فروشگاه

پست های آموزشی

پست آموزشی

تمرینات وارم آپ (warm up) برای تقویت انگشت گذاری در سه تار

  • انتشار1399/10/06
تمرینات وارم آپ (warm up) برای تقویت انگشت گذاری در سه تار

 

هنرجویان عزیز یکی از ضروریات نا نوشته قبل از انجام هر کار فیزیکی، گرم کردن عضو یا اعضای درگیر با آن فعالیت می باشد. وارم آپ واژه ایست که همین مفهوم، یعنی گرم کردن را یدک می کشد. همانطور که می دانید، سه تار نوازی با فعالیت همزمان هر دو دست چپ و راست میسر است. دست راست وظیفه مضراب زدن و دست چپ نیز وظیفه انگشت گذاری را برای نوازندگی عهده دارند. البته برای نوازندگان چپ دست این دو حالت بر عکس می شود. علی اقبال مدرس ساز تار و سه تار وبسایت آموزش موسیقی نت به نت، چندی پیش ده تمرین کاربردی وارم آپ برای تقویت مضراب زدن را به شما آموزش دادند. حال نوبت به تمرینات وارم آپ برای تقویت انگشت گذاری می باشد. این قسمت از مجموعه تمرینات وارم آپ شامل سه تمرین ساده اما کاربردی در حیطه انگشت گذاری در سه تار می باشد که اجرای آنها قبل از شروع تمرین و یا اجرا بسیار به روان شدن دست شما برای این منظور کمک خواهد کرد. این سه تمرین در بستر نتهای چنگ اجرا می شود و به صورت رفت و برگشتی بر روی هر سه پوزیسیون صدایی سه تار (سیمهای اول، دوم و بم) پیاده می گردد. کوک مورد نیاز برای اجرای این تمرین ها همان کوک اصلی سه تار یعنی "دو سل دو دو" می باشد. لازم به ذکر است که بزرگترین اساتید نوازنده سه تار نیز همیشه قبل از نوازندگی با تمرینات وارم آپ دست خود را گرم می کنند. این تمرینها نه تنها باعث گرم شدن دست قبل از تمرین می شود، بلکه به مرور زمان باعث بهینه سازی رابطه میان فرامین مغز و اطاعت عضلات دست و انگشتها می گردد. ادامه تمرینات وارم آپ برای انگشت گذاری به مرور در همین پست آموزشی به روز رسانی خواهد شد.

 

آموزش سه تار در وب سایت نت به نت

 

تمرینات وارم آپ ((warm up برای تقویت انگشت گذاری در سه تار- قسمت دوم

 

در این ویدیو قسمت دوم از مجموعه تمرینهای وارم آپ برای تقویت انگشت گذاری در سه تار را مشاهده می فرمایید. علی اقبال با سه اتود تمرینی دیگر این قسمت را به شما آموزش می دهد. دوستان توجه داشته باشید حتما قبل از مشاهده ویدیو یک قلم و کاغذ در کنار خود قرار دهید و از نکاتی که می شنوید یادداشت برداری کرده تا هنگام تمرین از آنها استفاده نمایید. هر سه تمرین با مضرابهای راست چپ- راست چپ نواخته می شود و قالب پرده ای آنها یکی است. دو تمرین اول کمی ساده تر از تمرین سوم می باشد. بنابر این برای تسلط به تمرین سوم وقت بیشتری را می بایست اختصاص دهید. همانطور که پیش تر نیز ذکر کردیم وارم آپ به معنای گرم کردن می باشد و حکم نرمش قبل از ورزش را دارد. با یادگیری آنها به روان تر شدن دست خود بسیار کمک خواهید کرد. خصیصه این تمرینات وارم آپ هماهنگی بین فرامین مغز و اجرای آنها توسط اندام حرکتی و در واقع هماهنگی حرکتی بدن می باشد و توصیه می شود قبل از تمرین های اصلی یا اجرا، برای گرم کردن دستها دقایقی را به این حرکات (هم برای انگشت گذاری، هم برای مضراب زدن) اختصاص دهید.

 

 

 

تمرینات وارم آپ ((warm up برای تقویت انگشت گذاری در سه تار- قسمت سوم

 

و اما قسمت سوم از تمرینات وارم آپ برای تقویت انگشت گذاری برای تار و سه تار را مشاهده می نمایید. این تمرین کمی سخت تر از تمرینات گذشته است و نیاز به دقت و تمرین فراوان دارد. ولی اگر بتوانید به این چالش غلبه کنید و به آن مسلط شوید، بسیار برای آینده حرفه ای شما موثر خواهد بود و قفل های زیادی را از دستان شما هنگام انگشت گذاری باز خواهد کرد. وارم آپ همان طور که پیشتر نیز گفتیم یعنی گرم کردن فیزیکی بخشی از بدن که مربوط به یک فعالیت خاص می شود. این وارم آپ یکی از تمرینات کاربردی است که به موازات آموزش مجازی سه تار می توانید از آن بهره ببرید. در این ویدیوی آموزشی استاد اقبال خیلی واضح و روان به شما می گوید که چگونه به این تمرین چغر چیره شوید. رمز موفقیت در تسلط به این تمرین آن است که با سرعت پایین شروع کنید و رفته رفته آن را افزایش دهید. استفاده از مترونوم در این زمینه مورد تاکید است. ریتم دو چهارم می باشد و تمام پوزیسیون های صدایی سه تار را در بر می گیرد. از سیم دو و سل تا سیمهای بم و واخوان. شاید در نگاه اول تسلط یافتن بر این وارم آپ کمی دور از انتظار باشد؛ ولی با تمرین پیوسته و افزایش سرعت تدریجی خیلی زود و شاید در یک روز بتوانید به آن دست یابید. پس از یادگیری این وارم آپ، هر از چند گاهی می بایست آن را انجام دهید. یعنی فقط به یادگیری آن بسنده نکنید.

 

 

تمرینات وارم آپ ((warm up برای تقویت انگشت گذاری در سه تار- قسمت چهارم

 

قسمت چهارم از تمرینات وارم آپ برای تقویت انگشت گذاری در سه تار را مشاهده می فرمایید. یک تمرین خوب و کاربردی که در پرده ها و سیمهای بالا دسته سه تار و به کار گیری همه انگشت ها تمرکز دارد. بهتر است برای اجرای این تمرین ابتدا با سرعت کم شروع کنید. شاید تمرین سختی به نظر نرسد اما اگر بخواهید سرعت را ناگهانی افزایش دهید، به قولی زحمت شما سوخت خواهد شد. پس با آرامش از سرعت بسیار آهسته شروع کنید و کم کم سریع تر بنوازید تا جایی که مثل فرفره انگشت های خود را روی پرده ها برقصانید. نگران زمان هم نباشید. هیچ کس ارزشمند تر از خود شما برای اختصاص دادن زمان، نیست.

 

 

تمرینات وارم آپ ((warm up برای تقویت انگشت گذاری در سه تار- قسمت پنجم

 

اما قسمت پنجم وارم آپ برای تقویت انگشت گذاری. یک فیگور مناسب سه تایی است که از بالا دسته شروع شده و تا پایین دسته ادامه می یابد. دوستان همین تمرین های ساده است که به مرور از شما یک نوازنده حرفه ای می سازد. این تمرینات ساده الگوی پیشرفته ای را به تدریج در ذهن شما شکل می دهد. مثل یک بند باز حرفه ای. او هیچ وقت به شکل مستقیم روی یک طناب در ارتفاع راه نرفته. بلکه ابتدا روی زمین صاف و امن به تمرین پرداخته و موارد حفظ تعادل را ابتدا روی زمین یاد گرفته. اگر میخواهید در آینده به راحتی قطعات پر سرعتی مثل رنگ و چهارمضراب را بنوازید، از هیچ تمرین ساده ای نباید گذر کنید. الگوی مضراب زدن برای این تمرین را همانطور که استاد اقبال در ویدیو میگوید، مد نظر قرار دهید.

 

 

 

 

تمرینات وارم آپ (warm up) برای تقویت انگشت گذاری در سه تار- قسمت ششم

 

در ویدیوی زیر ششمین قسمت از تمرینات کاربردی و مهم وارم آپ برای تقویت انگشت گذاری را مشاهده می فرمایید. این تمرین با کوک اصلی سه تار یعنی دو سل دو دو انجام می شود. نحوه چیدمان و کشیدگی انگشتان که از بالا به پایین دسته در حرکت هستند تاثیر زیادی بر مهارت انگشت گذاری می گذارد. البته به شرطی که این عمل بسار و بسیار تکرار شود. فلسفه وارم آپ همین تکرارهاست که از دل آن پختگی دست و انگشتان شما به تدریج شکل می گیرد. این تمرینات همه زنجیر وار به یکدیگر متصلند و دائما باید تکرار شوند. قلم و کاغذ بیاورید و نکته های مهمی که از زبان استاد اقبال می شنوید را یادداشت کنید تا هیچ وقت از خاطرتان نرود.

 

 

تمرینات وارم آپ (warm up) برای تقویت انگشت گذاری در سه تار- قسمت هفتم

 

ویدیوی زیر مربوط به هفتمین قسمت از تمرینات وارم آپ برای تقویت انگشت گذاری است. توجه داشته باشد الگوی مضراب حتما چپ راست چپ راست باشد. این تمرینات وارم آپ اگر به صورت مستمر انجام شود، تاثیر شگرفی بر هماهنگی عضلات دست با ذهن شما گذاشته و باعث می گردد پرده شناسی بسیار تقویت گردد. با سرعت کم شروع کنید و رفته رفته سریع تر انجام دهید.

 

 

 تمرینات وارم آپ ((warm up برای تقویت انگشت گذاری در سه تار- قسمت هشتم 

قسمت هشتم از تمرینات وارم آپ برای تقویت انگشت گذاری را مشاهده می فرمایید. یک تمرین خوب و جان دار برای تمرکز ذهن روی پرده ها و کشش انگشتان دست چپ. این تمرین از پایین دسته روی پرده های بکار شروع می شود و تا بالا دسته ادامه می یابد. انجام این تمرینات به صورت روزانه تاثیر شگرفی بر انگشت گذاری نوازنده می گذارد. این تمرین ها فقط گرم کننده نیست، بلکه میزان توانایی هنرجو در شناخت پرده ها، انعطاف انگشتان و در نتیجه روان تر شدن نوازدگی را به شکل قابل توجهی افزایش می دهد. استاد اقبال مدرس سه تار وبسایت نت به نت مثل همیشه تمامی نکات برای یادگیری این تمرین را با گویشی روان و آسان برای شما شرح می دهد. توصیه می کنیم ابتدا این ویدیو را مشاهده کنید و سپس به همراه ساز به تمرین و یادگیری بپردازید.

 

 

تمرینات وارم آپ ((warm up برای تقویت انگشت گذاری در سه تار- قسمت نهم

همراه شما هستیم با نهمین قسمت از تمرینات وارم آپ برای تقویت انگشت گذاری. نوازندگان در هر سطحی از هنر نوازندگی هم باشند، برای آماده بودن همیشگی ذهن و دستهای خود به تمرینات وارم آپ روزانه نیاز دارند. به همین خاطر است که استاد اقبال این همه بر این تمرینات تاکیید دارد و آن ها را جادوی شگفت انگیز برای تقویت نوازندگی می نامد.

و اما وارم آپ نهم تقریبا بر عکس قسمت قبلی یعنی وارم آپ هشتم می باشد. در قسمت هشتم انگشتهای دست چپ از از پایین دسته به سمت بالا دسته حرکت می کرد، اما این وارم آپ از پایین دسته روی پرده ها به حرکت در می آید و به بالا دسته می رسد. سعی کنید الگوی مضراب زدن شما راست چپ راست چپ باشد. اگر این کار در ابتدا برایتان سخت بود، با مضراب راست بنوازید. نکته مهم سرعت اجراست. حتما از سرعت پایین شروع کنید. آنقدر آرام که انگار صحنه آهسته شما در حال پخش است. رفته رفته سرعت را زیاد کنید و اجازه دهید آن صحنه آهسته به دور تند تبدیل شود. انجام روزانه این تمرینات تاثیر خارق العاده ای در نوازندگی شما می گذارد. استفاده از مترونوم برای انجام تمرینات وارم آپ نیز توصیه می گردد.

 

 

تمرینات وارم آپ (warm up) برای تقویت انگشت گذاری در سه تار- قسمت دهم

ببیند عزیزان وارم آپ به معنای تمرینات ساده برای حفظ آمادگی عضلات می باشد. شاید فیلم استاد شجریان را دیده باشید که می گوید منِ شجریان برای تمرین گرم کردن حنجره خودم از این اتود ساده استفاده می کنم. تمرین ایشان فقط 4 نت ساده بدون فشار آوردن به حنجره بود. سپس با آن صدای ملکوتی به اجرای آواز و سخت ترین تحریرها در اوج گام صدایی می پرداخت.

پس باید بدانیم که این اتودهای ساده و خشک چه تاثیر معجزه واری در حفظ آمادگی همیشگی ما نوازنده ها دارد.

وارم آپ دهم انگشت گذاری در سه تار یک تمرین بالا رونده در دسته های چهارتایی است. سه انگشت شما وظیفه نواختن سه نت را دارند و برای زدن نت چهارم باید جهشی روی دسته با حفظ حالت و فرم انگشتان داشته باشید. این تمرین را با سرعت کم شروع کنید و به مرور آن را سرعتی نمایید. کوک همان دو سل دو دو می باشد. موفق باشید.

 

توجه !

این پست آموزشی رایگان است.

برخی محصولات فروشگاه

همه موارد

نظر دهید (برای اعضا)

به این مورد امتیاز بدهید

Captcha

نظرات (2)

ایمان رضوانی

تاریخ ارسال :1399/12/25

با درود به استاد اقبال عزیز خواستم از آموزشهای شما تشکر کنم که با صبر ، دقت و حوصله انجام میشه.

وبسایت نُت به نُت

درود بر شما، همراهی شما مایه دلگرمی و خرسندی ماست.

ایمان رضوانی

تاریخ ارسال :1399/12/25

با درود به استاد اقبال عزیز خواستم از آموزشهای شما تشکر کنم که با صبر ، دقت و حوصله انجام میشه.

وبسایت نُت به نُت

درود بر شما دوست عزیز، همراهی و عنایت شما موجب دلگرمی و خشنودی ماست. سپاس و مهرافزون

سبد خرید 0
تماس با ما