وارد کانال تلگرام شوید و در قسمت بیو کانال آدرس پشتیبانی را مشاهده نمایید.

 

کلام آخر

 

بعد از ثبت نام و پرداخت ، لینک کلیه درسها برای شما باز میشود و یکی یکی آنها را دانلود میکنید . درون هر لینک یک فایل ویدئویی ، یک فایل صوتی ، یک عکس قرار دارد که مربوط به درس مورد نظر است . فایل ها rar شده میباشند . بعد از دانلود ، آنها را اکسترکت کنید و استفاده نمایید . حجم کل فایلها 1700 مگا بایت میباشد . امیدوارم توضیحات کامل بوده باشد . در صورتی که مطلبی برایتان نا مفهموم بود در قسمت تماس با ما شماره تلفن ما قرار دارد میتوانید با ما تماس بگیرید . موفق و پیروز باشید . 

 

 

 

سوالات متداول

پکیج ابوعطا شامل 15 درس است که هنرجویان به واسطه آن سه تار نوازی در گوشه های مهم و زیبای آواز ابوعطا را یاد می گیرند. این پکیج بر اساس بخش چهارم از جلد اول کتاب استاد ذوالفنون است که توسط علی اقبال مدرس تار و سه تار وبسایت نت به نت به طور کامل تدریس شده است.
این قضیه به تلاش و پیگیری هنرجو بستگی دارد. اما اگر هنرجو روزی نیم ساعت را صرف تمرین این پکیج کند، پس دو ماه خواهد توانست تمام قطعات آواز ابوعطا را بنوازد.

توجه !

برای دریافت کامل ویدیوهای آموزشی این پکیج ، ابتدا از طریق کادر زیر پکیج مربوطه را خریداری نمایید.

سپس آن را از طریق پروفایل کاربری خود دانلود کنید. 

دروس موجود در این پکیج آموزشی به صورت تک درس نیز در وب سایت وجود دارد که از طریق فهرست زیر قابل دسترس می باشد.

در صورت خرید این آموزش به صورت پکیج به جای خرید تک درس های آن ، حداقل 50 درصد هزینه ی خرید شما کاهش می باید.

برخی محصولات فروشگاه

همه موارد

نظر دهید (برای اعضا)

به این مورد امتیاز بدهید

Captcha

نظرات (0)

تاکنون نظری ثبت نشده است.

سبد خرید 0
تماس با ما