فروشگاه

پست های آموزشی

پست آموزشی

آموزش سنتور - آشنایی با ریتم و عملکرد نت ها

این آموزش قسمتی از پکیج آموزشی سنتور-دوره مقدماتی می باشد.
  • انتشار1399/02/30
آموزش سنتور - آشنایی با ریتم و عملکرد نت ها

 

سلام و درود خدمت شما هنر دوستان و همران عزیز وبسایت نت به نت. با یکی دیگر از جلسات مقدماتی آموزش سنتور در خدمت شما هستیم. همانطور که دیدید مباحث جلسه قبل در مورد شکل نتها و آشنایی با علامتهای موسیقی بود. در این جلسه توضیحات تکمیلی مثل آشنایی باریتم و عملکرد نتها در میزان ها و خطوط حامل توسط استاد رسولیان به شما آموزش داده می شود.

 

اولین مبحث امروز تعریف ریتم می باشد. اصولا ضرباتی که با فاصله زمانی معین نواخته شود ریتم را تشکیل میدهد. سپس استاد رسولیان با رسم شکل عملکرد نتهای موسیقی را شرح میدهند. واحد کشش موسیقی را نت گرد تعریف کرده اند که از 4 ضربه با فاصله مساوی ایجاد می شود. (شکل نتها در فایل ویدیویی موجود است). نت سفید نصف نت گرد است. یعنی دو ضربه با فاصله ای مشخص نسبت به ریتم. نت سیاه یک تک ضرب است.نت چنگ نیم فاصله نت سیاه می باشد. یعنی هر نت سیاه معادل دو نت چنگ می باشد و الی آخر. شاخص نت گرد 1/1- نت سفید 2/1- نت سیاه 4/1 و الی آخر. که به عنوان مثال شاخص نت چهالاچنگ 68/1 می باشد. اگر مفهوم نوشتاری این درس برایتان دشوار است، این خصلت تئوری موسیقی نوشتاری است. وگر نه با دیدن فیلم و نمودار درختی رسم شده توسط استاد، حلاجی این مفهوم ها برایتان از آب خوردن نیز آسان تر خواهد بود و اما مطلب بعدی در مورد میزانهاست. میزان حکم جملات یک متن را دارند. هر ملودی از دو یا چند میزان تشکیل میشود. ملودی هم حکم همان متن را دارد.

 

10 نکته کاربردی برای تمرین نوازندگی

 

در مبحث تئوری موسیقی سه نوع میزان به نامهای میزان ساده، ترکیبی ومختلط وجود دارد که فعلا با میزان ساده سر وکار خواهیم داشت. حال تعریف میزان ساده چیست؟ میزان ساده میزانی است که در آن یک تا چهار عدد نت سیاه وجود داشته باشد. مورد بعدی کسر میزان است که هفته گذشته با شکل و محل قرار گیری آن در خطوط حامل آشنا شدید. حال در اینجا به معنای کسر میزان پرداخته می شود. مثلا کسر میزان 4/4 به چه معناست؟ در اینجا صورت کسر به معنای  تعداد نت در هر میزان میباشد. یعنی در میزان مربوطه 4 عدد نت قرار دارد. مخرج کسر هم همان شاخص نتهاست. شاخص نت سیاه 4/1 هست که در کسر میزان عدد مخرج قرار می گیرد. به زبان ساده تر: کسر میزان 4/4 به معنای میزانی است که در آن 4 عدد نت سیاه قرار گرفته است و بحث آخر هم مربوط به عملکرد تمپو می باشد. به صورت قراردادی عدد 60 برای تمپو یعنی هر ثانیه یک نت. تمپوی 120 یعنی هر ثانیه دو نت. و همین نسبت برای تمام تمپو ها برقرار است عزیزان نکات گفته شده توسط استاد را با دقت یاد بگیرید که برای شروع کار نوازندگی با همه آنها کار خواهید داشت.

 

 

توجه !

این پست آموزشی رایگان است.

برخی محصولات فروشگاه

همه موارد

نظر دهید (برای اعضا)

به این مورد امتیاز بدهید

Captcha

نظرات (1)

محمد شیرازی

تاریخ ارسال :1399/03/13

عالی

سبد خرید 0
تماس با ما