فروشگاه

پست های آموزشی

پست آموزشی

یادگیری تار را ازکجا شروع کنم؟

  • انتشار1400/12/15
یادگیری تار را ازکجا شروع کنم؟

 

ساز تار، یکی از آلات موسیقی اصیل و کهن ایرانی است. این ساز زهی که از شش سیم جفتی تشکیل شده است، با وسیله ای به نام مضراب نواخته می شود. این ساز از ساختاری ظریف و پیچیده برخوردار است. نغمه حزینی دارد و طرفدارتان بیشماری را به خود اختصاص داده است. تار در ابتدا پنج سیم داشته و سیم واخوان توسط درویش خان، پدر تار ایران به آن افزوده گردید.

در این مقاله قصد داریم هنرجویانی که می خواهند به صورت مجازی یادگیری این ساز از مرحله صفر شروع کنند را راهنمایی کنیم. در واقع میخواهیم شما را با مراحل آموزش مجازی تار در وبسایت نت به نت آشنا کنیم و شاخه های مختلف آموزش این ساز در وبسایت را معرفی نماییم.

این مقاله به شما کمک می کند تا از جستجوی خسته کننده در صفحات بی شمار اینترنت رهایی یابید و با شناخت مراحل یادگیری ساز تار، کار خود را شروع نمایید.

مقاله پیش رو مخصوص کسانیست که از مرحله صفر قصد یادگیری ساز تار را دارند. اگر در این مرحله قرار ندارید و یا نوازنده این ساز هستید، می توانید از خواندن آن صرف نظر کنید، اگرچه مطالعه آن قطعا بی ثمر نخواهد بود.

 

میخواهم ساز تار را یاد بگیرم، از کجا شروع کنم؟

سلام به شما هنرجوی عزیز. تبریک بابت انتخاب خوبت برای یادگیری ساز دلنشین تار. اول از همه شاید این سوال برای تو پیش آمده باشد که آیا قبل از آموزش تار، باید سه تار را یاد بگیرم؟ یا اینکه کدام را بهتر است اول شروع کنم. در جواب باید بگوییم که این ها دو تا ساز کاملا مجزا از یکدیگرند. شاید در خیلی از نسبت ها با یکدیگر در تشابه باشند و آموزش های مشترکی داشته باشند، ولی در کل یادگیری هر کدام کاملا مستقل از دیگری است. اگر میخواهی ساز تار را به صورت مجازی یاد بگیری و نمیدانی از کجا شروع کنی، در ادامه تمامی مراحل را با زبانی ساده برایت شرح میدهیم.

 

مرحله اول: آشنایی با مدرس تار

تو میخواهی در وبسایت نت به نت نواختن ساز تار را یاد بگیری. پس ابتدا باید بدانی استادت کیست، چقدر در زمینه تدریس تجربه دارد و روش ها و متد او برای آموزش چگونه است. مدرس ساز تار وبسایت نت به نت، استاد علی اقبال است که بیش از بیست سال در نوازندگی و پانزده سال در تدریس این ساز فعال است. او همچنین موسس وبسایت نت به نت می باشد و ساز سه تار را هم تدریس می کند. برای آنکه کاملا با ایشان آشنا شوی، به قسمت معرفی اساتید وبسایت نت به نت مراجعه کن تا کلیه رزومه ایشان را بخوانی و حتی فیلم معرفی او را ببینی. لینک این صفحه را برایت همینجا می گذاریم، با لمس آن مستقیم به صفحه معرفی استاد علی اقبال وارد می شوی.

 

ساز تار و سه تار، شاید در خیلی از نسبت ها با یکدیگر در تشابه باشند و آموزش های مشترکی داشته باشند، ولی در کل یادگیری هر کدام کاملا مستقل از دیگری است.

 

مرحله دوم: خرید ساز تار

اولین و مهمترین ابزار شروع یادگیری هر ساز، خود ساز می باشد. بدون داشتن یک ساز خوب، بدیهی است که نمی توان آموزش را شروع کرد. پس شما در مرحله دوم باید یک ساز تار بخری. اما چند نکته مهم را باید بدانی. تو در مرحله صفر هستی، پس هیچ شناختی از جنس ساز نداری. نمی توانی یک ساز خوب را از بد تشخیص بدهی. اگر به صورت خودسرانه اقدام به خرید تار کنی، این احتمال وجود دارد که یک ساز غیر استاندارد، سازی ناکوک و بد حال نصیب شما شود. چیزی که باید بدانی این است که ظاهر یک تار ضعیف، هیچ فرقی با یک ساز حرفه ای و خوب ندارد. و این را هم می دانی که در بازار موسیقی همیشه سود جویانی هستند که مترصد شکار یک فرد بی اطلاع مثل شما باشند، تا به قول معروف قورباغه را رنگ کرده و جای قناری به شما بفروشند. پس به هیچ عنوان به تنهایی ساز نخر. از تجارب یک فرد کار بلد استفاده کن، یا این کار را به استاد خودت بسپار.

علی اقبال از قبل به فکر این دغدغه بوده. به خاطر همین با نظارت مستقیم خودش، همواره تعداد محدودی ساز تار را به فروشگاه وبسایت نت به نت تزریق می کند. تا شما هنرجویان بتوانید با خیال آسوده آنها را خریداری کرده و کار خود را آغاز نمایید. تارهای فروشگاه نت به نت مستقیم توسط خود استاد اقبال تهیه و بررسی شده و سختگیرانه استاندارد بودن آنها محک خورده است. به هر حال ساز تار به نسبت ساز گرانی محسوب می شود. اجازه ندهید با خرید از یک جای نا معتبر خدایی ناکرده متحمل ضرر و زیان مالی و روحی شوید. لینک زیر شما را مستقیم به صفحه خرید تار از فروشگاه نت به نت هدایت می کند.

 

خرید ساز تار از فروشگاه نت به نت

 

مرحله سوم: تهیه کتاب دستور مقدماتی تار و سه تار

آموزش هر ساز، چه به صورت حضوری و چه به صورت مجازی، از روی الگوی های جامع و تایید شده در قالب کتابهای آموزشی میسر است. همانطور که در مدرسه هر درسی یک کتاب داشت، برای یادگیری هر ساز نیز باید از یک کتاب جامع استفاده نمود. یکی از بهترین منابع آموزش تار، کتاب دستور مقدماتی تار و سه تار است که اساتید پر آوازه موسیقی ایرانی، موسی معرفی و نصرالله زرین پنجه آن را با کمک استاد روح الله خالقی تالیف نموده اند. آموزش مجازی تار در وبسایت نت به نت از روی متد و تمرین های این کتاب خواهد بود. لذا حتما بایستی آن را تهیه کنید. کتاب فوق در همه کتابفروشی ها موجود است. برای خرید آن از فروشگاه نت به نت روی لینک زیر کلیک نمایید.

 

خرید کتاب دستور مقدماتی تار و سه تار

 

ساز تار به نسبت ساز گرانی محسوب می شود. اجازه ندهید با خرید از یک جای نا معتبر خدایی ناکرده متحمل ضرر و زیان مالی و روحی شوید.

 

مرحله چهارم: تهیه پکیج مقدماتی آموزش تار و شروع یادگیری

خب در این مرحله دیگر شما رسما هنرجوی تار می شوید و همراه با استاد خود و با در دست گرفتن ساز، یادگیری این ساز دل انگیز را شروع می کنید. فقط کافی است پکیج دوره مقدماتی آموزش تار را تهیه کنید و با دروس پیش نیاز و درس های اصلی کتاب، نوازندگی را یاد بگیرید.

این پکیج با کیفیتی بسیار بالا و قیمتی مناسب، هر آنچه که برای یادگیری سه تار نیاز دارید را در دل خود دارد و عملا شما را از هرگونه منبع دیگری بی نیاز می کند.

 محتوای پکیج دوره مقدماتی شامل دو بخش است:

 

الف- دروس پیش نیاز آموزش تار

شما برای شروع یادگیری تار، ابتدا باید یاد بگیرید چگونه ساز را در دست بگیرید، چگونه مضراب بزنید، با کوک اصلی تار آشنا شوید و مختصری درباره نت ها و علائم دستوری بدانید. تمام این اطلاعات در بخش دروس پیش نیاز ساز تار در این پکیج قرار دارد. استاد اقبال همه این موارد را به صورت تصویری و در قالب ویدیوهای آموزشی با کیفیت به شما یاد می دهد.

ضمن اینکه این دروس در شاخه ای جداگانه ای در وبسایت نت به نت و به صورت کاملا رایگان در اختیار شما قرار دارد که می توانید به لینک زیر مراجعه کرده تا خودتان همه چیز را ببینید.

 

دروس پیش نیاز آموزش ساز تار

 

ب- دروس اصلی آموزش تار بر اساس تمرین های کتاب

پس از طی کردن دروس پیش نیاز، شما از هر جهت آماده اید تا یادگیری ساز تار را شروع کرده و در مسیر نوازنده شدن گام بردارید. در اینجا رسما کار شما با درسهای کتاب آغاز می شود و شما به عنوان هنرجوی تار، با ویدیوی های دوره مقدماتی، پله های یادگیری را یکی یکی پشت سر می گذارید. دوره مقدماتی شامل بیست و پنج درس می باشد که تمرین های کتاب دستور مقدماتی تار و سه تار را در بر می گیرد.

توصیه می کنیم به جای خرید تکی این دروس، خود پکیج را بخرید تا بیش از 50 در صد در هزینه های خود صرفه جویی کرده باشید.

 

خرید پکیج مقدماتی آموزش تار نت به نت

 

پس از گذراندن این پکیج انشالا در آینده ای نزدیک وارد مراحل بعدی متوسطه و پیشرفته خواهید شد. مدت زمان کار با پکیج مقدماتی تقریبا 6 ماه است. پس از آنکه این مرحله را با موفقیت پشت سر گذاشتید، می توانید نسبت به تهیه پکیج متوسطه آموزش تار نیز اقدام کنید

 

سخن پایانی

در کنار آموزش های کتاب، تمام ملزومات و نیازمندی های شما تحت پوشش وبسایت نت به نت قرار گرفته است. از تمرینات و نکات کاربردی تار نوازی، تا آموزش آهنگ برای تار همه و همه در این وبسایت در اختیار شماست و می توانید بدون دغدغه و با فراغ بال، هنر زیبای نوازندگی را شروع کنید. نکته بعدی همانطور که اشاره کردیم، تار و سه تار از لحاظ آموزش بسیار به یکدیگر شباهت دارند. شما در مسیر یادگیری تار می توانید گریزی هم به تمرینات کاربردی و آموزش آهنگ برای سه تار بزنید و اینگونه با یک تیر چند نشان بزنید. پشتیبانی وبسایت نت به نت در تلگرام پاسخگوی تمامی سوالات شما عزیزان خواهد بود. انشاالله با تمرین و پشتکار خود به آنچه میخواهید، می رسید.

توجه !

این پست آموزشی رایگان است.

برخی محصولات فروشگاه

همه موارد

نظر دهید (برای اعضا)

به این مورد امتیاز بدهید

Captcha

نظرات (0)

تاکنون نظری ثبت نشده است.

سبد خرید 0
تماس با ما