فروشگاه

پست های آموزشی

پست آموزشی

آشنایی کامل با پرده های سه تار

  • انتشار1398/12/27
آشنایی کامل با پرده های سه تار

 

آشنایی کامل با پرده های سه تار

 

درود بیکران به نوازندگان سه تار و همچنین دنبال کنندگان وبسایت نت به نت. شناخت پرده های سه تار جزء لاینفکی از پروسه یادگیری این ساز می باشد. اگر تا امروز ابهاماتی در مورد شناخت پرده های سه تار داشته اید، با مشاهده ویدئوهایی که استاد اقبال برایتان مهیا کرده اند، می توانید با نام و همچنین جای پرده ها روی دسته سه تار به طور کامل آشنا شوید. به احتمال زیاد تا به حال مقالات متعددی در این زمینه مطالعه کرده اید و یا تصاویر مختلفی در کتابهای آموزشی از پرده سه تار دیده اید. اما هیچکدام از آنها کار یک ویدئوی کامل و با کیفیت را انجام نمیدهد. در ادامه با ما همراه باشید تا به تحلیل و بررسی پرده های سه تار بپردازیم .

 

آموزش سه تار مبتدی

 

آنچه هنرجویان مبتدی را هنگام گرفتن پرده ها سردرگم میکند چیست؟

 

کیمیا دختری 20 ساله است که به تازگی به جمع هنرجویان من پیوسته و آموزش سه تار را با ویدیوهای من دنبال میکند. استعدادش بسیار ستودنی است و امروز پس از 3 ماه قطعه مرغ سحر را نواخت و برایم فرستاد و چقدر هم زیبا نواخت. در ابتدای آموزش ها، به چالش هایی بر میخورد که در بین راه بعضاً دچار یاس و نامیدی میشد. سوالات ریز و درشت ذهنش را درگیر کرده بود. سوالاتی از قبیل: نحوه مضراب زدن، اجرای مضراب ریز، نرسیدن انگشت سوم به پرده و... من سعی کردم  تمام سوالاتش را به طور کامل پاسخ دهم تا جایی که هیچ ابهامی برایش باقی نماند. یک روز به تلگرام من پیامی داد که موضوعش این بود: استاد عزیزم سلام. ممنون از اینکه تا الان پاسخ تمام سوالاتم را داده اید. بسیار خوشحالم که پشتوانه ای چون شما دارم. این بار هم سوال یا بهتر بگویم، مشکلی برایم پیش آمده که بد جور ذهنم را  درگیر کرده . مثلا وقتی میگویید پرده «لا» را بگیرید، من از کجا بفهمم کدام لا را باید گرفت؟ اینطور که متوجه شدم، چند جا پرده «لا» روی دسته سه تار داریم. و همینطور پرده های دیگر. از هر کدام چند تا  در جاهای دیگر دسته سه تار است. من سر در گم شده ام. لطفاً در این مورد مرا راهنمایی کنید. بنابر سوال این دوست عزیز، تصمیم گرفتم 3 ویدئوی کامل برای شما خوبان بسازم و در آن به طور کامل پرده های سه تار را تشریح کنم. و همچنین شما را با مفاهیم ربع پرده و نیم پرده نیز آشنا گردانم.

 

 

پاسخ به سوالات متداول هنرجویان تار و سه تار

 

 

در ویدئوی اول به طور کامل با شماره و نام و جای پرده ها روی سیم اول آشنا میشوید و در ویدئوی دوم با شماره و نام و جای پرده ها روی سیم دوم.  و در ویدئوی سوم به طور کامل در مورد ربع پرده و نیم پرده برای شما صحبت میکنم و برای اینکه مطلب را کامل درک کنید روی تخته، کلیدهای پیانو را میکشم و روی شکل مفصلا در موردش صحبت میکنم. مرجع آموزشی که از آن برای توضیح پرده ها استفاده کرده ام، کتاب دستور سه تار، دوره ابتدایی، تالیف استاد حسین علیزاده میباشد. این ویدئوها را با دقت مشاهده کنید. پیشنهاد میکنم برای درک راحت تر موضوع همگام با دیدن ویدئوها، سه تار خود را نیز آماده کرده تا به صورت عملی با محتوای آنها پیش بروید.

 

 

ویدئوی اول:  آشنایی با پرده های سه تار روی «سیم اول»

 

 

 

 

ویدئوی دوم:  آشنایی با پرده های سه تار روی «سیم دوم»

 

 

 

 

ویدئوی سوم: آشنایی با مفاهیم ربع پرده و نیم پرده

 

 

  اگر به ساز سنتور علاقه دارین پیشنهاد میکنیم حتما از قسمت آموزش سنتور سایت نت به نت دیدن کنید.

 

توجه !

این پست آموزشی رایگان است.

برخی محصولات فروشگاه

همه موارد

نظر دهید (برای اعضا)

به این مورد امتیاز بدهید

Captcha

نظرات (2)

اسماعیل محمدزاده

تاریخ ارسال :1400/12/15

سلام استاد امیدوارم حالتون خوب باشه دمتون واقعا گرم واقعا کارتون درسته، من تازه شروع به آموزش سه تار کردم خیلی خوشحالم که با سایت شما اشنا شدم، آموزش هاتون عالیه.🤗💗

وبسایت نُت به نُت

درود بر شما دوست عزیز. حضورتان مایه افتخار است از اینکه وبسایت آموزش مجازی موسیقی نت به نت را برای آموزش ساز انتخاب نموده اید خرسندیم. موفق وپیروز باشید

محمد خواجه فرد

تاریخ ارسال :1401/04/24

سلام وقت بخیر اگر بخوایم پرده ها رو تنظیم کنیم باید مثلا دو سل دو کوک کنیم و بعد پرده ها رو با تیونر تنظیم کنیم بعد با کوک یه پرده پایین تر سی فا سی جای پرده ها عوض میشه؟

وبسایت نُت به نُت

درود بر شما. همون دو سل دو کوک کنید دیگه نیازی به تغییر پرده نخواهید داشت.

سبد خرید 0
تماس با ما