فروشگاه

پست های آموزشی

پست آموزشی

قطعه رِنگ شهر آشوب-قسمت اول-آموزش آهنگ برای سه تار

  • انتشار1401/06/19
قطعه رِنگ شهر آشوب-قسمت اول-آموزش آهنگ برای سه تار

آموزش قطعه رِنگ شهر آشوب ردیف میرزا عبدالله-قسمت اول

هنرجویان عزیز سه تار با آموزش یک آهنگ دیگر از موسیقی سنتی کشورمان همراه شما هستیم. در این ویدیو علی اقبال، مدرس سه تار وبسایت نت به نت، قسمت اول رنگ شهر آشوب در دستگاه چهارگاه، به روایت ردیفدان بزرگ میرزا عبدالله را برای آموزش به شما در نظر گرفته است. این رنگ غنی در همه دستگاههای موسیقی ایرانی آمده است و با درجات مختلف اجرا می گردد.این رنگ دارای ضرب آهنگ شش هشتم است. استاد اقبال تمامی نکات مربوط به نت خوانی را شرح داده و درس را بر روی ساز اجرا می کند.

 

جذابیت آموزش سه تار با یادگیری رِنگ های موسیقی

رِنگ ها از قدیمی ترین فرم های موسیقی به شمار می روند. بیش از نود در صد رنگ های ساخته شده با ضرب آهنگ شش هشتم ساخته می شوند. به خاطر همین این فرم از موسیقی دارای ریتمی موزون و بسیار شاد است. هر خسته دلی با شنیدن یکی از رنگ های ردیف موسیقی ایرانی، دست از غم شسته و نشاط را در خود احساس می کند. در اینجا جذابیت آموزش سه تار با یادگیری رِنگ های موسیقی بسیار ملموس است.رِنگ را می توان قدیمی ترین حالت موسیقی ایران بر شمرد که از زمان باستان تا به حال برای طرب و شادی و رقص در محافل مختلف استفاده می شده است. ابداع این فرم موسیقی به شکل مدرن کنونی اش را به درویش خان نسبت می دهند. درویش خان برای پر کردن فضای یک دور اجرای موسیقی دست به ابداع چند رنگ برای دستگاههای مختلف زد و پس از آن دیگران نیز رنگ های متنوعی را وارد موسیقی دستگاهی نمودند. رنگ ها معمولا در پایان اجرای گروهی توسط مشارکت همه نوازندگان و بدون خواننده اجرا می شوند.

 

جایگاه "رنگ" و "چهارمضراب" در موسیقی دستگاهی ایران

 

قسمت اول آموزش رِنگ شهر آشوب برای سه تار

علی اقبال مدرس سه تار مجموعه نت به نت، آموزش رنگ شهر آشوب را به دلیل طولانی بودن آن در دو قسمت برای شما تدریس می کند. این ویدی اختصاص به پارت اول دارد و هفته آینده پارت دوم نیز بر روی این وبسایت قرار خواهد گرفت. از نکات گفته شده توسط استاد حتما یادداشت برداری کنید. ذهن نمی تواند همه نکات ریز و درشت را همیشه به خاطر بسپارد. پس مثلا وقتی در مورد علائم تغییر دهنده یا نماد دراب در خطوط حامل صحبت می شود، حتما یک گوشه بنویسید تا در هنگام تمرین از آمادگی کامل برخوردار باشید.

نت این درس در کتاب ردیف میرزا عبدالله اثر داریوش طلایی است. برای سهولت دسترسی نت های این درس را در همین صفحه ضمیمه نموده ایم که می توانید از طریق زیر اقدام به دانلود آن نمایید.

 

دانلود نت رِنگ شهر آشوب

 

هفته آینده با قسمت دوم آموزش رِنگ شهر آشوب همراه شما خواهیم بود.

 

در ویدیوی زیر آموزش رِنگ شهر آشوب ردیف میرزا عبدالله برای سه تار را به صورت رایگان تماشا کنید

 

 

توجه !

این پست آموزشی رایگان است.

برخی محصولات فروشگاه

همه موارد

نظر دهید (برای اعضا)

به این مورد امتیاز بدهید

Captcha

نظرات (0)

تاکنون نظری ثبت نشده است.

سبد خرید 0
تماس با ما