فروشگاه

پست های آموزشی

پست آموزشی

آموزش سنتور-آشنایی با فواصل بین نت ها و مقدمات شروع کار با کتاب

این آموزش قسمتی از پکیج آموزشی سنتور-دوره مقدماتی می باشد.
  • انتشار1399/02/10
آموزش سنتور-آشنایی با فواصل بین نت ها و مقدمات شروع کار با کتاب

همراهان عزیز وبسایت نُت به نُت  در جلسه قبلی آموزش سنتور توسط استاد رسولیان با طرز نشستن صحیح و در دست گرفتن مضراب، و همچنین ارتفاع سنتور و فاصله آن تا نوازننده آشنا شدید. در جلسه امروز نیز مبانی تکمیلی به شما آموزش داده می شود.

 

 

 

کشش یا فاصله بین مضراب ها

 

طبق متد آموزشی استاد، فعلا در شروع یادگیری، بین مضراب ها یک فاصله زمانی معین می شود که حدود یک ثانیه می باشد. یعنی هر نت بیانگر یک ضربه با مضراب می باشد که برای شروع میبایست فاصله بین دو نت را یک ثانیه در نظر بگیرید. اشکال نت هم معرف حضورتان هست. نت ها همان زبان موسیقی هستند. نت های سیاه، چنگ، دولا چنگ، سفید، سه لاچنگ. که فعلا تمرکز تمرینات بر روی نت های سیاه خواهد بود. اگر روی یک نت سیاه علامت هشت قرار داشت یعنی مضراب با دست راست نواخته شود و اگر عدد هفت بود به معنای مضراب با دست چپ خواهد بود.

برای شروع استاد سه نت سیاه راست چپ راست را برای شما دیکته می کند و همانطور که گفته شد با حد فاصل یک ثانیه این مضراب ها را خواهید نواخت. این فاصله فعلا به صورت قراردادی و برای درک بهتر هنرجو لحاظ شده. یعنی مدت زمان مضراب زدن این سه نت، دو ثانیه خواهد شد. به صورت راست، چپ، راست.

 

 

دوره شگفت انگیز آموزش مبانی تئوری موسیقی

 

پوزیسیون های سنتور

 

سنتور از سه دسته سیم یا پوزیسیون های صدایی تشکیل شده. سیم های زرد که برای ایجاد صدای بم می باشد، سیم های پشت خرک که تولید کننده صدای زیر هستند و سیم های سفید که صدایی در حد وسط زیر و بم تولید می کنند. هنرجویان مبتدی میبایست سعی کنند هنگام تمرینات ، مضراب خود را نزدیک به خرک فرود آورند. این کار باعث می گردد تا در ادامه تمرینات و رفتن به سیمهای بالاتر از برخورد مضراب به دو سیم به صورت همزمان جلوگیری شود. همچنین در ابتدای راه استاد به شما میگوید که هنگام مضراب زدن فقط از حرکت مچ ها استفاده شود. مضراب با حرکت انگشتان برای وقتی است که به سطح آمادگی متوسطی از نوازندگی رسیده باشید و گاه بخواهید مضرابهای خیلی ریز بزنید.  پس عجله نکنید و قدم به قدم با آموزشهای هفتگی استاد رسولیان پیش بروید.

 

 

معرفی کتاب برای شروع تمرینات سنتور

 

معروف ترین کتابی که اکثر مدرسین سنتور از الگوهای آن برای تمرینات هنرجویان استفاده می کنند کتاب دستور سنتور از سنتورنواز بزرگ کشورمان استاد فرامرز پایور می باشد. از آنجا که مشق تمرینات از این کتاب می باشد، تهیه آن برای هنرجویان ضروریست. این کتاب در همه کتابفروشی های معتبر مجازی و حقیقی موجود می باشد.

 

 

 

دوستان عزیزهر هفته یک ویدئوی جدید پیرامون آموزش سنتور منتشر میشود . منتظر آموزشهای بعدی باشید

 

 

توجه !

این پست آموزشی رایگان است.

برخی محصولات فروشگاه

همه موارد

نظر دهید (برای اعضا)

به این مورد امتیاز بدهید

Captcha

نظرات (1)

سمانه هلالی

تاریخ ارسال :1399/03/29

بسیار شیوا و قابل فهم توضیح میدین استاد امیدوارم این آموزشهاتون رو قطع نکنین تا از تجربیاتتون بیشتر استفاده کنیم

وبسایت نُت به نُت

از توجه و همراهی شما سپاسگزاریم و حضور و استقبال شما باعث افتخار و خرسندی ماست.

سبد خرید 0
تماس با ما