فروشگاه

پست های آموزشی

پست آموزشی

آشنایی کامل با ساختمان سنتور

این آموزش قسمتی از پکیج آموزشی سنتور-دوره مقدماتی می باشد.
  • انتشار1399/02/15
آشنایی کامل با ساختمان سنتور

 

درود بر شما همراهان عزیز وبسایت نُت به نُت . با یکی دیگر از جلسات آموزش سنتور در خدمت شما هستیم. همانطور که در جلسه گذشته مشاهده کردید، استاد رسولیان شما را با نحوه مضراب زدن و همچنین کشش نتهای سیاه آشنا نمودند. هنرجویان گرامی میبایست در نظر داشته باشند که نحوه صحیح مضراب زدن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. چرا که اولین شرط برای نوازندگی، آمادگی کامل مچ ها و قدرت کافی هنگام نواختن مضراب می باشد. پس حتما تمرینهای جلسه گذشته را جدی بگیرید و به هیچ عنوان عجله نکنید. و اما موضوع این جلسه آشنایی با ساختمان سنتور می باشد. شناخت اجزای تشکیل دهنده ساز برای همه رشته های موسیقی، جزء ارکان اصلی آن رشته می باشد و حتما در آینده و در شرایط مختلف این اطلاعات به کار خواهد آمد.

 

 

آشنایی کامل با ساز سنتور

 

 

آشنایی کامل با ساختمان سنتور

 

سنتور نیز همانند اکثر سازهای سیمی از مونتاژ قطعات مختلفی تشکیل شده. همچنین سنتور ها در انواع مختلفی ساخته میشوند که نامهای متفاوتی نیز دارند. مانند سنتور ۹ خرک، ۱۱ خرک، ۱۳ خرک، سوپرانو و... و اما سنتوری که برای شروع آموزش استفاده می گردد، سنتور ۹ خرک می باشد. تفاوت در تعداد خرک ها باعث تغییر در طول و عرض سنتور و صدای خروجی آن می گردد. حال به سراغ معرفی اجزای تشکیل دهنده سنتور می رویم.

 

پوزیسیون های صدایی: همان سیمهای سنتور هستند که در سه دسته سیمهای سفید، زرد و پشت خرک معرفی می شوند.

 

صفحه رو: صفحه چوبی ذوزنقه ای روی سنتور است که با توجه به نحوه تراش و سابدهی دقیق، بخش مهمی از کیفیت صدای ساز را بر عهده دارد.

 

صفحه زیر: صفحه ای چوبی و کاملا مشابه با صفحه رو می باشد که کف ساختمان سنتور را در بر می گیرد.

 

کلاف سنتور: نوار ذوزنقه ای شکلی است که دور تا دور سنتور را در برگرفته و به نوعی اتصال دهنده صفحه رو با صفحه زیر می باشد.

 

پل ها: پلهای سنتور ستونهای چوبی هستند که در داخل جعبه سنتور قرار دارند. وظیفه آنها تحمل فشاری است که بر صفحه وارد می گردد.

 

گوشی ها: در یک طرف از اضلاع سنتور قرار دارند و وظیفه نگهداری سیمها و همچنین تنظیم کوک را بر عهده دارند. در سنتورهای مختلف تعداد گوشی ها متفاوت است. به عنوان مثال در سنتور ۹ خرک ۷۲ عدد گوشی استفاده می گردد و معمولا جنس آنها از استیل می باشد.

 

سیم گیر: مکمل گوشی ها می باشد و در ضلع مقابل گوشی ها قرار دارد. وظیفه آن همانطور که از نامش مشخص است نگهداری سیمها می باشد. سیمها از یک طرف به گوشی ها و از طرف دیگر به سیم گیر متصل می گردند.

 

شیطانک: چوب های برآمده در طرفین اضلاع کناری سنتور می باشند که با میله ای فولادی پوشانده می شوند و سیمها روی آن قرار می گیرند تا به سیم گیر و گوشی ها برسند. دلیل وجود میله فولادی هم برای ارتعاش بهینه سیمها می باشد.

 

خرک ها: خرک ها ابزارهای چوبی هستند که برای قرار گرفتن سیمها روی صفحه استفاده می شوند. همچنین به عنوان معیاری جهت وجه تسمیه سنتور مورد استفاده قرار می گیرند. مثل سنتور ۹ خرک، ۱۱ خرک و... روی خرک ها اجزایی به نام ساچمه قرار دارد که سیمها روی آن بسته می شوند. ارتفاع خرک سیمهای سفید از سیمهای زرد بیشتر است.

 

 

توجه !

این پست آموزشی رایگان است.

برخی محصولات فروشگاه

همه موارد

نظر دهید (برای اعضا)

به این مورد امتیاز بدهید

Captcha

نظرات (1)

مهدی کیانی

تاریخ ارسال :1400/03/06

توضیحات کامل و خوبه.

وبسایت نُت به نُت

بسیار سپاس

سبد خرید 0
تماس با ما