فروشگاه

اخبار

اخبار

عثمان محمد پرست، اسطوره دوتار نوازی موسیقی مقامی خراسان؛ در گذشت

  • انتشار1401/02/29
  • بازدید
عثمان محمد پرست، اسطوره دوتار نوازی موسیقی مقامی خراسان؛ در گذشت

 

شنیدن خبری تاثر بار، جامعه موسیقی را امروز در غم فرو برد. یکی از بزرگان و اساطیر موسیقی مقامی خراسان، از پیشگامان دوتار نوازی و استاد بی بدیل این ساز، عارفی فرهیخته، شاعری احساس پیشه؛ استاد عثمان محمد پرست دار فانی را وداع گفت و به خدای خود پیوست.

عثمان محمد پرست، استاد و نوازنده دوتار خراسان، صبح امروز به تاریخ ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ بعد از سالها مبارزه با بیماری، جان به جان آفرین تسلیم کرد. 

این اسطوره بی مثال موسیقی مقامی در سال ۱۳۰۷ و در شهر خواف دیده به جهان گشود. از همان دوران کودکی با ساز دوتار آشنا شد و شیفته این ساز اصیل گشت. او هیچگاه برای یادگیری تار استادی نداشته و با دل و جان، در خلوت عارفانه خویش مانوس با این ساز شده است.

آثار او در عین تنوع، همگی دارای وحدتی خاص می باشد که کاملا منطبق با روحیات و احساسات نواحی خراسان می باشد. 

معروف ترین اجرای او، ترانه نوایی نوایی است. عثمان نخستین فردی است که این سروده طیب اصفهانی را اجرا و خوانندگی کرده است.

او در هنگام دوتار نوازی چنان واله و شیدا می شد که سماع روحانی را می شد در حالاتش شاهده نمود. او با دو سیم ساز حسی را به مخاطب القا می کرد که گویا دریچه ای به آسمان گشوده و دل را سوار بر قوس یال کهکشانها با خود می کشد. 

استاد عثمان محمد پرست که در طول سالهای اخیر به دلیل مشکلات ریوی بارها در بیمارستان بستری شده بود، با تشدید این بیماری، متاسفانه صبح امروز در بیمارستان شهر خواف دیده از جهان فرو بست. 

علاقه وافر او به دوتار که از آن با نام ساز عشق یاد می کرد، از او استادی چیره دست ساخت که کمک شایانی به شنیده شدن موسیقی نواحی و مقامی خراسان کرد. 

در مراسم های مختلفی از این هنرمند محبوب و با اصالت قدردانی شده و از سردیس و تندیس او بارها در این محافل رو نمایی شده است.

در ویدیوی زیر دوتار نوازی ماهرانه استاد عثمان محمد پرست را مشاهده بفرمایید. 

روحش شاد و یادش گرامی

 

 

نظر دهید (برای اعضا)

Captcha

نظرات (0)

تاکنون نظری ثبت نشده است.

سبد خرید 0
تماس با ما